به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، تحقیقات و ارزیابیهای حوزه تصادفات جادهای، عوامل یا منابع ریشهای تصادفات را سه عامل انسان، جاده و محیط و وسیله نقلیه ذکر میکنند. در واقع، تمام تصادفات از وجود خطا و نابهسامانی در یکی از این سه منبع سرچشمه میگیرد.
تصادفات جادهای از جمله عوامل برجسته مرگ و میر در ایران و جهان به شمار میآیند. سالانه حدود ۱.۳ میلیون نفر در جهان به دلیل تصادفات جادهای جان خود را از دست داده و بالغبر ۵۰ میلیون نفر مجروح میشوند.
با در نظر گرفتن تعداد بالای تصادفات جرحی و فوتی در کشور و حجم بالای راههای درون و برونشهری، به جهت تخصیص بهینه منابع برای ایمنسازی معابر، نیاز به روشی بهینه برای تشخیص و اولویتبندی نقاط حادثهخیز است؛ بنابراین توجه به شناسایی نقاط حادثهخیز درونشهری و روشهای شناسایی و اولویتبندی این نقاط جهت انجام اقدامات اصلاحی اهمیت بالایی مییابد.
واژگونی؛ علت اصلی سوانح راههای سمنان
منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در همین زمینه میگوید: استان سمنان در ۱۰ ماهه امسال، توانست رتبه دوم کشور را در کاهش میزان تصادفات فوتی در راههای استان به خود اختصاص دهد.
وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات، استان سمنان توانست با اقدامات مناسب پس از استان ایلام، رتبه دوم کشوری را در کاهش میزان تصادفات منجر به فوت در راههای استان به خود اختصاص دهد که این میزان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۹ درصد کاهش داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: همچنین در مجموع تصادفات در راههای استان با توجه به اقدامات و تلاشهای مؤثر صورت گرفته، با کاهش ۲۶ درصدی شمار تصادفات همراه بودهایم.
وی اظهار کرد: در یک سال اخیر، جلسات کمیسیون ایمنی راههای استان بهصورت مستمر و ماهانه برگزار شد و با مصوبات این جلسات، هدفهای تعیین شده در ابتدای سال تا حدود بسیار زیادی محقق شده است.
با کاهش ۲۶ درصدی شمار تصادفات همراه بودهایم
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: در بحث شناسایی نقاط حادثهخیز راههای درون و برونشهری استان، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت؛ این نقاط شناسایی و نسبت به ایمنسازی این نقاط اقدام شد.
فخری با بیان اینکه علت ۶۰ درصد تصادفات راههای استان سمنان واژگونی است، گفت: خستگی رانندگان بهواسطه گستردگی استان و راههای ارتباطی، یکی از دلایل اصلی واژگونی و تصادفات در راههای استان است که در این حوزه اقدامات ویژهای بهمنظور راهاندازی واحدهای خدماتی و رفاهی و استراحتگاهی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت.
کاهش فوتیها در راهها
سرهنگ تقی کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان نیز اظهار کرد: در یک سال اخیر، ارتباط مؤثر و مطلوبی با اصحاب رسانه و صداو سیما بهمنظور اطلاعرسانی به مردم توسط پلیسراه صورت گرفت.
وی گفت: طرح زمستانه به مدت ۹۰ روز، با ۱۲۰ نفر کارکنان در چهار پاسگاه دارای گردنه استان به انجام رسید.
رئیس پلیس راه استان سمنان بیان کرد: طی ۲۰ روز پر بارش در طرح زمستانه، ۱۲۸ ساعت انسداد راههای استان را داشتیم که به خودروها امدادرسانی و بازگشایی راهها صورت گرفت.
کبیری گفت: در بحث اجرای قانون ممنوعیت تردد بهواسطه شیوع کرونا، بالغبر ۱۸ هزار خودرو تذکر لسانی دریافت و یک هزار و ۷۵۵ خودرو به مبدأ بازگردانده شدند.
رئیس پلیس راه استان سمنان اظهار کرد: با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته، طی ۱۲ ماه گذشته، شاهد کاهش ۲۹ درصدی فوتیهای تصادفات در راههای استان بودیم.
علت ۶۰ درصد تصادفات راههای استان سمنان واژگونی است
کبیری عنوان کرد: میزان فوتشدگان در راههای استان طی یکساله اخیر به تعداد ۷۷ نفر به میزان ۲۹ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین در بحث تصادفات منجر به جرح در راههای استان در یکسال گذشته، با کاهش ۲۴ درصدی مواجه بودیم.
۳ مأموریت پهبادی
رئیس پلیسراه استان سمنان با بیان اینکه تصادف خسارتی نیز در راههای استان طی یکساله اخیر، به میزان یک هزار و ۳۲۵ مورد، بالغبر ۲۶ درصد کاهش داشته است، افزود: عدم توجه به جلو با ۵۵ درصد، بیشترین فراوانی را از نظر علت تصادفات در راههای استان به خود اختصاص داده است.
کبیری عنوان کرد: ۶۳ درصد از تصادفات اتفاق افتاده در راههای استان طی ۱۲ ماه اخیر، متعلق به سواریها بوده است.
وی اظهار کرد: بیشترین فراوانی از لحاظ علت تصادفات در راههای استان طی یکسال گذشته، واژگونی و خروج از جاده به میزان ۶۰ درصد است.
رئیس پلیسراه استان سمنان بیان کرد: سه مأموریت پهبادی در راههای استان به مدت ۶ ساعت انجام و ۱۳۰ خودرو کنترل و ۷۷ خودرو اعمال قانون شدند.
اصلاح نقاط حادثهخیز؛ امری مهم
از آنجا که محورهای مواصلاتی استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، محل عبور و مرور و تردد میلیونها مسافر در طول سال بوده، لازم است اقدامات گستردهای در راستای اصلاح نقاط حادثهخیز انجام شود.
همچنین ایجاد اقامتگاههای بینراهی، اصلاح راهها و ... باید انجام شود و در این راستا همکاری و همراهی بیندستگاهی از جمله اداره کل راه و شهرسازی، پلیسراه، شهرداریها، فرمانداریها، استانداری و میراث فرهنگی و . . . مهم است.
انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/