اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

لبخند بزن رزمنده| تی‌ایکس لعنةالله علیه/ سلاح ما نشان‌دادنی نیست!

سر و کله دوستانی که رفته بودند برای پاکسازی میادین مین پیدا شد. بچه‌ها سؤال کردند چه خبر، چه کردید، چه دیدید، کجاها رفتید؟ و بعضی از آن‌ها به شوخی گفتند: چیز قابل ذکری نیست.

لبخند بزن رزمنده| تی‌ایکس لعنةالله علیه/ سلاح ما نشان‌دادنی نیست!

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، هشت سال دفاع مقدس با همه سختی‌ها و دشواری‌های متأثر از آن، یک موقعیت خاص دیگر هم داشت. فضای مطایبه، شوخی و طنز، نتیجه دورهمی‌ها در فضای جبهه بود که بعضی رزمنده‌ها برای دادن روحیه و القای شادی از آن بهره ‌‌بردند. پس لبخند بزن رزمنده!

سلاح دارید

پیدا بود پسر پیچیده و زیرکی نیست. گفت: کجا برادر؟ گفتم: با برادر (فلانی) کار دارم. گفت: سلاح دارید؟ گفتم: بله. گفت: لطفاً‌ سلاحتان را نشان دهید. گفتم: نشان دادنی نیست. گفت: مگر مسلح به چی هستی؟ گفتم: ما مسلح به الله اکبریم!

قال: «تی ایکس» لعنة‌الله علیه

سر و کله دوستانی که رفته بودند برای پاکسازی میادین مین پیدا شد. بچه‌ها سؤال کردند چه خبر، چه کردید، چه دیدید، کجاها رفتید؟ و بعضی از آن‌ها به شوخی گفتند: چیز قابل ذکری نیست. من فقط سراغ مین «تی ایکس*» رفتم. می‌دانید موقعی که ماسوره‌اش را برمی‌داشتم چی گفت؟ بچه‌ها با تعجب پرسیدند چی گفت؟ گفت: انی احب شابا متعبدا و اذا اراه اتفجر شوقا (من کشته مرده جوانان متعبد و مخلص هستم برای همین وقتی آن‌ها را می‌بینم از شوق منفجر می‌شوم).

أنا تُپ تُپ و أنت کُپ کُپ

یکی از بچه‌های همرزم می‌گفت: می‌دانید دوشکای دشمن روی تپه چه می‌گوید؟ می‌گوید: «أنا تُپ تُپ و أنت کُپ کُپ».

به خدا من یه سبزی فروش بودم!

کپ کرده بودیم و آتش دشمن هر لحظه روی ما سنگین‌تر می‌شد. ترکش‌های علاف، تک تیرهایی که مثل زنبور از بغل گوشمان ویزی می‌کرد و به زمین می‌افتاد و سرد می‌شد و سنگ و آهن و آتشی که فواره می‌کرد و به سقف آسمان می‌خورد. یکی از موضوعات گفت‌وگو در چنین شرایط طبعاً بحث شهادت، اسارت و مجروحیت بود.

بعد از کلی شوخی که آن شب در آن وضعیت بچه‌های دسته با هم کردند، رو کردند به هم و گفتند: بیایید کمی سر به سر حاجی بگذاریم؛ بعد یکی از آن‌ها رو به مسؤول دسته کرد و گفت: حاجی! شما اگه اسیر بشی چی داری بگی؟ حسابی فکر می‌کنم بعثی‌ها از خجالتت در بیان و تحویلت بگیرند؛ حاجی گفت: چی دارم بگم، راستش رو می‌گم؛ هیچی از راستی و درستی بهتر نیست.

دیگری گفت: مثلاً چی می‌گی؟ گفت: می‌گم والله به خدا من یه سبزی‌فروش بودم؛ اومده بودم واسه مامانم نون بخرم، سربازای شما مچمو گرفتن و گفتن یا الله بیفت جلو.

از یک تا ده بشمارید

بچه‌ها جمع شده‌اند در حسینیه و منتظر آمدن فرمانده گردان و معاون او هستند تا آن‌ها را نسبت به وظیفه‌ای که دارند توجیه کنند. همه ساکت و زانو به زانوی هم نشسته‌اند. وقتی فرمانده گردان داخل شد، یکی که با او به اصطلاح «ندار»تر بود، رو به حاضرین کرد و گفت: برای سلامتی برادر (فلانی) .... از یک تا ده بشمارید. و او متواضعانه به کنجی نشست و با بقیه خندید.

همه با هم دودوتا 

در محل و مناسبتی بعد از فرمانده گردان،‌ معاون ایشان داخل شد (البته از همه جا بی‌خبر) دوباره یکی دیگر از همان بچه‌ها که با خلق و خوی مسؤولان در جبهه آشنا هستند و می‌دانند که آن‌ها موافق مداحی نیستند هیچ، علاقه‌مند به روابط دوستانه و بی‌تکلف با بچه‌ها هم هستند، رو به جمع کرد و گفت: برای سلامتی برادر (فلانی) همه با هم: دودوتا! بچه‌ها هم بدون معطلی جواب دادند: چهار تا. بعد اضافه کرد: دوچهارتا.... .

*پی‌نوشت

مین ضدنفر T.X.۵۰ از نوع مین‌های بسیار مخرب و خطرناک است. این مین شکل بطری دارد با بدنه‌ای فلزی و به وزن تقریبی ۴ کیلو، دارای ماده منفجره T.N.T است و در قسمت انتهایی آن یک فنر قوی کار گذاشته شده و ماسوره‌ای انفجاری بالای آن (جای در بطری) نصب می‌شود که این ماسوره از ۴ سو به ۴ مین T.X.۵۰ دیگر یا میخ‌هایی که در زمین فرو می‌کنند، متصل می‌شود. وسیله اتصال میخ‌ها به هم سیم بسیار باریکی است که به سختی به چشم می‌آید و به محض کشیده شدن سیم بر اثر برخورد شخص، چاشنی منفجر شده و مین حدود نیم متر به هوا پرتاب شده و سپس خرج اصلی آن منفجر می‌شود و تا شعاع ۱۰ متر می‌تواند کشنده باشد. به این مین، مین کپسولی هم می‌گفتند.

منبع: فرهنگ جبهه نوشته سیدمهدی فهیمی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول