اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

روایت 42 سال حضور مستمر پیشگام انقلاب در هیأت‌های اجرایی و نظارت انتخابات

مرتضی آرسته دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان از انقلابی‌های اصفهانی است که با پشت سر گذاشتن روزهای گرم و سرد و تلخ و شیرین این چهل و سه سال را دیده و حالا در هفتاد و دو سالگی از حضور و مسؤولیت چهل ساله خود در تمامی انتخابات‌های برگزارشده در تاریخ جمهوری اسلامی برایمان می‌گوید.

روایت 42 سال حضور مستمر پیشگام انقلاب در هیأت‌های اجرایی و نظارت انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از آنجایی که به گفته رهبر معظم انقلاب انتخابات‌های ایران همواره این معنا را داشته که هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی یعنی اسلام و ارزش‌های اسلامی می‌دهد، می‌توان به هدف از این میزان تلاش و اصرار برخی برای بی‌رونق کردن این رویداد پی برد.

ملت ایران هم با التفات به همین دلایل و اهداف دشمنان است که ۴۲ سالی می‌شود پای کار انقلابشان ایستاده‌اند و با هر بار مشارکت خود در انتخابات، کشور را بیمه می‌کنند.

همان ملتی که فروردین ۵۸ با مشارکت ۹۸ درصدی در همه‌پرسی تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی به نظام جمهوری اسلامی آری گفتند، دو سال بعد هم در مهرماه سال ۶۰ پای صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری آمدند و با رأی ۹۵ درصدی خود به سیدعلی خامنه‌ای جوان، محبوب‌ترین رئیس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند.

برای این مردم وفادار، حضور در انتخابات دهه شصت در دوران جنگ با مشارکت در انتخابات دهه نود در شرایط جنگ اقتصادی تفاوتی ندارد و در هر موقعیتی با حضور قدرتمندانه خود دشمنان را مأیوس می‌کنند.

مرتضی آرسته دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان از انقلابی‌های اصفهانی است که با پشت سر گذاشتن روزهای گرم و سرد و تلخ و شیرین این چهل و سه سال را دیده و حالا در هفتاد و دو سالگی از حضور و مسؤولیت چهل ساله خود در تمامی انتخابات‌های برگزارشده در تاریخ جمهوری اسلامی برایمان می‌گوید.

فارس: از سابقه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بگویید.

آرسته: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) تأکید ویژه‌ای بر انتخابات مردمی داشتند و همواره می‌خواستند رأی مردم مطرح باشد. البته از همان زمانی که در فرانسه بودند گفتند که روز اربعین تمام مردم ایران بیرون آیند و رأی دهند و مردم ایران هم روز اربعین در کلیه شهرها همچنین اصفهان در میدان امام خمینی (ره)، حضور بی‌نظیری داشتند و به انقلاب و امام خمینی (ره) آری گفتند.

بلافاصله بعد از این اتفاق، امام گفتند به دلیل اینکه مردم این حرکت را تأیید کردند، به ایران می‌آیم و در فروردین سال ۵۸ هم انتخابات «جمهوری اسلامی، آری یا نه» برگزار شد. به این ترتیب اولین انتخابات جمهوری اسلامی با حدود ۹۸ درصد مشارکت مردمی برگزار شد.

فارس: خودتان هم در این انتخابات مسؤولیت داشتید؟

آرسته: بله در اولین انتخابات من در فرمانداری اصفهان مسؤولیت داشتم و مانند امروز تشکیلات هیأت نظارت و شورای نگهبان و... وجود نداشت، حدود یک هفته با عشق به انقلاب اسلامی در فرمانداری اصفهان به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کردیم تا اینکه آن انتخابات انجام گرفت.

فارس: چه کسانی در این انتخابات در اصفهان مسؤولیت داشتند؟

آرسته: باید از افرادی مانند حجت‌الاسلام فیروزیان، حجت‌الاسلام بدری، باقر نیلفروشان، باقر کتابی، محمود نوری و... که شبانه‌روز در آن زمان فعالیت می‌کردند هم یاد کنیم که در حال حاضر در قید حیات نیستند. همان سال بلافاصله در پنج بهمن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که در آن بنی‌صدر رأی آورد و رئیس جمهور شد.

فارس: چه مسؤولیتی در انتخابات‌های چهل سال گذشته ایران داشتید؟

آرسته: از سال ۵۸ تا ۱۴۰۰ سابقه چهل ساله در انتخابات‌های مختلف مانند ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراها و... دارم.در تمامی انتخابات‌ها یا عضو هیأت اجرایی و یا عضو هیأت نظارت بوده‌ام؛ هر زمان فکر می‌کردیم که دیگر مسؤولیت گرفتن کافی است، عشق به انقلاب به ما اجازه نمی‌داد که کنار بکشیم.

فارس: در دوره‌ای از شورای شهر اصفهان نیز حضور داشتید.

آرسته: بله، حدود دوازده سال مسؤولیت در شورای شهر داشتم که البته آن شوراها مصوبه شورای انقلاب بود. قانون شوراها را نیز در اصفهان نوشتیم که نتیجه آن همین قانونی است که بعدا با تصویب در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون شوراها مطرح شد، هنگامی که شورای نگهبان و مجلس تشکیل شد، قانون مفصلی در اصفهان دراین باره نوشتیم و شهید دیالمه که ریاست کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی بود این قانون را گرفت و به کمیسیون برد و آن را تصویب کردند؛ اما در آخرین مرحله تغییراتی در آن ایجاد شد.

وقتی اعضای شورا هزینه چای خودشان را هم پرداخت می‌کردند

فارس: فرآیند تشکیل شورای شهر ابتدای انقلاب چگونه بود؟

آرسته: برای شورای شهر اولیه اصفهان، با مصوبه شورای انقلاب از تمامی ۳۰۰ محله اصفهان افرادی که معتمد در محلات بودند را انتخاب می‌کردند. پس از انتخاب در محلات به مناطق می‌آمدند و بین خودشان پنج نفر را انتخاب می‌کردند که از این افراد ۳۰ نفر به عنوان اعضای شورای اصفهان انتخاب می‌شدند و مسؤولیت‌های مختلف را در شهر به دست می‌گرفتند. این افراد همگی شناخته شده بوده و اصالتا هم اصفهانی بودند اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که اکثریت اعضا اصفهانی نیستند. در شورای شهر اولیه، شب‌ها در محل شهرداری جلسه را تشکیل می‌دادیم، در شهرداری با چای پذیرایی می‌شدیم که پس از جلسه همه افراد هزینه همان چای را هم پرداخت می‌کردند که به اندازه یک چای هم مدیون نشوند.

اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و افراد تغییر کرده‌اند، شورای شهر می‌خواست این قانون پیاده شود که اعضای شورا در حد معتمدین باشند و به طرف مسائل مالی و دریافت حقوق نروند. در تمامی انتخابات‌های برگزار شده فعال بودم، در دوره اول حدود ۳۰۰ شورای محلی داشتیم تمام آن‌ها را برای اعضای صندوق‌های رأی به کار گرفتیم و در جلسه‌ای که در سال‌های اخیر تشکیل دادیم متوجه شدیم که هنوز اکثریت افراد از همان زمان فعالیت دارند و در روز رأی‌گیری به فعالیت مشغول می‌شوند.

فارس: در انتخابات امسال چه مسؤولیتی دارید؟

آرسته: در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود هم به عنوان هیأت اجرایی انتخاب شدیم که وظایف بسیاری دارند. هیأت نظارتی هم برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از طرف مجلس شورای اسلامی وجود دارد؛ تغییری که در این دوره از انتخابات به دلیل همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اتفاق افتاد این بود که یک هیأت اجرایی به صورت مشترک برای دو انتخابات تشکیل شده است.

فارس: از وظایف هیات‌های اجرایی و اقداماتی که انجام خواهند داد، بفرمایید؟

آرسته: تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تهران انجام می‌شود اما برای انتخابات شوراها تایید صلاحیت‌ها ابتدا در هیأت اجرایی بررسی می‌شود و پس از آن در هیأت نظارتی که از طرف مجلس مشخص شده است بررسی می‌شود. پس از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت‌ها ابلاغی از سوی فرمانداری به افراد ارسال می‌شود که پس از آن می‌توانند وارد تبلیغات انتخابات شوند، در حال حاضر حدود ۵۰۰ نامزد داریم که صلاحیتشان باید تأیید شود. هیأت اجرایی چند روزی است که تشکیل شده است و تا روز ۲۸ خرداد این جلسات و اقدامات ادامه خواهد داشت.

فارس: از اینکه در تمامی انتخابات‌های برگزار شده در تاریخ جمهوری اسلامی مسؤولیت داشتید چه احساسی دارید؟

آرسته: وظیفه خود می‌دانستیم که در لبیک به فرمان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به فعالیت بپردازیم تا انتخابات پرشوری داشته باشیم، در هیج جای دنیا انتخاباتی به پرشوری انتخابات‌های کشور ما برگزار نمی‌شود. گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستم و پس از ۴۲ سال فعالیت مجددا برای هیات اجرایی دعوت و با رای سایر دوستان معتمد جزو  ۹ نفر هیأت اجرایی انتخابات شهر اصفهان برگزیده شدم.

فارس: گویا تأخیری هم در معرفی معتمدین محلی از سوی فرمانداری رخ داد.

آرسته: بله، تأخیری از طرف فرمانداری در معرفی معتمدین محلی وجود داشت، افرادی را معرفی کردند که تأیید نشدند و دلیل این تأخیر عدم هماهنگی بوده است که اگر زودتر به هماهنگی می‌رسیدند زودتر این افراد معرفی می‌شدند و کار چندین روز به تأخیر نمی‌افتاد.

فارس: دلیل این تأخیر فرمانداری در معرفی  معتمدین محلی چیست؟

آرسته: فرمانداری ۳۰ نفر را انتخاب و معرفی می‌کند که هیأت نظارت و شورای نگهبان باید آن‌ها را تأیید صلاحیت کنند، که برخی را تایید نشدند و نهایتا در وزارت کشور و شورای نگهبان در تهران موضوع بررسی و این مشکل را حل کردند و افرادی انتخاب شدند که طبق نظر هر دو طرف باشند، این کار باید از همان روز اول صورت می‌گرفت اما وقت را تلف کردند و فرصت چندین روزه از بین رفت.

سکوت مردم به معنای رضایت از وضع موجود نیست 

فارس: با توجه به تجربه فراوان در دوره‌های مختلف پس از انقلاب مهم‌ترین دلیل مشکلات فعلی چیست؟

آرسته:عملکرد دولت و مدیران در این سال‌ها بسیار ضعیف و ناکارآمد بوده است که نتیجه آن همین مشکلات و گرانی است که برای مردم به وجود آمده است. مدیریت انقلابی در کشور نداریم، در این هشت سال جز ضعف در این دولت چیزی ندیدیم، دولت باید زنده و سرحال و جوان باشد و روحیه انقلابی داشته باشد تا شبانه‌روز برای مردم تلاش کند اما در این دولت ما چنین چیزی را ندیدیم.

مردم ما چهل سال است که به عشق انقلاب در انتخابات‌ها شرکت کردند اما افرادی انتخاب شدند که مشکلات زیادی را برای مردم پدید آوردند، در انتخابات پیش‌رو نباید فریب شعارهای ظاهری و مردم‌فریب را بخوریم. گرانی بیداد می‌کند اما عشق به انقلاب باعث شده که مردم سکوت کنند، این سکوت به معنای رضایت از شرایط نیست اما برای علاقه به نظام و رهبری صبر کرده و منتظر تغییر و تحولات در شرایط هستند.

فارس: به عنوان کسی که چهل و سه سال در تمامی دوره‌های انتخابات کشور حضور فعال داشته بگویید که به نظر شما مردم باید به چه افرادی رأی دهند؟

آرسته: باید افرادی انتخاب شوند که در راستای منافع مردم باشند، چه رئیس جمهور مملکت که چندین سکان‌دار کشور خواهد بود و چه در انتخابات شورای شهر، از مردم می‌خواهیم که با تحقیق و آگاهی رأی دهند و ببینند که آیا آن فرد شایسته و انقلابی و پیرو خط رهبری است یا خیر. باید به کسی رأی دهیم که دلسوز مردم باشد و برای مردم کار کند و خودش هم از قشر مردم و میان مردم باشد.

انتهای پیام/63119/آ 30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول