اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

فارس من| قصه ناتمام سفر رسمی به عتبات در ایام کرونا و تدبیری که نیست

اگر قرار باشد سفر به عتبات همراه با کاروان‌های غیرمجاز که با مصوبه ستاد کرونا و دستور وزارت کشور از اوایل سال جاری متوقف شده است، مجدد برقرار شود، چرا مسؤولان برای اعزام‌های رسمی و نظام‌مند از سوی سازمان حج و زیارت فکری نمی‌کنند؟

فارس من| قصه ناتمام سفر رسمی به عتبات در ایام کرونا و تدبیری که نیست

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، این روزها که با وجود وضعیت قرمز کرونایی ترکیه، سفر به این کشور بدون محدودیت برقرار است، مخاطبان فارس من از محدود شدن پروازهای نجف و توقف سفر به عتبات گلایه کردند. (اینجا بخوانید)

این امر در حالی است که با وجود توصیه ستاد کرونا و وزیر بهداشت برای توقف این سفرها، کسی حاضر به تعلیق سفرهای پرخطر سیاحتی و غیرضرور به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه نیست، اما همچنان با گذشت بیش از یک سال سفر به عتبات متوقف است و عاشقان حسینی امکان تشرف به زیارت سیدالشهدا (ع) را ندارند.

آیا مسؤولان با راه‌اندازی کاروان غیرمجاز موافق هستند؟

البته اواخر سال جاری برخی از کاروان‌های غیرمجاز با گرفتن هزینه‌های بالا از عاشقان حسینی، اقدام به راه‌اندازی کاروان می‌کردند و با داشتن ویزای عراق و ارتباطاتی که با عتبه‌ها داشتند، از مرزهای زمینی به عراق سفر می‌کردند که در آستانه نیمه شعبان حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی کشور از توقف خروج کاروان‌های غیرمجاز عتبات حتی در صورت داشتن ویزای عراق با دستور ستاد مبارزه با کرونا خبر داد و قرار شد تا نیمه فروردین این سفرها متوقف شود.

اما سوال اینجاست وقتی وزارت کشور می‌تواند با یک مصوبه ستاد کرونا از خروج کاروان‌های غیرمجاز جلوگیری کند، چرا پیش از این چنین تصمیمی نگرفته بود؟ چرا وقتی ستاد مقابله با کرونا، سفر به عتبات را متوقف می‌کند، سایر نهادهای مرتبط برای عملیاتی کردن آن همکاری لازم را ندارند؟

اواخر سال گذشته مسؤولان وزارت بهداشت و رئیس جمهور از ورود کرونای انگلیسی از کشور عراق خبر دادند و از همان زمان، استاندار خوزستان مرزهای جنوبی را به روی مسافران بست، ولی کاروان‌های غیرمجاز همچنان از مرز مهران تردد داشتند و کسی جلوی آنها را نمی‌گرفت و حتی در مرزها هم آزمایش کرونا از آنها گرفته نمی‌شد.

سفر رسمی به عتبات یا همراه با کاروان‌های غیرمجاز؟

کاروان‌های غیرمجاز تعهدی به سلامت زائران ندارند و حتی در اعزام‌ها به رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی هم توجه نمی‌کنند و همین امر باعث شد که مسؤولان وزارت بهداشت مدعی شوند یکی از دلایل شیوع کرونای انگلیسی در کشور تردد مسافران از عراق است. با این حال اگر قرار باشد از نیمه فروردین مجدد مرزهای عراق به روی زائران کاروان‌های غیرمجاز و مسافران باز شود، چرا مسؤولان برای اعزام نظام‌مند به عتبات فکری نمی‌کنند؟

اگر قرار باشد سفر به عتبات انجام گیرد، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائر باید اقدام به راه‌‌اندازی کاروان و اعزام زوار کند، اما وقتی ستاد کرونا مجوزی برای اعزام به عتبات صادر نکرده است، پس چرا باید کاروان‌های غیرمجاز برای سفر به عتبات برنامه‌ریزی کنند و از این فرصت سواستفاده کرده و با هزینه‌های بالا بدون داشتن امنیت لازم و حتی حفظ سلامت زائران در وضعیت کنونی عاشقان حسینی را راهی کربلا کنند.

وزارت کشور برای ادامه ممنوعیت تردد مسافران و زائران عراق از مرزهای زمینی تصمیم‌گیری می‌کند

البته متولیان وزارت کشور هم با توجه به اتمام زمان اولیه برای جلوگیری از تردد مسافران و زائران از مرزهای زمینی (۱۵ فروردین)، در حال برنامه‌ریزی برای ارائه تصمیم جدید هستند که هنوز نتایج آن قطعی نشده است. اما امیدواریم اگر قرار است سفر به عتبات همراه با کاروان‌های غیرمجاز از سر گرفته شود، متولیان امر برای جلوگیری از شیوع کرونا به جای اجازه خروج از کشور به کاروان‌های غیرمجاز، برای برقراری محدود سفر به عتبات با رعایت نکات بهداشتی و به صورت رسمی از سوی سازمان حج و زیارت تصمیم‌‌گیری کنند.

سفر به عتبات در ماه رمضان با ۱۵ میلیون!

کاروان‌های غیرمجاز که با هر شیوه‌ای و با قیمت‌های بالا عاشقان زیارت اباعبدالله را اعزام می‌کنند، این بار در آستانه ماه رمضان هم برای این سفرها برنامه‌ریزی کرده‌اند. یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: ما با داشتن ویزای عراق درصدد هستیم تا قبل از ماه رمضان و حتی در ماه مبارک رمضان چند کاروان به عتبات اعزام کنیم و در رمضان برای اینکه زوار بتوانند روزه بگیرند، سفر آنها را ۱۴ روزه در نظر گرفتیم که ۱۰ روز در کربلا اسکان می‌یابند و هزینه این سفر نیز حدود ۱۵ میلیون تومان است.

درست است که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، هزینه سفر به عتبات نیز همچون سال‌های گذشته نیست، اما همانطور که مجتبی حیدری، مدیرعامل کارگزاری استان تهران مطرح کرده است در صورت بازگشایی مرزها و برقراری سفر به عتبات هزینه سفر هوایی به عتبات تا ۸ میلیون تومان و هزینه سفر زمینی نیز تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

کاروان‌های غیرمجاز در برابر امنیت و سلامت زوار مسؤولیتی نمی‌پذیرند

این در حالی است که به گفته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا این هزینه‌ها نه تنها برای جابجایی و تردد زائران و همچنین اسکان آنها، بلکه برای بیمه، تأمین امنیت و حتی تغذیه مناسب و تازه در نظر گرفته شده است؛ به طوری که برای حفظ امنیت زائران، مسؤولان ایرانی به طرف عراقی هزینه پرداخت می‌کنند که در کاروان‌های غیرمجاز چنین هزینه‌هایی نمی‌شود و کسی به فکر امنیت و سلامت زوار نیست.

چرا نباید با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات سفر کرد؟

وی با بیان اینکه وقتی کاروان‌های حج و زیارت زائران را به عتبات اعزام می‌کنند، در کنار بیمه و حفظ سلامت آنها، مراکز درمان هلال احمر هم فعال هستند و در صورت بروز مشکل و بیماری در این مراکز به زائران به صورت رایگان خدمات ارائه می‌شود، می‌افزاید: کاروان‌های غیرمجاز هیچ تعهدی در برابر زائران ندارند و در صورت بروز بیماری زائران مجبورند برای حفظ سلامت هزینه‌های بالایی پرداخت کنند؛  تا جایی که حتی ورودی بیمارستان‌های عراق ۱۰۰ دلار است و اگر مشکلی ایجاد شود، زائران متحمل هزینه بالایی خواهند شد.

مراکز درمان جمیعت هلال احمر در عراق غیرفعال است

برخی از کاروان‌های غیرمجاز مدعی هستند که زائران را بیمه می‌کنند و در صورت بروز مشکل در عراق هم مراکز ایرانی وجود دارد که رایگان می‌توانند در آنجا معاینه و درمان شوند که در این رابطه طاهر درودیان، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه فعالیت ما در عراق منوط به اعزام کاروان‌های حج و زیارت است، می‌گوید: در یک سال اخیر سازمان حج و زیارت هیچ کاروانی به عتبات اعزام نکرده است و کادر درمان ما نیز با توجه به نبود زائران ایرانی در عراق، در این کشور حضور ندارند و مراکز درمان جمعیت هلال احمر در شهرهای عراق فعال نیستند. علاوه بر این، در طول سال مراکز درمان جمعیت هلال احمر در شهرهای زیارتی عراق فقط به زائرانی که با کاروان‌های مجاز به عتبات سفر می‌کنند، به ارائه خدمات می‌پردازند.

بر همین اساس، ارائه خدمات درمانی رایگان در عراق که برخی از کاروان‌های غیرمجاز برای جذب زائر عنوان می‌کنند، فقط تبلیغ کاذب است و در صورت بروز مشکل مدیران کاروان‌ها زائران را رها می‌کنند و مسؤولیتی نیز در این رابطه قبول نمی‌کنند.

به گزارش فارس، دوگانگی تصمیم مسؤولان در رابطه با سفرهای سیاحتی و زیارتی برای بسیاری از مردم شبهاتی را ایجاد کرده است و بسیاری از افراد معتقدند که چرا سفر به ترکیه که بیش از ۵۶ شهر قرمز کرونایی دارد، بدون محدودیت و با بلیت ۷۰۰ هزار تومانی برقرار است اما سفرهای زیارتی به عتبات با وجود کاهش مبتلایان به کرونا همچنان متوقف است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول