اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

استخدام 50 درصدی نیروهای غیربومی در میدان نفتی آذر

ده‌ها نیروی بومی که سال‌ها به صورت شبانه روزی در میدان نفتی آذر شهرستان مهران تلاش کرده‌ از کار بیکار شده و به جمع انبوه بیکاران منطقه پیوستند و جای خود را به نیروهای غیر بومی دادند که سبب موجی از نگرانی‌ها شده است.

استخدام 50 درصدی نیروهای غیربومی در میدان نفتی آذر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، پس ‌از اخراج کارگران شرکت پتروشیمی ایلام طی هفته‌های گذشته که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت این‌بار شاهد اخراج ده‌ها نفر از نیروهای بومی هستیم که در میدان نفتی آذر شهرستان مهران مشغول به فعالیت بودند.

اخراج این کارگران در حالی است که طی روزهای گذشته شاهد بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی آذر با حضور رئیس جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس بودیم.

طرحی که بنا بود در صورت بهره‌برداری سبب اشتغال بسیاری از جوانان شهرستان شود اما این مهم نه‌تنها محقق نشد بلکه بهره‌برداری از آن به اخراج بسیاری از کارگران بومی و استخدام نیروهای غیربومی انجامید.

تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت

براساس گفته بیژن زنگنه وزارت نفت در مراسم طرح توسعه میدان نفتی آذر، فاز اول طرح میدان آذر با تولید ۳۰ هزار بشکه در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ عملی شد و فاز دوم آن نیز با تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه از دی‌ماه امسال محقق شده‌است.

اما واضح است این افزایش تولید، نه‌تنها به اشتغال بیشتر نیروهای بومی نیانجامید بلکه معدود نیروهای بومی که در این میدان نفتی مشغول به فعالیت بودند نیز از کار بیکار شدند.

اخراج نیروهای بومی

مسعود سلیمانی یکی از کارگرانی که پس از ۹ سال کار در میدان نفتی آذر، مدتیست اخراج شده به خبرنگار فارس گفت: بیکاری حاصل و دستمزد ده‌ها کارگری است که در این میدان نفتی سال‌ها به ‌صورت شبانه ‌روزی تلاش کرده‌اند.

فتح‌الهی یکی دیگر از کارگران اخراج شده با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از کارگران صورت نمی‌گیرد گفت: کارگران دشوارترین و اصلی‌ترین فعالیت‌های صنایع نفت و گاز را انجام می‌دهند اما متأسفانه از کمترین مزایا و حقوق برخوردارند و به‌راحتی نیز از کار کنار گذاشته می‌شوند.

این کارگران مدعی‌اند عملیات حفاری که جزو سخت‌ترین و پرمشقت‌ترین مشاغل نفتی محسوب می‌شود طی سال‌های گذشته به وسیله نیروهای بومی انجام شده اما اکنون این نیروهای سخت کوش اخراج شده و انجام مراحل آسانتر از جمله بهره‌برداری و... به نیروهای غیربومی سپرده شده است.

اولویت استخدام باید با نیروهای بومی باشد

طی ماه‌های گذشته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام با اشاره به این‌که استخدام نیروهای غیربومی در پروژه‌های نفت و گاز ایلام قابل قبول نیست، گفت: اولویت استخدام باید با نیروهای بومی باشد و شرکت‌های نفت و گاز ایلام در جذب نیروی کار باید دقت کنند تا اولویت، نیروهای بومی و کارگرانی که قبلاً اخراج یا در شرف اخراج هستند، باشد.

بیش از ۵۰ درصد نیروها غیر بومی هستند

حجت‌الاسلام امینی امام‌جمعه شهرستان مهران با اشاره به این‌که بیش‌ از ۵۰ درصد نیروهای به ‌کارگیری شده در شرکت‌های نفتی مهران غیربومی هستند، اظهار کرد: شرکت‌های نفتی حتی به تعهدات آموزشی، بهداشتی، زیست‌محیطی، ورزشی و... در شهرستان مهران عمل نکرده‌اند.

وی ادامه داد: نامه‌های زیادی از طرف جوانان بومی که در این پروژه مشغول فعالیت بوده و هم‌اکنون اخراج شده‌اند به دست من رسیده‌است.

حجت‌الاسلام امینی با بیان این‌که رایزنی‌ها و پیگیری‌های زیادی جهت استخدام نیروهای بومی در پروژه میدان نفتی آذر انجام‌شده است، اضافه کرد: متاسفانه استخدام نیروهای بومی حتی در پایین‌ترین سطوح نیز به‌سختی انجام می‌شود.

نیروهای بومی در اولویت استخدام هستند

مجتبی پورعظیم مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با رد ادعای استخدام نیروهای غیربومی در پروژه میدان نفتی آذر گفت: نیرو غیربومی به‌تازگی در پروژه نفتی آذر استخدام نشده ‌است و با رایزنی‌های صورت گرفته نیروهای بومی در اولویت استخدام پروژه‌های نفتی شهرستان مهران قرار دارند.

وی با بیان این‌که برخی از کارگران با قراردادی که با پیمانکاران داشته‌اند، در این پروژه مشغول فعالیت بوده‌اند افزود: با اتمام کار پیمانکار، قرارداد این کارگران نیز به پایان رسیده است.

رد ادعای مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهران

گفته‌های مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهران در حالی است که یک منبع آگاه با رد این اظهارات به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه از ماه‌های گذشته موج اخراج کارگران و کارکنان بومی آغاز شده، شرکت‌های جدید پیمانکاری اولویت استخدام را به نیروهای غیربومی داده‌اند و با یک بررسی ساده توسط مراجع ذی‌صلاح می‌توان به سخنان خلاف واقع مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهران پی‌ برد.

تاکید بر جذب نیروهای بومی

اسد قاسمی فرماندار شهرستان مهران در این باره به فارس گفت: در تمامی جلساتی که با مسوولان شرکت نفت برگزار شده بر اولویت جذب نیرو بومی تاکید شده است و به شرکت‌هایی که اقدام به جذب نیرو غیربومی کنند تذکر داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از مشاغل مربوط به شرکت نفت تخصصی است، گفت: متاسفانه گاها به دلیل نبود چنین نیروهایی در استان از نیروهای تخصصی غیر بومی استفاده ‌می‌شود.

نظارت بر جذب نیروهای بومی

فریدون دلیری روابط‌ عمومی وزارت نفت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام با اشاره به فعالیت ۸۰ درصد نیروهای بومی در پروژه میدان نفتی آذر گفت: نیروهای بومی در اولویت به کارگیری قرار دارند و دراین‌باره نظارت‌های لازم انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: پیمانکاران شرکت‌های نفتی برای انجام پروژه‌ها اقدام به جذب نیرو می‌کنند که در هر منطقه‌ای اولویت با نیروهای بومی است و پس‌از اتمام کار نیز پیمانکاران اقدام به تعدیل این نیروها می‌کنند و هیچ اخراجی از سوی وزارت نفت در این پروژه انجام نشده است.

پیگیری اخراج کارگران

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان مرکز استان در گفت‌وگو با فارس گفت: مکاتباتی جهت استخدام نیروهای بومی در پروژه‌های نفتی استان با شرکت نفت و گاز غرب انجام و درخواست‌شده بر اساس ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اولویت به کارگیری در شرکت‌های نفت و گاز استان، با نیروهای بومی باشد.

وی با بیان اینکه در صورت نبود نیروهای تخصصی، پیمانکاران می‌توانند نیروهای غیربومی متخصص استخدام کنند، افزود: مدیرعامل شرکت نفت و گاز غرب کشور طی هفته آینده به ایلام سفر می‌کند و بی‌شک اخراج کارگران مذکور و استخدام نیروهای بومی در این دیدار پیگیری می‌شود.

با توجه به پایین آمدن امنیت شغلی کارگران مشغول در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی استان ایلام طی ماه‌های اخیر، ضروری است مسوولان مربوط و مراجع قضایی با برخورد قانونی با متخلفان، از ادامه این روند جلوگیری کرده و از تضییع حقوق کارگران جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول