اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید مقامات ازبکستان و ایران بر گسترش همکاری‌های حمل و نقلی

رئیس جمهور ازبکستان و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل تاکید کردند.

تاکید مقامات ازبکستان و ایران بر گسترش همکاری‌های حمل و نقلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری در شهر «تاشکند» بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقلی و به کارگیری موثر بنادر دریایی ایران و توسعه کریدور حمل و نقلی «ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان» تاکید کردند.

رئیس جمهور ازبکستان با رضایتمندی بر توسعه بیش از پیش روابط ازبکستان و ایران در شرایط سخت ناشی از پاندمی کروناویروس تاکید کرد.

طرفین در این دیدار بر همکاری‌های اقتصادی، توسعه روابط بازرگانی و پیشبرد طرح‌های جدید تعاونی تأکید کردند.

طرفین همچنین ابعاد دستور کار بین المللی و منطقه‌ای در تامین امنیت منطقه و پیشبرد پروسه صلح آمیز در افغانستان را نیز مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران از تلاش‌های ازبکستان برای کمک به گفت‌وگوهای صلح آمیز افغانستان، جذب این کشور به همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ای تقدیر کرد.

 ظریف در این دیدار ضمن تشکر از رئیس جمهور ازبکستان برای پذیرایی صمیمی، سلام و بهترین آرزوهای «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز دیدار و چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی – مخابراتی، سرمایه گذاری، فرهنگی و دیگر حوزه ها را بررسی کرد.  

وزرای امور خارجه بر نتایج مثمر ششمین مرحله رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور و لزوم تداوم گفت‌وگوهای موثر در تمام سطوح تاکید کردند.  

وزرای امور خارجه در این دیدار برای همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای توجه خاص داشتند.

طرفین اجرای طرح‌های حمل و نقلی- لجستیکی بین منطقه‌ای مبنی بر افزایش مبادلات بازرگانی و تشدید روابط اقتصادی و بازرگانی را بررسی کردند.  

طرف ایرانی علاقمندی خود را برای حضور در نشست بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، تهدیدات و امکانات» که در سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار می‌شود، ابراز داشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین از مرکز تمدن اسلامی شهر «تاشکند» بازدید و با «شاه عظیم منوراف» رئیس این مرکز دیدار کرد.

وی در این دیدار اقدام رئیس جمهور ازبکستان در احداث این مرکز را باعث آشنایی جوانان با تاریخ و ارزش‌های اصیل خود برشمرد که هم باعث افزایش اتکا به باورهای اسلامی بوده و هم در مسیر مبارزه با افراط‌گرایی و فاصله گرفتن از برداشت‌های خشونت آمیز از اسلام است.

«شاه عظیم منوراف» رئیس این مرکز در این دیدار گزارش مفصلی مبنی بر تاسیس این مرکز به منظور حفظ و گسترش آثار اسلامی و همچنین مرکزی برای پژوهشگران اسلامی از سراسر جهان در اختیار طرف ایرانی قرار داد.

هم اکنون در ازبکستان 272 شرکت با سرمایه گذاری ایرانیان فعالیت می‌کند و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 8 ماه گذشته سال 2020 میلادی در سطح 158 میلیون دلار  قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول