اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سرمایه گذاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و قزاقستان

مقامات ازبکستان و قزاقستان همکاری در زمینه سرمایه گذاری، اقتصادی، بازرگانی، حمل و نقل و لجستیک را بررسی کردند.

سرمایه گذاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «باخیط سلطان‌اف» وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان به صورت ویدئو کنفرانس همکاری در زمینه سرمایه گذاری، اقتصادی، بازرگانی، حمل و نقل و لجستیک را بررسی کردند.

طرفین با اشاره به سطح روز افزون شراکت اقتصادی ازبکستان و قزاقستان بر وجود پتانسیل قابل ملاحظه‌ای استفاده نشده برای افزایش مبادلات بازرگانی و رفع موانع موجود در تجارت بین دو کشور تاکید کردند.  

در این زمینه بر اهمیت اجرای طرح ایجاد مرکز بین المللی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی «آسیای مرکزی» در مناطق مرزی میان دو کشور تاکید شد.

طرفین همچنین تاکید کردند که اجرای این طرح امکان انجام موثر سیاست حمل و نقلی- لجستیکی روابط دو کشور را فراهم می‌کند و هزینه‌های زمانی و مالی در صادرات فرآورده‌های تولیدی ازبکستان و قزاقستان به بازارهای خوش آتیه را کاهش می‌دهد.

همچنین به عقیده طرفین، ایجاد مرکز، شرایط مناسبی را برای تشویق همکاری صنعتی بین منطقه‌ای و جذب سرمایه گذاری‌های متقابل برای اجرای طرح‌های مشترک فراهم می‌کند.

دو طرف ضمن اعلام عزم متقابل خود برای آغاز عملی این طرح در آینده نزدیک، مسائل روز را بررسی کردند.

در پایان، طرفین آمادگی متقابل خود را برای اقدامات آینده مبنی بر تامین گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه سرمایه گذاری و اقتصادی و بازرگانی ابراز داشتند.  

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول