اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

فارس من|کرونا آجیل را هم گران کرد

شیوع ویروس کرونا موجب کاهش واردات محصولاتی از جمله گردو، فندوق و بادام هندی و افزایش قیمت 100 تا 300 درصدی این محصولات شده درحالی‌که افزایش صادرات پسته در ماه اخیر به همراه دخالت دلالان افزایش 50 درصدی قیمت پسته را به دنبال داشته که البته این افزایش نسبت به دیگر افزایش‌ها طبیعی است.

فارس من|کرونا آجیل را هم گران کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «قیمت آجیل همچنان نجومی است» خبرگزاری فارس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داد.

«آجیل» از قدیم طی تمامی روزهای سال به ویژه در ایام نوروز در منازل ایرانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و حتی به یاد داریم که «یک مشت آجیل» را به‌عنوان میان وعده هر روز صبح در جیب دانش‌آموز خود می‌ریختیم اما اکنون این میان وعده روزانه به یک پذیرایی لاکچری تبدیل شده است و فقط افرادی که از شرایط مالی مطلوب برخودار هستند می‌توانند آن را خریداری کنند.

کاظم سلطانیه از خشکبار فروشان قمی با بیان اینکه آجیل مخلوط امروز در قم از کیلویی ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: این اختلاف قابل توجه به علت کیفیت آجیل مورد استفاده است و اینکه در آجیل‌های مخلوط با قیمت پایین از فندق، پسته و بادام به میزان کمتری استفاده می‌شود.

خرید پسته با چهار واسطه 

وی با اشاره به اینکه خشکبارفروشان قمی باید پسته که محصول مهم‌تری در میان خشکبار است را از خارج از استان به قم وارد کنند، مطرح کرد: برخی از مغازه‌داران با چهار واسطه پسته را می‌خرند به هیمن علت وقتی به درست مصرف کننده می‌رسد بیش از ۴۰ هزار تومان اختلاف قیمت نادرست دارد. 

سلطانیه خاطرنشان کرد: برخی از مغازه‌داران نیز با توجه به اینکه در سال گذشته کاسبی نکرده‌اند قیمت‌های خود را مقداری افزایش می‌دهند و برخی حتی میزان سود خود را به بیش از ۳۰ درصد رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون در بازار پسته مرغوب از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به بالا و همچنین پسته‌های درجه پایین‌تر از کیلویی۱۶۰ هزار تومان شروع می‌شود، گفت: با باز شدن مسیر صادرات در نزدیکی به شب‌های عید، قیمت پسته افزایش قابل توجهی داشته است به‌عنوان نمونه پسته‌ای ما ۹۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم به قیمت ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافت.

سلطانیه از افزایش قابل توجه قیمت محصولاتی از جمله فندق و بادام در قبل از نوروز ۱۴۰۰ یاد کرد و گفت: مسئولان باید برای این افزایش قیمت تدبیری بیاندیشند چراکه با کاهش قیمت پایه آجیل، میزان خریدهای مردم نیز افزایش و در نهایت کاسبی مغازه‌داران نیز افزایش می‌یابد.

 

کاهش واردات عامل اصلی افزایش قیمت فندق

سید حسین آقا میرحسینی رئیس اتحادیه خواروبار فروشان و صنوف وابسته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه تجارت افزایش چشمگیر قیمت آجیل را پیش‌بینی کرده بودند، عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مسیرهای تبادل کالا و کاهش واردات آجیل از جمله فندوق، بادام هندی و گردو حجم آجیل‌های کشور کاهش و در نتیجه قیمت آن افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ایران از قدیم یکی از تولیدکنندگان پسته بوده است، عنوان کرد: در مورد این محصول هر چند افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته‌ایم اما این افزایش نسبت به افزایش قیمت کالاهای مختلف به ویژه فندق و بادام هندی قابل توجه نیست، هر چند موضوع باز شدن مسر صادرات پسته در ماه‌های اخیر و دخالت دلالان همانند گذشته در افزایش قیمت پسته بی‌تاثیر نیست. 

میرحسینی از پسته زیر ۲۵ اُنس به‌عنوان پسته با کیفیت نام برد و گفت: پسته احمد آقایی که به‌عنوان پسته با کیفیت شناخته می‌شود سال گذشته کیلویی ۱۱۵ هزار تومان بود در نوروز امسال به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است درحالی‌که فندق با پوست سال گذشته کیلویی ۶۵ هزار تومان توسط مغازه‌دار خریداری می‌شد و ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اما اکنون مغازه‌دار این محصول را ۲۱۰ هزار تومان خریداری و ۲۳۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

وی علت افزایش قیمت فندوق را نبود فندوق خارجی در بازار دانست و افزود: مغز فندوق نوروز ۹۹ نزدیک به ۹۵ هزار تومان بوده است اما امسال این محصول به کیلویی ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

میرحسینی با بیان اینکه تولیدات داخلی به تنهایی نمی‌توانند آجیل مورد نیاز کشور را تأمین کنند، تصریح کرد: تخمه آفتاب گردان نوروز ۹۹ توسط مغازه‌دار کیلویی ۱۸ هزار تومان خریده می‌شد و در نهایت کیلویی ۲۲ هزار تومان به درست مصرف کننده می‌رسید اما نوروز ۱۴۰۰ این محصول توسط کاسب ۴۷ هزار تومان خریداری می‌شد و ۵۳ هزار تومان به فروش می‌رسید.

 

وضعیت معیشتی کسبه مورد توجه قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه وضعیت معیشتی کسبه نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، عنوان کرد: کسبه در نوروز ۱۴۰۰ شرایط مطلوب‌تری نسبت به دو سال گذشته داشتند چراکه نوروز ۹۸ به علت افزایش قیمت آجیل، تبلیغات منفی با شعار «آجیل نخرید» در سطح کشور انجام شد و کاسب‌ها فروشی نداشتند و نوروز ۹۹ نیز به علت شیوع کرونا مردم خریدی نداشتند اما نوروز ۱۴۰۰ فروش خوبی داشته‌اند هر چند قیمت‌ها افزایش و قدرت خرید مردم نیز بسیار کاهش یافته است.

میرحسینی از فعالیت ۱۵۰ واحد خشکبار فروش پروانه‌دار در قم خبرداد و گفت: ۲۰ واحد خاروبار فروش نیز در استان قم داریم که پروانه دریافت نکرده‌اند اما روند پذیرش آن‌ها درحال انجام است.

وی راهکار کاهش قیمت را افزایش واردات دانست و مطرح کرد: بادام هندی کیلویی ۱۱۵ هزار تومان توسط مغازه‌دار خرید می‌شد اما امسال خرید این محصول توسط کاسب به ۲۷۵ هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش چشمگیر قیمت کالاها در ماه‌های اخیر به یک موضوع عادی برای مردم تبدیل شده است و هر روز خبر از افزایش قیمت یک محصول جدید به گوش می‌رسد و سبک غذایی خانواده کوچک‌تر می‌شود؛ اعتراضات مردمی در فضای مجازی و صدای رسای رسانه‌ها هم دیگر دردی را مداوا نمی‌کند چراکه با وجود همه اعتراضات همچنان قیمت مرغ، گوشت، روغن، میوه، آجیل و هزاران کالای دیگر همچنان بالاست اما با این وجود همچنان مردم ایران با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ در انتظار تغییر و تحول هستند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول