اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه دانشجویان مستقل در سال ۹۹/ از بررسی بودجه تا برگزاری جلسات راهبرد و جمهور

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دوره فعالیت شورای بیست و یکم در سال 99 برنامه‌های خوبی را در حوزه‌های مختلف برگزار کرد که پرداختن به بحث ایرادات لایحه بودجه و برگزاری جلسات راهبرد و جمهور از مهم‌ترین برنامه‌های این اتحادیه بود.

مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه دانشجویان مستقل در سال ۹۹/  از بررسی بودجه تا برگزاری جلسات راهبرد و جمهور

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اتحادیه های دانشجویی در سال ۱۳۹۹ علیرغم شیوع کرونا، فعالیت های قابل توجهی را با در نظر گرفتن شیوه نامه های بهداشتی انجام دادند، در این میان برخی از فعالیت های آنها نسبت به سایر اقداماتی که داشتند با قدرت و توجه بیشتری پیگیری شد.

 

 

واحد اقتصادی | پرداختن به بحث ایرادات لایحه بودجه و نامه‌ ۱۵ صفحه ای به سران قوا

یکی از فعالیت های شاخص اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در سال گذشته، پرداختن به بحث ایرادات لایحه بودجه بود. 

دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در همین باره طی نامه به نمایندگان مجلس تاکید کردند که دولت در بودجه سال بعد هیچ طرحی برای جلوگیری از فرار مالیاتی، شفاف شدن مالیات شرکت‌های بزرگ دولتی و اخذ مالیات‌های معوق ندارد. ( اینجا )

عدم مدیریت یارانه های پنهان، وابستگی بودجه به نفت، بحث  فروش اوراق نفتی، موضوع شفاف سازی بودجه شرکت های دولتی و مسئله هدفمند سازی یارانه ها از مهمترین نکاتی بود که دفاتر این اتحادیه به آن پرداخته بودند.

 

 

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سال گذشته طی نامه‌ای تفصیلی و ۱۵ صفحه ای به سران قوا، راهکارهایی عملی را به منظور حل معضلات و برون‌رفت از شرایط اقتصادی کشور ارائه کرد. ( اینجا )

این اتحادیه در بخشی از نامه خود به سران قوا نوشته بود: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با شعار راهگشای عدالتخواهی ساختارمند بر این باور است تمامی مشکلاتی که در مسئله عدالت و اقتصاد با آنها روبرو هستیم در چارچوب عقلانیت انقلابی، با تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور و توام با روحیه تحول خواهی و عمل انقلابی و جهادی قابل حل است.

مطالبات، راهکارها و فرصت‌های پیش رو برای نجات اقتصاد کشور حضورتان مطرح گردید. مردم هنوز ماحصل تصمیمات یک شبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در آبان ۹۸ و پیامدها و خاطرات تلخ آن را در خاطر دارند. مردم شریف و نجیب کشورمان همیشه پشتیبان نظام بوده و هستند، اما از شرایط شدیدا ناراضی و گله‌مندند. آنچه که ما آن را کلید حل مسائل می دانیم، ایجاد روحیه و عمل تحولگرایانه در تمام ابعاد و سطوح مدیریتی است. امیدست با حداکثر هماهنگی و هم‌افزایی میان ارکان حکومت، بدون سیاست‌زدگی و به دور از نگاه‌های انتخاباتی، شاهد بهبود شرایط مردم عزیز کشورمان باشیم.

واحد زنان و خانواده | از برگزاری چهارمین دوره کوثرانه تا پیگیری مسائل زنان سرپرست خانوار 

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در حوزه زنان و خانواده هم در سال گذشته فعالیت های قابل توجهی داشت.

یکی از شاخص ترین اقدامات این اتحادیه در سال گذشته، نامه ای بود که به بهانه روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامه‌ای به معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری نوشته شد.

دانشجویان مستقل در نامه خود خطاب به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری خواستار تسریع در ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان شده بودند.

 

 

محدثه مصفا مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت وگو با خبرنگار  فارس درباره فعالیت های این واحد در سال 99 و از آغاز فعالیت شورای مرکزی جدید اتحادیه گفت: با توجه به حساسیت های کشور در شرایط کرونا و عدم امکان برگزاری دوره های حضوری در دانشگاه ها فعالیت‌های اتحادیه های دانشجویی اهمیت بیشتری پیدا کرد و در چنین شرایطی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با برگزاری دوره های مجازی از جمله چهارمین مرحله از دوره کوثرانه با استقبال بالغ بر ۱۶۰ نفر از دانشجویان عضو دفاتر اتحادیه گام موثری در هویت سازی دختران تشکیلاتی برداشته است.

وی افزود: فاز اول چهارمین دوره کوثرانه  اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با هدف هویت شناسی و شناخت صحیح دختران تشکیلاتی از جایگاه خود در خانواده و اجتماع با شعار محوری " بانوی بصیر ، تحول ساز در متن و مرکز "در بستر اسکای روم برگزار شد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در این دوره به مباحثی از جمله؛ نقش تربیتی زنان در خانواده و اجتماع، مسئله شناسی حوزه زنان و خانواده، جریان شناسی زن و خانواده، زنان در قوانین جمهوری اسلامی، کنوانسیون ها و لوایح بین المللی حوزه زنان ، عدالت جنسیتی ، روشنفکری دینی و مسئله زنان پرداخته شد.

وی اظهار داشت: در کنار دوره های مجازی برگزاری سلسله جلسات نیمه حضوری به منظور ارتقا آگاهی و هم اندیشی پیرامون مسائل روز حوزه زنان برگزار شد، این نشست ها شامل موضوعاتی از جمله اشتغال بانوان، هویت شناسی زنان، خشونت علیه زنان، تاثیر مسائل اقتصادی بر زنان بوده است. عمده تمرکز این نشست ها به جهت شرایط اقتصادی جامعه و تبعات آن بر خانواده بر روی مسائل اقتصادی بوده است.

مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار از اقشار آسیب پذیر در شرایط کرونا از نظر اقتصادی هستند، تاکید کرد: این قشر، قشری است که سیاست های اخیر نهادهای ذی ربط کوچکترین توجهی به آنها نداشته است. از آنجا که زنان نقش مهم و اساسی در تربیت فرزندان دارند عدم توجه به شرایط این قشر می تواند موجب افزایش آسیب های اجتماعی به سبب تربیت نا مناسب گردد این موضوع یکی دیگر مطالباتی بود که اتحادیه مستقل درسال گذشته مطرح کرد.

مصفا یادآور شد: با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در شهر تهران و عدم مدیریت صحیح گرمخانه ها و کمبود امکانات به منظور رعایت نکات بهداشتی و با توجه به افزایش نسبت زنان بی خانمان در شهر که موجب بروز بسیاری از مفاسد اجتماعیست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای خطاب به رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا خواستار ساماندهی وضعیت اسکان زنان بی خانمان و تجهیز گرمخانه ها به امکاناتی برای مقابل با ویروس کرونا شد.

وی افزود: اخیرا موضوع بررسی یک لایحه ارسالی از سوی نهاد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در مجلس در رسانه ها منتشر شد، لایحه ای که از سال 91 در دستور کار ویژه معاونت زنان و خانواده بوده و کمتر توجهی تاکنون در جهت ارسال آن به مجلس صورت گرفته بود. در همین راستا در سال گذشته اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به بهانه روز منع خشونت علیه زنان در نامه ای از خانم ابتکار خواست هرچه سریع تر این لایحه به صحن علنی مجلس ارسال شوذ و خانم ابتکار اظهار کردند این لایحه در حال بررسی است و به زودی به مجلس ارسال خواهد شد، در حالی که بررسی های این لایحه با حضور نمانیده معاونت زنان و خانواده در قوه قضائیه صورت پذیرفته بود و یک سال از ارسال اصلاحیه لایحه به معاونت زنان و خانواده می گذشت.

مصفا اظهار داشت: سال پیش رو با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از حساسیت های ویژه ای برخورداراست با توجه به اینکه مسائل حوزه زنان در راس شعارهای بسیاری از جناح های سیاسی به چشم می خورد ارائه مطالبات مناسب و بررسی عملکرد نهادها در راس اقدامات اتحادیه خواهد بود.

واحد سیاسی| از مطالبه‌گری در حوزه سیاسی تا برگزاری سلسله جلسات راهبرد

واحد سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل یکی از پرکارترین واحدهای این اتحادیه در سال گذشته بود.

معین رضیئی دبیر سیاسی  اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل درباره فعالیت های سیاسی اتحادیه به فارس گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که در سال گذشته انجام دادیم و به نظر نقطه تمایز اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با سایر اتحادیه ها و مجموعه‌های مشابه بود، بحث مطالبه گری تخصصی بود که در قالب سلسله برنامه‌های راهبرد برگزار شد.

 

 

وی افزود: تاکنون تقریباً این سلسله جلسات در سه مرحله و ۲۰ جلسه پیرامون مسائل تخصصی ای مانند اصلاح ساختار بودجه و بودجه ۱۴۰۰، مسئله زنان و خانواده، اصلاح نظام بانکداری و... برگزار شده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در سلسله جلسات راهبرد در بحث بودجه از حدود ۱۳ نفر از نمایندگان اقتصادی مجلس دعوت کردیم و مطالبه‌گری پیرامون بودجه نظام سلامت، مالیات، کاهش وابستگی به نفت و ... صورت گرفت.

رضیئی یادآور شد: بعد از مطرح شدن بحث پذیرفتن مشروز FATF، جلسات مختلفی را با کارشناسان این حوزه و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کردیم، خروجی این سلسله جلسات راهبرد علاوه بر مطالبه گری تخصصی، بیانیه ها و نامه هایی بوده که به صورت تخصصی  پیرامون مسائل و مشکلات کشور در این حوزه به همراه راهکارها و برنامه‌ها منتشر شد.

وی گفت: ما بحث پیوستن مشروط به FATF را هم به صورت تخصصی به لحاظ حقوق بین الملل بررسی کردیم و نتایج آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردیم.

دبیر سیاسی  اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد:  ما در حوزه انتخابات ریاست جمهوری هم ذیل سه کلان گفتمان کارآمدی، تحول خواهی و مسئله عدالت نشست های انتخاباتی جمهور را برگزار کردیم که در این نشست ها تقریبا نتوانستیم با تمامی احزاب و جناح های مختلف جلسه بگذاریم و مباحث و مطالبی  که ذیل انتخابات ۱۴۰۰ قابل طرح بود را به صورت ابتدایی و اولیه مطرح کردیم و انشاءالله ذیل ۴ مسئله اقتصاد، سیاست خارجه، بحث فرهنگی و زنان و خانواده هم سلسله جلسات ادامه خواهد داشت.

واحد بین‌الملل | از تشکیل کمیته ضداستبکاری تا برقراری ارتباط با دانشگاهیان خارج کشور

امیرحسین پناهی دبیر کمیته بین المللی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم درباره فعالیت‌های مهم این واحد در سال ۹۹ ( دوره شورای مرکزی بیست و یکم اتحادیه ) گفت:  تشکیل کمیته متحد ضدآمریکایی، ضد صهیونیستی رویکرد کلی ای بود که ما در اتحادیه در دستور کار قرار دادیم که این موضوع بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی سال 95 انتخاب شد.

وی ادامه داد: در این باره ما در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، یک سری نامه به اساتید و دانشجویان کانادا و اروپا ارسال کردیم که در این نامه مطالبی جهت روشن شدن ماجرا بیان شده بود.

پناهی تصریح کرد: همچنین درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی یک سری نامه برای اساتید دانشگاه های کشورهای عربی ارسال کردیم و در باره ریشه شکل گیری رژیم صهیونیستی و جنایات این رژیم مطالبی را بیان کردیم.

این فعال دانشجویی گفت: ما همچنین ارتباطاتی با دانشجویان کشورهای خارجی من جمله دانشجویان روسیه که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی یکسری تجمعاتی در مقابل سفارت آمریکا در مسکو  داشتند و پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش زده بودند، ایجاد کردیم. یکسری همکاری هم با دانشجویان ایرانی منطقه بریتانیا داشتیم، که این همکاری ادامه خواهد داشت.

پناهی یادآور شد: ما همچنین دوره آموزش میعاد بین المللی را برگزار کردیم که این دوره با حضور 40 نفر از دانشجویان عضو و با موضوع نگاه بر شرق، برجام و لزوم فعالیت دانشجویی در حوزه بین الملل و... برگزار شد.

 

 

وی گفت: ما یکسری حلقه‌های مطالعاتی و پژوهشی را هم تشکیل دادیم و عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی، موجب شد تا ما برنامه‌ای را پیرامون این موضوع و این که سیاست خارجی از نگاه امامین انقلاب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد را برگزار کنیم. یکسری جزوات هم در این باره آماده شده که آماده ارائه است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت:‌ با توجه به مسئله امنیت، سیاسی، اقتصادی و اقتصاد بین المللی ما یکسری سلسله جلسات را در این حوزه داشتیم و فرصت‌های اقتصادی منطقه را بررسی کردیم.

پناهی اظهار داشت: ما همچنین بعد از اهانت صورت گرفته به مسلمانان در فرانسه تجمعی در مقابل سفارت این کشور در تهران با کمک سیج دانشجویی داشتیم و پس از انفجار دانشگاه کابل، با حضور در مقابل سفارت افغانستان با مردم این کشور ابراز همدردی کردیم.

وی گفت: همچنین بعد از ترور شهید فخری‌زاده جلساتی در باره اینکه رویکرد نظام در قبال ترور چگونه باید باشد برگزار کردیم و به بررسی مسائل این حوزه پرداختیم.

واحد فرهنگی |  توانمندسازی دانشجویان در حوزه‌های مختلف و راه اندازی پویش « قاسمیون»

محمدهادی اسماعیلی مسؤول فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره مهمترین فعالیت‌های فرهنگی این اتحادیه هم گفت: یکی از فعالیت‌های ما در حوزه فرهنگی بحث مطالبه‌گری بود که در این باره ما مطالبه گری را با رویکرد توانمندسازی دانشجویان در حوزه‌های مختلف فرهنگی پیگیری کردیم. در این راستا یک اولویت سنجی از بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفت و چند موضوع برای فعالیت‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: در بخش اول، یک هسته مطالبه گری در حوزه آموزش و پرورش شکل گرفت و جلساتی با کارشناسان این حوزه داشتیم و ان‌شاءالله در آینده این برنامه را به صورت مجازی پیگیری خواهیم کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: برنامه بعدی ما برگزاری دوره میعاد بود. در کنار این دوره،‌ همایش‌هایی را هم برگزار کردیم که یکی از همایش‌ها در ایام اربعین حسینی همایش « نشکوا الی الحسین» بود. این همایش برای این بود که یاد راهپیمایی اربعینی که سال گذشته به دلیل کرونا برگزار نشد را زنده نگه داریم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: همچنین در سالگرد سردار سلیمانی چند مسابقه بین دفاتر اتحادیه برگزار شد. کمپینی هم تحت عنوان کمپین « قاسمیون» راه اندازی شد که با مشارکت و حضور گسترده دانشجویان همراه بود.

فعالیت‌های گروه جهادی معینِ اتحادیه دانشجویان مستقل در ایام شیوع کرونا

سجاد اسدی مسؤول قرارگاه جهادی معین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم پیرامون فعالیت‌های این قرارگاه در سال 99 و از آغاز فعالیت شورای مرکزی بیست و یکم گفت:‌ با توجه به چالش‌هایی که کرونا در سال گذشته ایجاد کرده بود، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در سطح کشور انجام شد و محدودیت‌های اصللی فعالیت‌ها حول مشکلاتی بود که کرونا ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: تولید و توزیع ماسک، گان و مواد ضدعفونی‌کننده،‌ ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها در استان‌های مختلف، اقدامات خیریه و... از مهم‌ترین اقدامات ما بود؛ مثلاً در اصفهان توانستیم بزرگ‌ترین تولیدی ماسک غیرصنعتی را راه‌اندازی کنیم. این کار در استان‌های دیگر هم انجام شد.

اسدی تأکید کرد: بعد از این که مسأله ماسک با کمک نیروهای مردمی، جهادی و تولیدکنندگان و دستگاه‌های حاکمیتی از اولویت خارج شد و نیاز کشور تأمین شد، ما وارد بحث رزمایش همدلی شدیم که رهبر معظم انقلاب هم روی این موضوع تأکید کردند و در این حوزه ما در باره تأمین، توزیع و بسته‌بندی اقدام معیشتی فعالیت‌های خوبی را داشتیم و دوستان ما در استان‌های مختلف کار را پیش بردند. همکاری برخی نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام هزاران بسته معیشتی آماده و توزیع شد. مثلاً در یک مرحله ما 35 هزار بسته معیشتی آماده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما اردوهای جهادی را در شهرستان‌های محروم مختلف برگزار کردیم و در مناطق کم‌برخوردار و نیازمند خدمات قابل توج هی در حوزه‌های مختلف که محرومان و نیازمندان ارائه شد. همین الان هم گروه‌های جهادی معین اتحادیه در حال فعالیت هستند.

اسدی گفت: در کنار این فعالیت‌ها ما یکسری فعالیت‌های خیریه هم داشتیم و با برخی مجموعه‌های خیریه همکاری کردیم و ان‌شاءالله این فعالیت در آینده هم ادامه خواهد داشت.

واحد روابط عمومی | آموزش نرم‌افزارهای کاربردی و شبکه سازی در فضای مجازی

واحد روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم یکی از واحدهای پرکار این اتحادیه در سال گذشته بود.

عرب روابط عمومی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل همیشه به روابط عمومی و رسانه قوی شناخته شده و همیشه توان رسانه ای این اتحادیه زبان زد بوده است. من و دوستان همکارم در واحد روابط عمومی نیز سعی خود را بر این گذاشتیم که ادامه دهنده این مسیر باشیم.

وی درباره فعالیت‌های این واحد روابط عمومی اتحادیه در سال گذشته افزود: علاوه بر کارهای روتین که وظیفه این واحد است در پوشش خبری و تصویری برنامه ها و آرشیوسازی و اطلاع رسانی به امور آموزشی حوزه رسانه ورود کردیم و با برگزاری دوره آموزشی "روابط عمومی" و "دوره تخصصیی نشریات" سعی کردیم نیاز دفاتر اتحادیه در این حوزه را در سطوح مختلف برطرف کنیم. البته اتفاقی که سال گذشته رقم خورد خلاقیت و ابتکار در همین کارهای روتین بود که با مشاهده رسانه اتحادیه متوجه آن خواهید شد.

عرب تاکید کرد: مباحثی که در این دو دوره آموزش داده شده شامل؛ تدوین با Camtasia ، طراحی با Adobe Photoshop وAdobe InDesign ، بسترهای وبینار، سرویس های تحت وب، اپلیکیشن های موبایلی، حقوق نشریات، یادداشت نویسی، مدیریت نشریات، گزارش نویسی، تیتر زنی، نشریه صوتی، سوژه یابی، ویراستاری و عملیات روانی بوده است که دانشجویان عضو اتحادیه را در حوزه روابط عمومی و رسانه از تمامی جهات غنی ساخته است.

وی اضافه کرد: البته برخی آموزش های تکمیلی هم در دست اجرا است که دوستان ما پس از دسته بنده در حوزه های مختلف و پس از طی این دوره ها می توانند پا در عرصه کار تخصصی در این حوزه ها بگذارند. 

عرب تصریح کرد: از دیگر اقدامات واحد روابط عمومی اتحادیه می توان به تامین فضای وبینار برای دفاتر عضو این اتحادیه در جهت برگزاری جلسات و نشست های مختلف می باشد که با توجه به مجازی بودن دانشگاه ها یک امر ضروری به حساب می آمد.

روابط عمومی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: یکی از اقدامات استراتژیک اتحادیه در حوزه رسانه شبکه سازی های مختلف برای منسجم کردن توان اعضا اتحادیه در رسانه های مختلف بوده است. برای مثال با شبکه سازی اعضا اتحادیه در توییتر توانستیم گفتمان مد نظر اتحادیه را چندین بار ترند کنیم، یا شبکه اینستاگرامی ما اخبار اتحادیه را گاها تا 350 بار باز نشر می کند که در نوع خود اتفاق مهمی به حساب می آید.

* برگزاری نوزدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

نوزدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از هم سال گذشته در بهمن ماه در مشهد مقدس و با حضور دبیران انجمن های عضو اتحادیه و مسئولان واحدهای خواهران دفاتر برگزار شد.

سید ایمان احمدی دبیر  اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این باره گفت: اردوی جهاد اکبر هرساله با حضور 700 تا 800 نفر از اعضای دفاتر اتحادیه برگزار می شد اما امسال با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفتیم این اردو را در دو بخش برگزار کنیم که اردوی مشهد مقدس فقط با حضور دبیران و مسئولان واحدهای خواهران دفاتر برگزار شد.

وی تاکید کرد: ما همچنین در بخش دیگر اردوی ندای جهاد را داشتیم که برگزاری این اردو در 10 شهر کشور برنامه ریزی و برگزار شد.

گفتنی است در اردوی جهاداکبر جمعی از چهره‌های سیاسی و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول