اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

شکوفایی ریزجلبک‌ها با تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌شود

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ـ بندرعباس، از بررسی شکوفایی ریزجلبک‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

شکوفایی ریزجلبک‌ها با تصاویر ماهواره‌ای رصد می‌شود

محمد صدیق مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ـ بندرعباس، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به اینکه در خلیج فارس و دریای عمان به تکرار، شکوفایی ریزجلبک‌ها به صورت تغییر رنگ آب همراه با خسارت ناچیز و یا حتی بدون اثرات مخرب بر آبزیان دیده شده، گفت: اثرات مخرب این پدیده ممکن است مرگ و میر انواع ماهیان، پرندگان دریایی و ساحلی، پستانداران دریایی و بی مهرگان آبزی و دیگر آبزیان باشد. البته علاوه بر آن در برخی موارد این پدیده با بوی بد همراه بوده که مشکلاتی برای مردم بومی منطقه ایجاد می‌کند.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ـ بندرعباس افزود: به همین دلیل لزوم پایش پیوسته آبهای ساحلی به منظور شناسایی ریزجلبک‌های شکوفا شده و اقدام به موقع برای کاهش آنها که گاهی مضر هستند، بسیار مهم است.

مرتضوی ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای با پوشش‌های منظم از محدوده‌های وسیع و قدرت تفکیک مکانی و زمانی مختلف، امکاناتی را فراهم می‌کند که با توجه به ویژگی‌های طیفی رنگدانه فتوسنتزی در سطح آب و امکان شناسایی آنها با تصاویر اپتیکی و پردازش آنها شکوفایی ریزجلبک را پایش کرد.

وی شناسایی گونه‌های عامل شکوفایی جلبکی از طریق نمونه برداری میدانی، تعیین پراکنش و تراکم جغرافیایی ریزجلبک‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و ایجاد الگوریتم جدید در خلیج فارس بین داده‌های میدانی و ماهواره‌ای برای کلروفیل A، تراکم ریزجلبک و دما را از مهمترین اهداف پروژه بررسی شکوفایی ریزجلبکی در خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای دانست.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای انجام این پروژه 31 ایستگاه به طور کلی مشغول به کار هستند که 12 ایستگاه در آب‌های اطراف جزیره هرمز، لارک، قشم و بین قشم و بندرعباس، 10 ایستگاه در خط ساحلی بندرعباس، 6 ایستگاه در منطقه غرب استان از ملو تا بندر کنگ و 3 ایستگاه در شرق در منطقه سیریک در نظر گرفته شده است.

مرتضوی با بیان اینکه نتایج آنالیزها در دی و بهمن سال 1399 حاکی از شکوفایی جلبکی با گستردگی کم و مدت کوتاه بود، گفت: افزایش تاثیر در ضریب خوداتکایی، صرفه جویی ارزی، اشتغال، تولید پایدار، آثار مثبت زیست محیطی و حفظ منابع پایه از مواردی است که اهمیت موضوع این طرح را توجیه می‌کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول