اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

غبار بی مسئولیتی گردشگری بر کویر جاجرم/ اینجا دارای ظرفیتی بالقوه برای اشتغال است

خراسان شمالی، استانی در شمالی شرق ایران، دارای مناطق کوهستانی، کویری و جنگلی است، کویر جاجرم تنها کویر این استان دارای ظرفیت‌ بالقوه‌ای برای اشتغال‌زایی و جذب گردشگر است که متأسفانه مورد بی‌توجهی مسئولان قرارگرفته است.

غبار بی مسئولیتی گردشگری بر کویر جاجرم/ اینجا دارای ظرفیتی بالقوه برای اشتغال است

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم، کویرجاجرم تنها کویر منحصربه‌فرد خراسان شمالی و یکی از ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان محسوب می‌شود ولی بااین‌وجود استفاده از این ظرفیت ارزشمند در حوزه گردشگری فراموش و این کویر به کویر بی‌توجهی مسئولان تبدیل‌شده است.

 این بستر ارزنده تشنه طرح جامع گردشگری است تا جان بگیرد و بتواند میزبان و پذیرای گردشگران و مسافران علاقه‌مند به کویر و کویر نوردی باشد، حال‌آنکه امکان اسکان موقت و دائم با ابزارها، پوشش‌ها و خوراک‌های محلی در دل کویر می‌تواند اشتغال جدیدی را برای جوانان به دنبال داشته باشد. 

یکی از ظرفیت‌های موجود دیگر، نزدیک بودن به ایستگاه راه‌آهن و وجود زیستگاه یوز آسیایی، وجود رودخانه دائمی کالشور و حوضچه‌های نمکی و پوشش گیاهی مناسب است که در جذب گردشگران بسیار حائز اهمیت است.

مسئله قابل‌توجه این است که کویر جاجرم هیچ طرحی ازجمله ایجاد کمپ یا پایلوت و شبیه‌سازی از کویر انجام‌نشده است تا این ظرفیت بهتر دیده شود.

گردشگری طفل یتیم جاجرم

یکی از شهروندان علاقه‌مند به حوزه گردشگری جاجرم  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: می‌توان از محل کویر نوردی و فراهم کردن امکان گردشگری و جذب گردشگر در جاجرم درآمدزایی و به توسعه شهرستان کمک کرد.

وی گفت: اگر طرح جامعی برای حوزه گردشگری شهرستان تعریف و این بخش به‌درستی مدیریت شود، در کوتاه‌مدت می‌توان شاهد آمدوشد گردشگران و مردم استان‌های مختلف کشور به این شهرستان بود و قطعاً این رفت‌وآمدها می‌تواند به جاجرم برای توسعه شهرستان و نیز ایجاد اشتغال کمک کند.

ایمانی شهروند دیگر جاجرمی در ادامه بیان کرد: بخش گردشگری این شهرستان طفل یتیمی است که باید دست نوازشی بر سر آن کشیده شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های این بخش در شهرستان جاجرم مغفول مانده است و اگر متولیان مربوطه همت کنند، می‌توانند تغییرات خوبی در این بخش ایجاد کنند.

صادقی یکی دیگر از علاقه‌مندان به گردشگری این شهرستان تصریح کرد: کویر جاجرم سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرارگرفته است درحالی‌که می‌شود با ایجاد کمپ و اسکان‌های موقت از این ظرفیت در اقتصاد شهرستان استفاده کرد 

وی افزود: ظرفیت کویر یک ظرفیت بالقوه  در استان است اما متأسفانه هیچ طرحی برای گردشگری ندارد و سرمایه گزاری نیز در این حوزه ورود نکرده است.

محمدی از دیگر شهروندان جاجرمی با گلایه از اینکه مسئولین در حوزه گردشگری بی‌توجهی کرده‌اند گفت: کویر جاجرم ازنظر اقتصادی می‌تواند کمک بزرگی به اشتغال جوانان این شهرستان داشته باشد اما هنوز هیچ طرح جامعی برای آن تهیه نشده است.

در رابطه با همین موضوع، سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جاجرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، اظهار کرد: تهیه طرح گردشگری کویر جاجرم نیازمند اعتبار است و در حال حاضر سرمایه گزاری هم در این حوزه ورود نکرده است.

وی گفت: ظرفیت کویر ازنظر گردشگری بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه  برای تهیه طرح جامع ازجمله احداث کمپ و دیگر ملزومات نیازمند اعتبار هستیم.

گنجینه‌های گردشگری جاجرم نیازمند توسعه زیرساخت 

شهرستان جاجرم با قرار گرفتن  در مسیر جاده ابریشم جزو سکونتگاه‌های مهم تاریخی معرفی‌شده است.

این شهرستان باوجود داشتن گنجینه‌های گردشگری هنوز ظرفیت‌های ارزشمند آن در حوزه‌های مختلف به‌ویژه آثار تاریخی پنهان است و باید گفت آنچه در جذب گردشگر در یک شهر تاریخی مانند جاجرم بسیار اهمیت دارد استفاده از المان‌های تاریخی در میدان‌ها و ورودی‌های این شهر است.

همچنین می‌توان از ویژگی‌های بارز آن اتصال این کویر به کویر مرکزی کشور را برشمرد و به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری که در بهار و تابستان، این منطقه افراد زیادی را به‌صورت تورهای کویر نوردی و پیاده‌روی‌های خانوادگی و گردشگری  به سمت خود جذب می‌کند یادکرد.باوجود آثار تاریخی متعدد، المان‌های تاریخی در این شهر به چشم نمی‌خورد و می‌توان گفت گردشگران را به سمت خود جذب نمی‌کند.

پارک ملی میاندشت به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و بنای تاریخی قلعه سفید از دیگر مناطق گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

با توجه به این‌که ازنظر تاریخی شهرستان جاجرم مدیون کویر است، این منطقه علاوه بر درآمدزایی از طریق نمک با توسعه بخشیدن و برنامه‌ریزی می‌تواند به منطقه ویژه‌ای برای گردشگران تبدیل شود اما ظرفیت‌های گردشگری در این سکونتگاه تاریخی همچنان پنهان و نیازمند توسعه است.

مرادی از شهروندان جاجرم گفت: با راه‌اندازی محور میامی جاجرم این شهرستان با آمار بالای گردشگران مواجه خواهد شد  که این موضوع می‌تواند به شرایط اقتصادی این شهرستان کمک کند.

نبود کمپ در منطقه کویری

گرایلو یکی از اساتید تاریخ در شهرستان جاجرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بسیاری از آثار تاریخی در شهرستان به دلیل مرمت نشدن در حال از دست رفتن است و با هر بارش باران ممکن است بخش اعظم از این بناهای فاخر را از دست بدهیم 

وی تصریح کرد: یکی از بناهای مهم که مورد بی‌توجهی قرارگرفته باغ و بنای کوشک است که اگر مرمت نشود نماد جذب توریست در این شهرستان را از دست خواهیم داد.

در همین ارتباط سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جاجرم گفت: شهرستان جاجرم ۱۶۲ اثر تاریخی دارد که بیشتر این آثار در اطراف شهر قرار دارد و مرمت‌شده است.

وی تصریح کرد: بنای آسیاب آبی نیازمند مرمت است و برخی آثار تاریخی مانند تپه حیدران و پهلوان هم نیازمند کاوش است 

محمد پور ادامه داد: در سال‌های گذشته دفترچه‌ای برای معرفی بناهای تاریخی تهیه‌شده اما این دفترچه هنوز بروز نشده همچنین مرمت بسیاری از بناها نیازمند اعتبار است که متأسفانه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول