اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۰ برای تامین مالی پروژه‌های انتفاعی زیربنایی

طرح تاسیس صندوق پروژه یکی از امکانات مهمی است که در بسیاری از کشورها برای تامین مالی طرحهای زیربنایی اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد. مشکلات قانونی این شیوه تامین مالی باعث شده است تا از این امکان در کشور ما بدرستی استفاده نشود.

ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۰ برای تامین مالی پروژه‌های انتفاعی زیربنایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در بودجه ۱۴۰۰ نه تنها ایرادات و اشکالات این شیوه تامین مالی برطرف شده است و  می تواند برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی مثل بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و حتی راه های اصلی، طرح آبرسانی، طرح های فرودگاهی و سایر طرح های زیربنایی کشور کمک کند، بلکه به بانکها و نهادهای عمومی غیردولتی هم اجازه ورود محدود و یا بدون محدودیت به این پروژه ها داده شده است.

اگر چه سابقه شکل گیری صندوق پروژه به صورت عام قبلاً وجود داشته و برای اولین بار تبدیل بخش بخار به سیکل ترکیبی نیروگاه پرند توسط هلدینگ مپنا در قالب صندوق پروژه تامین مالی شده بود ولی مشکلات قانونی این شیوه، باعث شده بود تا هزینه تامین مالی این روش بالا باشد. 

برای رفع این ایرادات با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور چند بند و جزء در بودجه سال ۱۴۰۰ آوردیم و تصویب کردیم که باعث می شود مالیات بر نقل و انتقال سهام از صندوق پروژه به اشخاص و برعکس معافیت مالیاتی داشته باشد.

همین طور مصوب کردیم که آورده غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق پرژه در شرکت اورنده نیز مشمول مالیات بر سود نشود. این امکان جدید، فرصت خوبی برای تامین مالی پروژه های زیربنایی از طریق صندوق پروژه  را فراهم کرده است.

تصور کنید که اگر ۳۰ درصد یک بزرگراه و آزادراه  توسط دولت، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن توسط یک شرکت معتبر راهسازی و مابقی توسط صندوق پروژه تامین مالی بشود، اتفاق بسیار بزرگی در کشور خواهد افتاد. با این مکانیزم بسیاری از پروژه ها در کشور تامین مالی و شروع می شود.

به عبارت دیگر،  این امکان، فرصت بسیار خوبی است تا کشور به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل بشود. مشکل ما در گذشته این بود که دولت ۳۰ درصد هزینه پروژه و پیمانکار ۳۰ تا ۴۰ درصد هزیته را تامین مالی می‌کرد  و این کسری ۳۰ تا ۴۰ درصدی باقی مانده قابل تامین نبود.  با پوشش این کسری منابع، مشکل مالی تامین پروژه ها حل می‌شود.

امکان دیگری که در بودجه پیش بینی شده است اجازه سرمایه گذاری  حداکثر ۴۰ درصدی بانکها و حداکثر ۱۰۰ درصدی نهادهای عمومی غیردولتی بدون محدودیتهای قانونی در پروژه های زیربنایی است.  اگر بانکها خلا ۳۰ تا ۴۰ درصدی در اجرای پروژه های انتفاعی را پر کنند و یا نهادهای عمومی غیردولتی ۱۰۰ درصد پروژه های زیربنایی را متقبل شوند، بسیاری از پروژه های زیربنایی تامین مالی و به سرانجام می رسد.

با این اصلاحات قانونی که در بودجه ۱۴۰۰ انجام شده است، اگر کسری ۳۰ تا ۴۰ درصدی منابع مالی پروژه های زیربنایی از طریق انتشار اوراق سهام تبعی در قالب صندوق پروژه از اشخاص حقیقی و حقوقی تامین مالی شود همه طرح های زیربنایی تامین مالی  و هیچ پروژه زیربنایی به خاطر عدم تامین مالی بر زمین نخواهد ماند.

مزیت اوراق سهام تبعی این است که یک حداقل سودی را برای خریدار تضمین می کند و به او این امکان را می دهد تا در پایان اجرای پروژه یا سود تضمین شده را دریافت کند و از پروژه خارج بشود و یا اوراق سهام تبعی را به سهام دائمی پروژه تبدیل بکند و تا اخر زمان پیش بینی شده بهره برداری سهامدار بماند و در سود و یا زیاد پروژه سهیم باشد.

مزیت دیگر بودجه ۱۴۰۰ این است که نه تنها پروژه های آزادراهی و بزرگراهی،  بلکه جاده های اصلی هم به عنون پروژه های انتفاعی زیربنایی از طریق مشارکت دولت با بخشهای غیردولتی قابل تامین است. با این امکانات جدیدی که در بودجه ۱۴۰۰ فراهم شده است بسیاری از  پروژه‌های زیربنایی کشور (استان فارس) قابل تامین است. اگر سرعت عمل داشته باشیم، می توانیم طرح های مهم و کلیدی کشور را از این طریق تامین مالی کنیم.

به قلم: جعفر قادری/ نماینده مردم شیراز و زرقان

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول