اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افزایش ۱۰۰ درصدی مبتلایان به کرونا در مازندران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان شیب افزایشی داشته است، گفت: بررسی‌ها رشد بیش از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۰۰ درصدی مبتلایان به کرونا در مازندران

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دکتر تورج اسدی امشب طی گفت‌وگویی با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان شیب افزایشی داشته که از ۲۹ اسفند ماه به تدریج شروع شده و از هفته اول فروردین  درحال شتاب گرفتن است، اظهار کرد: تعداد موارد بستری جدید مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت در مقایسه یا  ۲۹ اسفند ماه گذشته تاکنون رشد بیش از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد.

وی گفت: ۱۳۶ بیمار جدید هم شبانه‌روز گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این عدد در ۲۹ اسفند ماه حدود ۵۱ بیمار جدید بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ۵۴۱ بیمار مبتلا به کووید هم اکنون در تخت‌های استان بستری هستند که این عدد قابل توجه است.

اسدی اضافه کرد: این شیب افزایشی در تعداد بیماران کرنایی بخشی به ورود مسافران مرتبط بوده و بخشی هم مربوط به شلوغی بازار‌ها در شب عید است که این افزایش کنونی مبتلایان به شلوغی‌های شب عید مربوط است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد بستری‌های استان هم اکنون مسافر هستند، گفت: چون این بیماری دوره نهفته داشته و از زمانی که فرد آلوده شده تا زمانی که علائم بیماری ظاهر شود ۱۰ روز تا ۲ هفته طول می‌کشد بنابراین این مواردی از ابتلا که هم اکنون در استان وجود داشته عمدتا مربوط به شلوغی‌های بازار شب عید است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: در هفته آینده کم کم مواردی که مربوط به بازدید‌های شب عید و ورود مسافران تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 اسدی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای مواجهه با افزایش مبتلایان ،گفت: این موضوع چیز جدیدی نبوده و ما کار‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دادیم.

وی بیان کرد: از پارسال که با این بیماری مواجه شدیم بحث مراقب از بیماران تمهیدات خاصی را می‌خواست که تجهیزات خاصی به استان اضافه و تعداد زیادی دستگاه‌های اکسیژن ساز خریداری شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد:  برای رامسر هم یک دستگاه اکسیژن ساز ۴۰۰ لیتری در پارسال خریداری شده که یک دستگاه دیگر هم به‌زودی در اختیار بیمارستان این شهرستان قرار خواهد گرفت.

اسدی با بیان اینکه زیر ساخت‌های بخش درمانی و دستگاه‌های کمک تنفسی به میزان کافی در استان اضافه شده و موجود است، افزود: حدود یک هزار تخت عادی پارسال به خدمت اضافه شده که عدد قابل توجهی است.

*کمتر بودن مرگ و میر مازندران در مقایسه با کشور

وی اظهار کرد: حدود ۲۰۰ تخت آی سی یو هم به بیمارستان‌های استان اضافه کردیم تا در زمینه ارائه خدمت به مردم وضعیت مناسب باشد و همین الان هم میزان مرگ و میر استان در بیماران کووید در مقایسه با عدد کشوری بیش از ۲ درصد کمتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر ریز فاکتور‌های استان در مقایسه با کشور بالا است، افزود:با توجه به اینکه از نظر سالمندی دومین استان در کشور هستیم در دیابت سوم و در فشار خون در کشور رتبه دار بوده و در چاقی هم رتبه اول را داریم با وجود همه موارد و مسافرخیز بودن استان با برنامه ریزی که انجام شد مرگ و میر ما در مقایسه با کشور کمتر است

اسدی یادآور شد: از مدتی قبل بحث کرونای انگلیسی مطرح است که ما در استان آن را شناسایی کردیم و موارد متعددی هم اکنون در شهر‌های مختلف وجود دارد.

وی بیان کرد:  از بیمارانی که بابت کرونا تست پی سی آر گرفته می‌شود  مجددا بررسی از لحاظ کرونای انگلیسی به عمل می‌آید با توجه به این محدودیت شاید وسعت شناسایی ما محدود باشد ولی برآورد ما این است که کرونای انگلیسی در جا‌های مختلف استان وجود دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: به همه همکاران در مراکز درمانی توصیه می‌کنیم که تمام موارد جدید را ویروس انگلیسی تلقی کرده و رعایت بیشتر شیوه نامه‌های کنترل عفونت و دقت بیشتر انجام شود.

 اسدی با تاکید بر اینکه این بیماری از نظر ظاهر هیچ فرقی با کووید معمولی نداشته و درمان آن هم شبیه به ویروس معمولی است، خاطرنشان کرد:فقط سرایت پذیری آن بسیار بالا بوده و طبیعتا هنگامی که تعداد بیمار و بستری‌ها بالا رود ممکن است مشکلاتی را برای مراکز درمانی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم با اطلاع رسانی‌ها که در حال انجام است جلوی انتشار این بیماری گرفته شود، اضافه کرد:کنترل این بیماری یک زنجیره‌ای دارد که بخش مهم آن افرادی هستند که در حال مبتلا شدن هستند و باید سعی کنند که زنجیره انتقال را قطع کنند.

 اسدی یادآور شد: چون بیماری درمان خاصی نداشته و  با یک سری از مراقبت‌ها در مراحل اولیه بیماری می‌توان جلوی انتشار شدید بیماری گرفته شود، ولی در حال حاضر درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: امیدواریم با بحث واکسیناسیون که در کشور شروع شده و با رعایت‌هایی که انجام می‌شود زنجیره انتقال قطع شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول