اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفتانه کتاب-۱۳۳| پیامبری به وسعت جهان

«پیامبر» قصه پیام‌آوری است که روزی با کشتی در ساحل شهری پیاده می‌شود، ناخدا و ملاحظات کشتی با او عهد می‌کنند که ۱۲ سال بعد او را در همین ساحل سوار کنند و به زادگاهش بازگردانند، پیامبر که نامش مصطفی است همچون غریبه‌ای در میان مردم شهر زیست می‌کند.

هفتانه کتاب-۱۳۳| پیامبری به وسعت جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کتاب پیامبرِ جبران خلیل جبران، ترجمه حسین الهی قمشه‌ای، از شاهکارهای ادبیات کلاسیک و یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها نزد مردم همه کشورهاست که مجموعه‌ای از مقالات شاعرانه به صورت فلسفی، معنوی و الهام‌بخش در آن ارائه شده است.

نوشته‌های جبران خلیل جبران به ۲۸ فصل تقسیم می‌شود که موضوعاتی مانند عشق، ازدواج، فرزندپروری، بخشش، خوردن و آشامیدن، کار، شادی و غم، مسکن، پوشاک، تجارت، جرم و مجازات، قوانین، آزادی، عقل و اشتیاق، درد، خودشناسی، آموزش، دوستی، گفت‌وگو، زمان، خیر و شر، دعا، لذت، زیبایی و دین و مرگ را در بر می گیرد و هر مقاله بینش عمیقی از تکانه‌های قلب و ذهن انسان نشان می‌دهد.

جبران نگارش این کتاب را در ۱۵ سالگی به زبان عربی آغاز کرد و در ۲۰ سالگی تحریر تازه‌ای از آن را به مادرش نشان داد، مادر به تحسین و تشویق او پرداخت اما هنوز آن را ناقص و ناتمام می‌دید.

جبران چندی بعد در کتاب تجدید نظر کرد و آن را به نظم عربی درآورد و بالأخره در نیویورک یک بار دیگر کتاب را از نو به زبان انگلیسی نوشت، زبان انگلیسی تازه و باطراوتی که سبک خاص او بود و سابقه نداشت.

در فصل غم و شادی کتاب می‌خوانیم:

آن‌گاه زنی پای پیش نهاد و گفت برای ما از غم و شادی سخن بگوی.

پیامبر گفت: شادی‌های شما همان غم‌های شماست که نقابش را برداشته است و چاهی که خنده‌هایتان از آن می‌جوشد همان است که از اشک‌هایتان پر شده است و چگونه جز این تواند بود؟

هرچه غم ژرف‌تر وجود شما را می‌کاود، گنجایشی فراخ‌تر برای شادی خواهید داشت. آیا سبوی شرابتان همان سوخته جانی نیست که از کوره کوزه‌گران بیرون آمده است.

و آیا آن عود که آهنگش جان شما را می‌نوازد همان چوبی نیست که دلش را با تیغ تیز تهی کرده‌اند؟ وقتی شاد و خرم هستی به ژرفای قلبت نظر کن تا ببینی که این قلب همان است که تو را غمگین کرده بود و هنگامی که غم بر تو چیره شده است باز در قلب خود نگاه کن تا ببینی که به راستی در فراق آن‌چه قلبت را از شادی پر کرده بود گریه کنی.

بعضی گویند شادی از غم عظیم‌تر است، بعضی گویند چنین نیست بلکه غم بر شادی چیرگی دارد، اما من با تو می‌گویم که غم و شادی از هم جدایی‌ناپذیرند؛ آن‌ها با هم نزد تو می‌آیند و هنگامی که یکی از آن دو در کنارت نشسته است، به یاد آور که آن دیگری نیز در بستر تو به خواب رفته است.

و همانا که تو چون دو کفه ترازو میان شادی و غم آمیخته‌ای و تنها هنگامی که به کلی تهی باشی دو کفه در حال توازن کنار هم خواهند بود، اما وقتی که خزانه‌دار هستی تو را برمی‌دارد تا زر و نقره خویش را بسنجد، در آن هنگام به ناچار دو کفه غم و شادی تو بالا و پایین می‌رود.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ح۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول