اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دعوت ظریف از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس قلب آسیا در دوشنبه از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی دعوت کرد و گفت: هرگونه موافقتنامه صلح در این کشور باید تضمین کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.

دعوت ظریف از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول ضمن اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور همگرایی منطقه‌ای و ورود افغانستان به تعاملات منطقه، برقراری صلح و ثبات در این کشور را تنها با محوریت گفت‌وگوی بین الافغانی ممکن دانست.

وزیر امور خارجه ضمن دعوت از سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی، تاکید کرد هرگونه موافقتنامه صلح در این کشور باید تضمین کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.

ظریف با اشاره به اتصال راه آهن افغانستان به شبکه راه آهن ایران که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد، این تحول را گام مهمی در تشکیل شبکه راه آهن بین‌المللی - منطقه‌ای برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات ایران در تامین نیازهای افغانستان در مبارزه با کووید- ۱۹، بر ادامه این اقدامات توسط ایران تاکید کرد و از همه کشورها برای همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و جنگ دعوت به عمل آورد.

ظریف همچنین با اشاره به دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان در ایجاد حکومت قانون و به ویژه تدوین قانون اساسی، تلاش کشورهای منطقه‌ای برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی را ضروری خواند و راه حل‌های تحمیلی خارجی برخی بازیگران فرامنطقه‌ای که با اهداف سیاسی داخلی ارائه می‌شود را غیرسازنده شمرد.

وزیر امور خارجه در پایان، ضمن تاکید بر اینکه تنها راه برقراری ثبات دائمی در افغانستان، گفت‌وگوهای بین الافغانی است، بر ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تسهیل این گفت‌وگوها تاکید کرد.

به گزارش فارس، ظریف که شامگاه یکشنبه برای شرکت در این کنفرانس و رایزنی با مقامات تاجیکستان‌ وارد دوشنبه شد و در مدت حضورش ضمن دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان با وزرای خارجه هند، جمهوری آذربایجان و افغانستان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول از روز دوشنبه به مدت دو روز در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزاری است. 

۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول