اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

اجرای نادرست قانون دانش‌بنیان مهمترین دغدغه نخبگان/لزوم تمرکززدایی از منابع حمایتی دانش بنیان‌ها

صنایع دانش‌بنیان در دنیای امروز ارکان مهم و غیر قابل چشم پوشی اقتصاد به شمار می‌روند و افزایش سهم آن‌ها در تولید ناخالص داخلی نشان از رشد اقتصادی دارد اما این شرکت‌ها با انبوهی از چالش‌ها و مشکلات مواجه هستند.


اجرای نادرست قانون  دانش‌بنیان مهمترین دغدغه نخبگان/لزوم تمرکززدایی از منابع حمایتی دانش بنیان‌ها

به گزارش خبرنگار فارس در یزد، شرایط خاص و متفاوت ایران در جهان و تجاربی که در این سال‌ها به دست آمده موجب شده تا ۲۴ بند سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تدوین و ابلاغ شود که بر این اساس، توجه به اقتصادی درون‌زا برای مسئولان و فعالان اقتصادی دوچندان شده است.

بر این اساس و برای مقاومت بیشتر اقتصاد و آسیب‌پذیری کمتر آن، کشور به شدت نیازمند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های متکی به دانش است که در بند دوم این سیاست‌ها به آن به طور مستقیم اشاره شده اما در عمل شرکت‌های دانش‌بنیان آنگونه که باید در اقتصاد نقش آفرین نبودند.

بر اساس تعریف کمیته اقتصادی مجمع همکاری اقتصادی آسیا، اقتصاد دانش بنیان برای رشد و تولید ثروت تنها به تعدادی از صنایع با فن آوری بالا متکی نیست بلکه در این اقتصاد همه صنایع به فراخور نیاز خود از دانش استفاده می کنند. بعبارت دیگر، در اقتصاد دانش بنیان، تولید و توزیع و کاربرد دانش در همه صنایع عامل محرک رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال است.

بنابراین تبدیل ایده به ثروت یکی از ارکان اصلی توسعه در دنیای کنونی است و استان یزد در تلاش است تا این استان به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان در کشور تبدیل ‌شود. مجوز اولین پهنه علم و فناوری کشور برای یزد صادر شد که به استقرار شرکت‌های پارک علم و فناوری کمک می کند. همچنین گفتمان و رویکرد پررنگ رئیس جمهوری به اقتصاد دانش بنیان باعث راه اندازی کارخانه نوآوری در استان شده است.

در سال جاری نیز رویداد سکوی پرتاب یزد برگزار شد تا مسئولان شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان که سال‌ها مشغول فعالیت هستند، ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند، وارد مرحله بزرگتری شوند و جذب سرمایه کنند.

علی رغم همه این اقدامات اما صنایع دانش‌بنیان چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای دارند و آنگونه که باید نتوانسته جای خود را در بین صنایع و تولیدات سنتی استان باز کنند.

موقعیت ها و فرصت های تسهیلاتی و حقوقی مطلوبی در دفتر فناوری تهران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد اما به نظر می‌رسد در استان‌ها آنگونه که باید نمی توانند بهره مند شوند.

اجرایی نشدن قانون دانش بنیان و تخصیص نامتناسب منابع، از مشکلات شرکت های فناور و دانش‌بنیان است که همین موضوع مانع رشد و پیشرفت می‌شود.

به گفته مجتبی‌ مرعات که از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان است، این موضوع موجب می شود شرکت‌ها نتوانند رشد کنند و نیروهای انسانی هم مهاجرت کنند این در حالی است که تخصیص سهم بیشتر به استان‌ها و تمرکز زدایی از منابع باعث توسعه دانش‌بنیان‌ها می‌شود.

وی یکی از مهمترین چالش های عمده این حوزه را، ضعف شرکت‌های کوچک و نوپا برشمرد که در ابتدای راه تجاری سازی بوده و مشخص نیست تا چند سال دیگر پایدار بمانند.

بازار سنتی اصلی‌ترین چالش شرکت‌ها دانش بنیان

مرعات با اشاره به این‌که شاه کلید توسعه استان یزد، تحقق اقتصاد دانش بنیان است و پارک های علم و فناوری اساس و پایه ریز اقتصاد دانش بنیان هستند بیان داشت: بازار، اصلی‌ترین چالش شرکت‌ها دانش بنیان است. بسیاری از شرکت‌ها بازار مشخصی در داخل ندارند و تنها بر اساس یک توانمندی و علاقمندی فردی شکل گرفته و صادراتی‌ها نیز توان صادرات ندارند.

وی اضافه کرد: صنایع دانش بنیان، کسب و کارهای دانش محوری هستند که با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیت‌های اقتصادی آن ها همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه است افزود: این صنایع از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در یک جامعه می‌شوند که قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مسائل مالی و بازاریابی، منابع انسانی و دانش و مهارت از چالش های جدی این صنایع هستند.

تلاش برای توسعه صنایع دانش‌بینان در استان یزد

محمدعلی طالبی، استاندار یزد با تاکید بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توسعه صنعت گردشگری در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: تقویت و توسعه صنعت گردشگری و شرکت‌های دانش بنیان به خاطر ظرفیت‌های مناسبی که در استان وجود دارد موجب رونق و ایجاد تولید و اشتغال پایدار می‌شود.

 وی با بیان این‌که‌ اقتصاد دانش بنیان و گردشگری از محورها مهم توسعه و راهگشای بسیاری از مشکلات است ادامه داد: با تقویت و توسعه و حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان و فعالان امور فرهنگی و گردشگری می‌توان بر مشکلات بیکاری دانش آموختگان نیز غلبه کرد.

وی با بیان این‌که این استان سرعت بالایی در رشد صنایع دانش بنیان دارد ادامه داد: استان یزد پتانسیل خوبی در اقتصاد دانش‌بنیان دارد و در تلاشیم تا با توجه به وضعیت آب استان یزد صنایع دانش‌بنیان را توسعه دهیم.

استاندار یزد با اشاره به نقش قوانین و مقررات در توسعه و تقویت دانش‌بنیان‌ها اظهار داشت: مجلس نیز می‌تواند با تصویب قوانین برای رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار بویژه در حوزه دانش بنیان با نگاه به تحقق اقتصاد مقاومتی به کمک دانش بنیان‌ها بیاید.

به گزارش فارس، اقتصاد دانش بنیان از پایه های سیاست های اقتصاد مقاومتی است و صنایع دانش‌بنیان در این مسیر نقش موثر و پررنگی دارند ضمن اینکه برای استانی چون یزد که مهاجپذیر است می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند و با استفاده از دانش و خلاقیت نخبگان و فراهم آوردن محیطی مناسب برای نوآوری توسعه استان را رقم بزند.

همچنین بها دادن به ایده های دانش‌ بنیان از مهاجرت نخبگان به خارج از استان و حتی کشور هم جلوگیری می‌کند و زمینه رشد، توسعه و بالنگی را در عرصه‌های مختلف فراهم می آورد اما به گفته فعالان این عرصه، مستلزم تغییر نگاه‌ به دانش‌بنیان‌ها است.

انتهای پیام/ص/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول