اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های امنیتی محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان با مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور امنیت ملی در «کابل» دیدار و طرفین همکاری‌های دو کشور در زمینه امنیت را بررسی کردند.

همکاری‌های امنیتی محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان و «حمدالله محب» مشاور رئیس جمهور افغانستان در مسائل امنیت ملی در شهر «کابل» دیدار و طرفین همکاری های دو کشور در زمینه امنیت، تشدید همکاری ها در اجرای طرح های زیربنایی در افغانستان با حضور ازبکستان را بررسی کردند.

طرف افغان از تلاش های ازبکستان در حل و فصل صلح آمیز بحران افغانستان تقدیر کرد.

«حمدالله محب» بر آمادگی طرف افغانستانی برای تامین امنیت کامل متخصصان ازبکی فعال در طرح های مشترک مانند ساخت خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» و خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» تاکید کرد.

در این دیدار دیگر مسائل مورد علاقه طرفین نیز بررسی شد.

«عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان در شهر «کابل» همچنین با «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان نیز دیدار کرد.

وزیر امور خارجه افغانستان بر نقش مهم ازبکستان در حل و فصل سیاسی درگیری های افغانستان، تلاش های این کشور در اجرای طرح های زیربنایی و اقتصادی در افغانستان از جمله ساخت خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» و خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» تاکید کرد.

تاکید شد مقامات افغانستان برای طرح های یاد شده که جهت بازسازی اقتصاد کشور و همچنین توسعه بیش از پیش به هم پیوستگی منطقه ای کمک می کند، اهمیت زیاد قایل هستند.

طرفین در این دیدار همچنین از روی ابعاد اولویت دار همکاری های ازبکستان و افغانستان در زمینه های دیگر نیز تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگانی این 2 کشور در 9 ماه سال 2020 میلادی در سطح از 542 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول