اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

روز طبیعت در سایه موج چهارم کرونا/تهرانی ها امسال سیزده بدر کجا رفتند؟

بیش از 2 هزار پارک در روز طبیعت بسته و جرثقیل های در مقابل برخی بوستان ها گذاشته شد. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد که بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بوستان ها را تعطیل کردیم و مردم هم همکاری لازم را داشتند.

روز طبیعت در سایه موج چهارم کرونا/تهرانی ها امسال سیزده بدر کجا رفتند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، برگزاری روز طبیعت در طبیعت امسال ممنوع شد.شهرداری تهران و نیروی انتظامی موظف شدند برای جلوگیری از ورود مردم به پارک ها  اقداماتی انجام دهند.

از ساعت 4 صبح روز 13 فروردین ورود به پارک ها ممنوع شد و قرار شد در صورتی که ممنوعیت  ها رعایت نشود، خودروهای متخلف جریمه شوند.

مسوولان هشدار دادند که موج چهارم کرونا در کشور در حال آغاز است و بهتر است شهروندان از تجمع در پارک ها خودداری کنند این در حالی است که امسال اجازه مسافرت به شهروندان در ایام عید داده شده بود اما به دلیل افزایش شیوع کرونا تصمیم گرفته شد پارک ها در روز طبیعت بسته شوند.

 پارک ها بسته شد و دوربسیاری آنها نوارهای زرد رنگی کشیده شد و با نصب بنرها از ورود شهروندان به پارک ها جلوگیری شد و با گذاشتن جرثقیل در جلوی پارک های فرامنطقه ای اگر خودرویی در حوالی پارک متوقف می شد با جرثقیل حمل می کردند.

در هفته ابتدایی فروردین قرار شد که 13 فروردین پارک ها با تصمیم ستاد ملی کرونا بسته شود.

 علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه عزیمت به تفرجگاه‌ها در روز سیزدهم فروردین به استقبال مرگ رفتن است، هشدار داد: «احتمال اینکه بار بیماری کرونا با تاخیر دوهفته ای و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به تهران برسد، وجود دارد.»

با پای خود به کام مرگ خواهیم رفت

وی ادامه داد: «در صورت رفتن به طبیعت و تفرجگاه‌ها در روز طبیعت، نه تنها تفنن و نشاط نخواهیم داشت، بلکه با پای خود به کام مرگ خواهیم رفت. روز سیزدهم فروردین، روز نصیحت و موعظه نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در کاهش یا گسترش شیوع بیماری دارد. در صورت خروج از منزل به بهانه حضور در طبیعت و تفرجگاه‌ها، زحمات کادر درمان و تحمل محدودیت ها برای پیشگیری و مقابله با بیماری، نقش بر آب خواهد شد.»

بالا رفتن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی/بعد از یک هفته افزایش شدیدتری خواهیم داشت

در ایام نوروز، بیش از ۱۵ هزار مسافر با تست کرونای مثبت، به مسافرت رفته‌اند.علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ممنوعیت تجمع در پارک‌های شهرهای قرمز و نارنجی در روز طبیعت گفت: در ایام نوروز، بیش از ۱۵ هزار مسافر با تست کرونای مثبت، به مسافرت رفته‌اند.

به گفته این مقام مسوول، بالا رفتن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی شروعی برای افزایش تعداد بیماران مبتلا به کروناست و پیش‌بینی می‌شود که بعد از یک هفته افزایش شدیدتری نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد:  فکر می‌کنم در روزهای آتی شهرهای نارنجی و قرمز بیشتری خواهیم داشت و همچنین بگویم که بیش از 15 هزار نفر کرونا مثبت داشته‌ایم که با وجود اطلاع از مثبت بودن تست کرونایشان اقدام به مسافرت در ایام نوروز کرده‌اند که بیماری را در سراسر کشور منتشر کرده‌اند.

رئیسی با هشدار نسبت به این‌که اگر هموطنان در روز سیزده بدر نکات بهداشتی را رعایت نکنند، وضعیت بدتری خواهیم داشت، تاکید کرد: به همین دلیل در شهرهای قرمز و نارنجی تجمع در پارک‌ها در روز سیزده بدر ممنوع شد.

تمامی بوستان ها بسته شد و معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  در خصوص  ممنوعیت ورود افراد به بوستان‌ها و فضای سبز شهری شهرستان‌های قرمز و نارنجی کشور، گفت: ورود به بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران از ۴ بامداد (۱۳ فروردین) ممنوع شد .

کاهش پیک در سال گذشته به دلیل ملاحظات مردم در روز طبیعت

مهدی جمالی‌نژاد گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری و طبیعت در شهرهای قرمز و نارنجی ممنو ع شد.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: سال گذشته مردم در روز طبیعت به‌خوبی به ملاحظات توجه داشتند و در نهایت منجر به کاهش ‌پیک کرونا شد. 

این مقام مسوول اضافه کرد: در خصوص ممنوعیت ورود مردم به بوستان‌ها و فضاهای سبز، بخشنامه‌هایی را به تمام استان‌ها، استانداران، معاونان عمرانی و شهرداران ابلاغ کردیم.

همچنین عیسی فرهادی فرماندار تهران هم  گفت: با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، پارک‌ها، فضای سبز و بوستان های تهران در روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت)  تعطیل  و هرگونه تجمع و دورهمی در این اماکن ممنوع شد.

فرهادی تاکید کرد: با همکاری مردم هر چه زودتر می‌توانیم بر این بیماری خطرناک و انتشار ویروس کرونا فائق آییم.

شهرداری تهران به منظور جلوگیری از حضور شهروندان در بوستان‌ها و فضای سبز همزمان با روز طبیعت براساس دستور ستاد ملی کرونا  اقداماتی انجام دادو نیروهای متولی از جمله شهرداری و نیروی انتظامی از هرگونه تجمع و دورهمی در بوستان‌ها ممانعت کردند.

شهرداری تهران در این ارتباط هماهنگی و اطلاع‌رسانی لازم را با نصب بنر و پلاکارد به ویژه در بوستان‌های بزرگ و پرتردد انجام و از ورود شهروندان به بوستانها ممانعت کرد.به غیر از نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرداری هم  در جلوی بوستان‌ها مستقر شدند تا در صورت حضور احتمالی شهروندانی از ورود آنها به پارک جلوگیری شود.

جلوی بسیاری از پارک ها بزرگ از جمله بوستان جمشیدیه از جلوی اردوگاه بسته و اجازه تردد داده نمی شد. 

تا ساعت 24 روز 13 فروردین پارک ها مسدود بود/بازگشایی از 14 فروردین

علی اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در پایان روز 13 فروردین به خبرنگار فارس گفت:  تا ساعت 24 پارک ها مسدود بود خوشبختانه شهروندان هم همکاری خوبی داشتند.

وی ادامه داد: جلوگیری از ورود شهروندان به پارک ها با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است ما هم برای این منظور برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم و از ورود شهروندان به بیش از 2 هزار پارک جلوگیری کردیم.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران اضافه کرد: تمامی نیروهای اجرایی شهرداری تهران به کار گرفته شد. ما امسال به دلیل کرونا نتوانستیم پذیرایی شهروندان در پارک ها در روز طبیعت باشیم.

 استقرار جرثقیل در مقابل بوستان های فرامنطقه ای/شهروندان بسیار رعایت کردند

وی به استقرار جرثقیل در مقابل بوستان های فرامنطقه ای اشاره کرد و گفت: البته شهروندان بسیار رعایت کردند و به پارک ها مراجعه نکردند حتی برای پیاده روی هم به ندرت کسی آمده بود.

شهروندان در حاشیه سبز بزرگراه ها

عطایی در خصوص حضور شهروندان در حاشیه بزرگراه ها برای روز طبیعت گفت: این موارد هم بود اما میزان آنها کم بود. این را بگوییم شهر تهران گستردگی زیادی دارد و مردم بیشتر در روزطبیعت به دلیل امکاناتی که در پارک ها وجود دارد به بوستان ها می آیند .

وی ادامه داد: برخی شهروندان 10 متر فضای سبز کنار خیابان را هم که دیده بودند بساطی پهن کردند اما میزان آنها کم بود.

ناهارمان را بخوریم می رویم/سیزده بدر در پشت بام

در روز طبیعت گشتی در شهر تهران زده و با برخی شهروندان صحبت کردیم. خانم و آقایی که با 2 فرزنداشان در کنار بزرگراه چمران نشسته و در حال درست کردند چای ذغالی بودند می گفتند خسته شدیم خیلی در خانه ماندیم پارک ها تعطیل و ما هم به کنار بزرگراه آمدیم اینجا چمن دارد ناهارمان را بخوریم می رویم.

دیگری می گفت: ما امسال به پشت بام رفتیم و در آنجا سیزده را به در کردیم و مرد میانسالی گفت ما در بالکن خانه بساطی پهن کردیم و دیگر بیرون نرفتیم.

مرد جوانی هم که در یکی از پارک های محلی به همراه خانمش بود گفت ما بساطی نیاوردیم رفتیم ساندویج خریدیم و فقط در فضای باز ناهار خوردیم سعی کردیم دور از دیگران هم باشیم. البته خانواده هایمان در خانه هستند و جایی نرفتند.

در فضاهای باز مشکلی نداریم/تابع نظر ستاد کرونا هستیم

ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس می گوید: ما خیلی در فضاهای باز مشکلی نداریم اما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

البته نباید اقدامات پلیس را هم در این روز نادیده گرفت.سردار مهدی حاجیان سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: بنابر مصوبات ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا شهروندان باید از هرگونه دورهمی و تجمع در بوستان ها و فضای سبز در روز طبیعت همچون سال گذشته اجتناب کنند.

سردارحاجیان در خصوص چگونگی عملکرد پلیس در این روز اعلام کرد: ماموران پلیس بنا بر وظیفه ابلاغی از ورود شهروندان به پارک ها و بوستان ها و تفرجگاه ها جلوگیری می کند و همچنین  از شهروندان خواهش کرد در راستای حفظ سلامت خود و خانواده و ریشه کن شدن ویروس کرونا از منزل خارج نشده و توصیه ها و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

بر اساس این گزارش، روز طبیعت با تعطیلی پارک ها در تهران سپری شد. پلیس و شهرداری از حضور شهروندان در پارک ها جلوگیری کردند . اما مسوولان هشدار دادند که احتمالا کرونا اوج یافته و در اردیبهشت دوباره به پیک می رسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول