اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت بانویی که این بار در شرق ایران جان می‌بخشد/ جریان زندگی در میان هوتگ‌های بلوچستان

پروژه ایمن‌سازی ۱۰۰ هوتگ در سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از اقدات گروه یاران عشق به مدیریت نرگس کلباسی خیر جوانی است که تا به حال کمک‌های زیادی را به مناطق زلزله‌زده و حادثه‌دیده کشور انجام داده است.

روایت بانویی که این بار در شرق ایران جان می‌بخشد/ جریان زندگی در میان هوتگ‌های بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نرگس کلباسی خیر ۳۲ ساله ایرانی، بریتانیایی است، او زاده اصفهان و مؤسس بنیاد خیریه پریشان در هند و مؤسسه یاران عشق در ایران است، در سنین کودکی و نوجوانی پدر و مادر خود را از دست داده و پس از مدتی به ایران بازگشته است.

وی در بنیاد خیریه پریشان در هند برای کودکان یتیم و معلول هند پرورشگاه‌هایی می‌ساخت. او پس از حادثه‌ای به قتل غیرعمد یک کودک متهم شد و در مارس ۲۰۱۷ و با حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایگادا، از همه اتهامات وارده، تبرئه و بی‌گناه شناخته شد. نرگس کلباسی پس از بازگشت به ایران همچنان خدمات بشردوستانه خود ادامه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه اشاره کرد.

 

پس از وقوع زلزله کرمانشاه، کلباسی در فضای مجازی کمپینی با عنوان «جشن ۵ هزار تومانی» راه‌اندازی کرد و با کمک‌های مردمی فعالیت‌هایی همچون خانه‌سازی و اشتغال‌زایی را در چهار روستای سرپل ذهاب آغاز کرد.

کلباسی در پاسخ به اینکه آیا از این همه کار، خسته نمی شود، می‌گوید: این‌ها کار نیست، من عاشق این زندگی هستم و این کارها را با جان و دل انجام می‌دهم.

اهدای ۱۰۰ منبع آب به سیستان و بلوچستان

او حالا بعد از کرمانشاه و گلستان و سی‌سخت به سیستان و بلوچستان رفته است و طرحی را با اهدای ۱۰۰ منبع آب شروع کرده و پس از آن پروژه‌هایی مانند احیای سیل‌بند و بندسارهای زمین‌های کشاورزی، فنس‌کشی ۸ هوتگ، ساخت ۱۰ سرویس بهداشتی و حمام، ساخت یک واحد مسکونی، اهدای ۶۵ تبلت به دانش‌آموزان، ساخت یک حوض انبار و ساخت سه پل در این مناطق را به انجام رسانده است.

 

منبع تأمین آب مردم بسیاری از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان که از بی‌آبی رنج می‌برند «هوتگ» یا همان گودال های آب ناشی از تجمع آب باران است. در واقع هوتگ‌ها گودال‌های مصنوعی هستند که برای آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع‌آوری می‌شوند و در طول سال به مصارف کشاورزان اهل آن روستا و آشامیدن انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد و مشکلی که این هوتگ‌ها دارد این است که باید فنس‌کشی شوند تا زباله داخل آب نیفتد و همچنین سبب مرگ کودکان و افرادی که می‌خواهند آب برداشت کنند، نشود؛ در این فنس‌کشی و ایمن‌سازی هوتگ‌ها آبشخور جداگانه برای برای حیوانات ساخته می‌شود.

 

هوتگ‌های سیستان و بلوچستان ایمن‌سازی می‌شود

تیم یاران عشق در مراحل اولیه این پروژه ۵۴ هوتگ را شناسایی کردند و در مرحله اول برای ۲۰ هوتگ فنس، سیم خاردار، سیم آرماتور، پروفیل و رنگ مخصوص استفاده شده است، نکته قابل توجه این است که اکثر کارها توسط کارگران بومی انجام می‌شود و باعث اشتغال‌زایی برای آن‌ها شده است و تمامی کارها با نظر تیم مهندسی بنیاد و نظارت تیم مدیریت پروژه‌های بنیاد انجام می‌گیرد.

برآوردهای اولیه نشان می‌داد هر هوتگ حدود متوسط ۳۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد، اما پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق‌تر و اقدامات افزوده شده هر هوتگ متوسط ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد، پروژه ایمن سازی ۱۰۰ هوتگ در استان سیستان و بلوچستان شامل فنس‌کشی، ساخت حوض انبار، ساخت آبشخور، انتقال آب از هوتگ توسط پمپ به حوزه انبار و آبشخور است؛ ضمن اینکه این پروژه با اهدافی مانند ارتقای کیفیت آب، حفاظت از اهالی روستا و تسهیل دسترسی به آب را در برنامه خود دارد.

 

جمع‌آوری بیش از ۲ میلیارد کمک در جشن هوتگ‌ها

واریزی جشن‌های هوتگ‌ها به تفکیک شامل جشن مهر ماه، ۶۷۳ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان، جشن آبان ‌ماه ۷۱۵ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان، آذر ماه ۶۷۶ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان با جمع کل ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان بوده است.

 

طبق آخرین گزارش‌ها در ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ شناسایی ۵۰ هوتگ نهایی شده، مراحل ۱۵ گانه فنس‌کشی و ایمن‌سازی هوتگ‌ها به طور همزمان در هر ۵۰ هوتگ در حال انجام است، در ۴۸ روستا چاله‌کنی اطراف هوتگ‌ها انجام شده، ۴۸ روستا پروفیل‌، ۴۸ روستای دیگر سیمان‌ و ۴۸ روستا نیز ماسه دریافت کرده‌اند، در ۴۸ روستا نصب و جاگذاری پایه‌های پروفیلی انجام شده، در ۴۰ روستا بسترسازی سیمانی زیر فنس‌ها به اتمام رسیده، فنس‌کشی ‌۴۸ هوتگ در سری جدید تمام شده، ساخت حوض انبار و آبشخور ۴۴ هوتگ تمام شده و درب قسمت فنس‌کشی ۲۰ هوتگ نصب شده است.

 

به گفته نرگس کلباسی پیش از جشن در دو نوبت از طرف دو نفر از هم‌وطنان نیز ۳۶۰ میلیون تومان بابت این پروژه‌ها واریز شده است.

هوتگ‌هایی که این بار جان می‌دهند

به گزارش فارس، نرگس کلباسی این بار به سیستان و بلوچستان رفت تا بار دیگر در میان هموطنان خودش جریان زندگی را در منطقه‌ای دیگر از کشور به جریان بیاندازد تا مردم سیستان و بلوچستان بدانند، هستند افراد خیری در کشور که تاب دیدن محرومیت هم‌وطن خود را ندارند.

دور تا دور هوتک را زنان و دخترانی تشکیل می‌دهند که از این آب گل‌آلود برای شست و شوی لباس و برداشت آب می‌گیرند و البته آب آشامیدنی نیز به ‌ناچار از همین مکان تأمین می‌شود و در مواقعی این‌چنین جان کودکان را نیز می‌گیرد، با ایمن‌سازی این هوتگ‌ها جان کودکان و کسانی که از آن آب بر می‌دارند، ایمن می‌شود و می‌توان گفت این بار هوتگ‌ها جان می‌دهند و کودکان برای برداشت آب دیگر جان نمی‌دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول