اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مسئولان، «عباس‌آبادها» را دریابید/داغی بر دل مادران اسفراینی

روستای عباس‌آباد اسفراین سال‌هاست به دلیل قرارگرفتن در جاده اصلی اسفراین به سبزوار شاهد جان باختن تعدادی از جوانانش است که تدبیر سریع مسئولان را می‌طلبد.

مسئولان، «عباس‌آبادها» را دریابید/داغی بر دل مادران اسفراینی

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، زخم‌های ایجادشده در پوست خیابان‌های شهر، روح زواردررفته‌ی ماشین‌ها را آزار می‌دهد و هر بار هم که دوایی بر جان مجروح آن کنند بعد از مدتی دوباره شاهد همان چهره‌ی سابق هستیم اما این دلیل نمی‌تواند توجیه خوبی برای بهانه‌تراشی مسئولان ذی‌ربط باشد.

گاهی شاید جاده‌های روستایی و دورافتاده از شهر نیز قربانی خستگی مسئولانی می‌شوند که بارها جاده‌های داخل شهر را بهسازی کرده‌اند و دوباره خراب شده است، حالا دیگر امیدی به  ساختن جاده‌های روستایی نیز ندارند.

اما مسئله این است که اگر خش‌ و خط‌های کف شهر فقط کمی چرخ‌های ماشین را آزار می‌‌دهد همین ماشین‌ها در جاده‌های روستایی دارد جان مردم را تهدید می‌کند.

علاوه بر ماشین‌هایی که از کنارگذرهای روستایی عبور می‌کنند، عدم رعایت اصول ایمنی لازم برای مناطق روستایی‌ که در کنار جاده هستند نیز مشکل جدی را به وجود آورده است. شاید یک سرعت‌گیر ناقابل و یا پل عابر پیاده مشکلات را کند.

جاده‌ی ناایمن، داغی بر دل مادران

در گفتگوهای تلفنی با مردم شنیدم که در روستای عباس‌آباد اسفراین، جاده‌ی ناایمن، داغی بر دل مادران این روستا گذاشته شود و تنها قاب عکس‌های یادگاری از عزیزان این روستا برایشان به یادگار مانده است.

پس‌ازاین تماس‌ها راهی این روستا شدم، با ورودمان بسیاری از اهالی منتظر بودند.

مادری با عصای سیاه و با در دست داشتن قاب عکسی از فرزند و همسر خود به سمتم آمد و گفت: مادر، این جاده زندگی ما را نابود کرده است ۱۵ سال است که کمرم از غم از دست دادن همسر و فرزندم در این جاده شکسته است.

او گفت: با توجه به سهل‌انگاری‌های رانندگان در مسیر جاده، سالی یکی دو نفر از بچه‌های این روستا داغشان بر دل مادرانشان می‌ماند.

اما این مادر شاید نمی‌دانست باید از مسئولان گلایه کند که چرا جاده را ایمن نمی‌کنند و گلایه‌اش را از رانندگان می‌کرد.

زیرگذری که زیرآب می‌رود

 آن‌طرف‌تر مادری دیگر درحالی‌که دو عکس جوان خود را بر دست داشت گفت: فرزند من تازه از سربازی آمده بود و شبی با برادرش تصمیم به رفتن به مشهد گرفتند تا برای کسب‌وکار خود را وسایلی تهیه کنند اما متأسفانه، سرعت ماشین عبوری آن‌قدر زیاد بود که هر دو جوانم را در یک روز به زیر گرفت و مرا تا آخر عمر سیاه‌پوش عزیزانم کرد.

اهالی روستا زیر گذری را به من نشان دادند که سال‌های قبل برای این روستا تعبیه‌شده تا از آن عبور کنند اما متأسفانه متوجه شدم این زیرگذر به دلیل ایرادات فنی همراه با باران به زیرآب می‌رود و امکان استفاده از آن نیست.

یکی از اهالی که نامش مریم بود و سه فرزند مدرسه‌ای هم داشت گفت: ۶ سال است که برای رفتن به مدرسه فرزندانش را از جاده می‌گذراند و همیشه زیرگذر پر از آب و گل است.

جان مردم، در گرو نصب سرعت‌گیر!

آقای نیازی یکی از جوانان این روستا، گفت: حداقل‌ترین کار این است که چند سرعت‌گیر مناسب برای جاده تعبیه شود بی‌تردید با کاهش سرعت ماشین‌ها این اتفاقات ناگوار را در روستا نمی‌بینیم. 

 دختر جوان که نامش زهرا بود به سمتم آمد و با صدایی بغض‌آلود اشاره کرد که برادرش را ده سال پیش به دلیل سرعت بسیار زیاد ماشین ازدست‌داده به‌طوری‌که راننده اصلاً متوجه برادر او در مسیر جاده نشده است.

سرعت‌گیر پیش‌بینی‌شده

رئیس پلیس‌راه اسفراین بابیان اینکه روستای عباس‌آباد اسفراین در مسیر جاده اصلی اسفراین به سبزوار قرارگرفته است گفت: رانندگان متأسفانه در این مسیر باوجود علائم هشداردهنده سرعت خود را کاهش نمی‌دهند.

سرهنگ محمد عمار لو وجود سرعت‌گیر را در این مسیر بسیار لازم و ضروری دانست و افزود: سرعت‌گیر پیش‌بینی‌شده و به‌زودی به سرانجام می‌رسد.

با پیگیری‌هایی که انجام شد و حرف‌هایی که به گوش مسئولان رسید، فرماندار سابق اسفراین با طرح این موضوع در شورای ترافیک بر تسریع ساماندهی پل روستای عباس‌آباد تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی اهتمام جدی در راستای تحقق مصوبات را داشته باشند زیرا عدم اجرای یک طرح و مصوبه علاوه بر ایجاد نارضایتی عمومی در سطح شهرستان بعضاً نیز باعث اتفاقات ناگواری خواهد شد. 

طاهر رستمی در ادامه از راهداری شهرستان اسفراین خواست با قید فوریت نسبت به آرام‌سازی و نصب سرعت کاه در مسیر عبور از این پل اقدام نماید.

اما رستمی رفت و این وعده سرانجامی نداشت، حال باید دید فرماندار جدید اسفراین، چه پیگیری‌هایی را برای حذف این نقطه خطرآفرین جاده‌ای انجام خواهد داد.

مسئولان «عباس آبادها» را دریابند

اگر مسئول از جنس مردم و از دل مردم برخاسته باشد مشکلات آن‌ها را قبل آن‌که فریاد برآرند خواهد شنید.

عباس‌آباد نمونه‌ای از یک روستای کنار جاده است که با غفلت از آن، چنین مشکلاتی ایجادشده است، اما سؤال اینجاست که آیا مسئولین از باقی روستاها که مسئله‌ای مشابه این مطلب دارند آگاه‌اند؟

آیا سکوت مردم روستاها مسئولیت سنگین مسئولان را  خواهد کاست و آیا امکاناتی همچون پل عابر پیاده و یا زیرگذری مناسب، نمی‌تواند حریف ماشین‌های جاده‌ای شود که میل دارند با سرعت هرچه‌تمام‌تر بر قلب جاده‌ها بتازند؟ 

راه‌حل همیشه وجود دارد ولی شاید اجرای آن راه‌حل ناموجود است!

گفتنی است روستای عباس‌آباد، روستایی در ۱۰ کیلومتری و از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی است.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول