اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان: بازگشایی سوئز تازه اول راه است/ اختلال ایجاد شده ماه‌ها زمان می‌برد

بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان اعلام کرد: گیر افتادن یک کشتی کانتینری در کانال سوئز در صنعت کشتیرانی جهان اختلال ایجاد کرده که هفته‌ها و حتی ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا برطرف شود.

بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان: بازگشایی سوئز تازه اول راه است/ اختلال ایجاد شده ماه‌ها زمان می‌برد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، «مرسک»، بزرگ ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان اعلام کرد: گیر افتادن یک کشتی کانتینری در کانال سوئز در صنعت کشتیرانی جهان اختلال ایجاد کرده که هفته‌ها و حتی ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا برطرف شود.

این شرکت در بیانیه مشورتی اعلام کرد: «حتی زمانی که کانال بازگشایی شود، اثرات مواج آن بر ظرفیت جهانی و تجهیزات چشم‌گیر است.»


یکی از نفتکش‌های مرسک

بنا بر اعلام این شرکت، سه کشتی کانتینری مرسک در ترافیک کانال گیر کرده اند و 29 کشتی دیگر این شرکت در انتظار ورود به کانال هستند. همچنین این شرکت مسیر 15 کشتی خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر داده است.

این شرکت پیش بینی کرد «6 روز یا بیشتر زمان می برد تا کشتی‌های در صف مانده به طور کامل از کانال عبور کنند.»

* بازگشایی کانال پس از 7 روز

به گزارش فارس، منابع رسانه‌ای صبح دوشنبه (امروز) از شناور شدن مجدد «اِوِر گرین» خبر دادند؛ کشتی غول‌پیکری که از چهارم فروردین‌ماه باعث مسدود شدن کانال سوئز شده بود.(جزئیات بیشتر)

این کشتی باربری بزرگ چهارم فروردین به دلیل منحرف شدن از مسیر خود در کانال سوئز، مسیر تردد دریایی در این کانال را بسته بود. این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله این آبراهه بی‌سابقه است.


چگونگی مسدود شدن کانال سوئز توسط کشتی ژاپنی پیش از رهایی

کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا‌ست. حدود 12 درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر نیز محسوب می‌شود.

 اِور گیون با وزنی حدود ۲۲۰ هزار تُن و طول ۴۰۰ متر هنگام عبور از کانال سوئز در مسیر حرکت از چین به روتردام هلند، از مسیر خود منحرف شد و به دیواره شرقی کانال گیر کرده بود. مالک این کشتی، شرکت ترابری «اِور گرین» ژاپن است.

این رخداد سبب شد تا بسیاری از کشتی‌ها مسیر خود را تغییر داده و حتی برخی گزینه‌های راه‌آهن و مسیرهای هوایی برای کشتی‌ها در نظر بگیرند.(جزئیات بیشتر)

* هزینه روزانه 14 میلیون دلاری مسدودی کانال سوئز

مرجع دولتی کنترل کننده کانال سوئز، در حال بررسی برخی اقدامات مالی برای کشتی‌هایی است که در زمان مسدودی این کانال توسط یک کشتی غول پیکر کانتینری نتوانستند از این آبراه عبور کنند.

اسامه ربیع، مقام مسئول کانال سوئز به العربیه گفت: این کشتی سبب شده بود تا نزدیک به 370 کشتی در ترافیک بمانند که 25 فروند نفتکش بودند.

وی توضیح داد: هر روز مسدودی کانال سوئز، 13 تا 14 میلیون دلار از درآمد آن کاسته و برایش هزینه داشته است.

بیش از 20 هزار تن شن و گل و لای برداشته شده است تا اور گیون حرکت کند.

* دو برابر شدن نرخ کشتی تا افزایش فلزات اساسی

از نخستین تاثیرات مسدود شدن این آبراه، افزایش تا دو برابری نرخ کشتی‌های تجاری عنوان شده که نرخ کرایه کشتی‌های کوچک افزایش بیشتری داشته است.

قیمت فلز آلومینیوم در یک روز 52 دلار در هر تن افزایش یافت و به بیشترین قیمت در یک ماه گذشته جهش پیدا کرد.

فلز مس نیز در یک روز 48 دلار در هر تن و فلز روی 29 دلار در هر تن  را در یک روز ثبت کردند.

* عبور بیش از 3 میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی در روز از کانال سوئز

بر اساس آمارهای ردیابی شرکت کپلر، از 39.2 میلیون بشکه نفت خامی که روزانه به صورت دریایی حمل می‌شود، 1.74 میلیون بشکه در روز از کانال سوئز عبور می کند. علاوه بر این، 1.54 میلیون بشکه نفت فرآوری شده از جمله بنزین از این کانال می‌گذرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول