اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تأمین خوراک دام دغدغه دامداران گرمه‌ای/لزوم پلاک‌کوبی دام‌ها

در چند ماه اخیر توزیع خوراک دام خام، فقط برای گاوداری‌های صنعتی وموارد خاص مثل پرورش اسب اتفاق افتاده و برای دامداری های سنتی امکان توزیع وجود ندارد که این موضوع مشکلاتی را برای دامداران به وجود آورده است.

تأمین خوراک دام دغدغه دامداران گرمه‌ای/لزوم پلاک‌کوبی دام‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمه، گلایه دامداران از ناتوانی متولیان تنظیم بازار در تأمین ۱٠٠ درصدی نهاده‌های دام و طیور به نرخ مصوب دولتی و قیمت‌گذاری دستوری این محصولات در شرایطی موجب نوسان و بالا ماندن شدید قیمت این محصولات در بازار گرمه شده است و تعدادی از دامداران نسبت به تأمین خوراک دام  معترض هستند.

محمد ظفری یکی از شهروندان درقی است که‌ ابراز کرد: نیاز بازار گرمه به نهاده‌های دام بنا بر شرایط بازار متفاوت است و با توجه به این، تورم بالا در خرید علوفه باعث شده تعدادی از دامداران از این شغل کناره‌گیری کنند و ضروری است این مشکل رفع شود.

وی گفت: برای تهیه خوراک دام مجبور هستم از دامداران به قیمت بسیار بالاتر از قیمت بازار خوراک خریداری کنم که هزینه و خرج دام از هزینه فروش آن برایم بیشتر می‌شود.

حسن محمدی، یکی از دامداران گرمه‌ای، نیز اظهار کرد: دو دام به خاطر خوراک‌های بی‌کیفیت مریض شده‌اند و اگر خوب نشوند مجبور هستم به دلیل این‌که آمپول‌های زیادی به آن‌ها زده‌ام پس از ذبح، لاشه‌هایشان را معدوم کنم.

رضا قدرتی با گلایه از وضعیت موجود گفت: به دلیل کیفیت پایین خوراک دام مجبور به ذبح دو گوسفند خود شده‌ام و کسی پاسخگوی ضرر واردشده  بر دامدار است.  

وی بابیان اینکه چه کسی باید پاسخگوی نیاز ما دامداران نسبت به تهیه خوراک دام باشد تصریح کرد: برای تهیه خوراک دام مرغوب چندین بار به جهاد کشاورزی مراجعه کرده‌ام ولی آن‌ها به‌درستی پاسخگوی من نبوده‌اند.

 خوراک خام به دامداریهای سنتی و غیر صنعتی تعلق نمیگیرد

مدیر جهاد کشاورزی گرمه گفت: از چند ماه پیش توزیع خوراک دام خام فقط برای گاوداری‌های صنعتی و موارد خاص مثل پرورش اسب و غیره محدودشده و خوراک خام مانند جو، سبوس، ذرت و غیره دیگر به دامداری‌های سنتی و غیر صنعتی تعلق نمی‌گیرد.

حسن مقصودی بابیان اینکه خوراک خام سهمیه استان به کارخانه‌های تولید کنسانتره تخصیص شده است افزود: سهمیه کنسانتره به شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد و بر همین اساس حواله سهمیه کنسانتره نیز به شرکت‌های توزیع خوراک داده‌شده تا بین دامداران توزیع شود.

دامداران دام‌هایشان را پلاک کوبی کنند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که با توجه به اجرای طرح هویت گذاری دام در کشور ، سهمیه کنسانتره شهرستان‌ها در حال محدود شدن به میزان دام پلاک‌کوبی شده بوده و با توجه به عدم همکاری دامداران در انجام پلاک‌کوبی، سهمیه شهرستان در دو ماه اخیر به نسبت عقب بودن اجرای طرح کم شده است و به شهرستان‌هایی که دام بیشتری به نسبت دام موجود پلاک کرده‌اند داده‌شده است.

مقصودی با اشاره  به اقدام فرماندار در جهت اقدام ضربتی تکمیل فرآیند پلاک‌کوبی تا پایان اسفند گفت: شایان‌ذکر است که به دلیل کم شدن نهاده دامی به‌ناچار توزیع کنسانتره از این ماه به شرکت‌ها بر اساس تعداد دام پلاک شده خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، لازم است اطلاع‌رسانی کافی و گسترده به دامداران به‌منظور پلاک‌کوبی در اولین فرصت صورت گرفته تا از تضییع حقوق دامداران محترم جلوگیری شود.در مورد کیفیت خوراک دام نیز ضمن اینکه دامداران باید در زمان خرید به نوع خوراک و نوع دام دقت کافی داشته باشند. 

 وی با تأکید بر این مسئله که در مواردی به تفاوت خوراک دام شیری و پروار توجه نشده است، توضیح داد: همچنین درصورتی‌که دامداران متوجه مشکل در خوراک دام شدند ضمن حفظ کیسه‌های خوراک باز نشده موضوع به مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع داده‌شده تا با مکاتبه با استان، نمونه کنسانتره جهت آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود.

قابل‌ذکر است در ماه‌های گذشته با چند کارخانه خوراک دام به همین دلیل برخورد تعزیراتی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: قیمت خوراک نیز طی کمیته‌ای شامل نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان، کارخانه‌ها، اتحادیه‌های دامداران و گاوداران و غیره برای تحویل در کارخانه تعیین می‌شود و با لحاظ همه پارامترها هست و فقط هزینه حمل و بارگیری ، تخلیه و سود شرکت با نرم مشخص اداره صمت به آن اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول