اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پایان دادن معاون وزیر علوم به شایعات/ انحلال و ادغام دانشگاه کاشمر منتفی است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رئیس ستاد آمایش آموزش عالی کشور با رد شایعاتی مبنی بر ادغام یا انحلال مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: موضوع ادغام یا انحلال مرکز آموزش عالی کاشمر کلاً منتفی است.

پایان دادن معاون وزیر علوم به شایعات/ انحلال و ادغام دانشگاه کاشمر منتفی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، غلامحسین رحیمی شعرباف در جلسه هم‌اندیشی در خصوص طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها که با حضور نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه بردسکن و کوهسرخ، فرمانداران کاشمر و بردسکن، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کاشمر، معاون فرماندار خلیل‌آباد، رئیس شورای شهر کاشمر، جمعی از اعضای هیأت علمی، اساتید و دانشجویان مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، با اشاره به اینکه از سال ۸۸ ارتقای کیفی مراکز و مؤسسات آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت، افزود: متأسفانه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شاهد یک جهش کمی در تأسیس و راه‌اندازی مراکز و مؤسسات آموزش عالی در نقاط مختلف کشور بودیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصویب طرح آمایش مراکز و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری و ابلاغ اجرای این طرح در سال ۹۵ از سوی رئیس‌جمهور ابراز کرد: طرح آمایش مراکز و مؤسسات آموزش عالی در قالب ۸ طرح اجرا می‌شود که یکی از این موارد موضوع ساماندهی است.

وی بابیان اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر یک مرکز دولتی و روزانه حضوری وابسته به وزارت علوم است، افزود: این مرکز ازجمله مراکزی است که مشمول طرح ساماندهی قرار گرفته شود که با توجه به وضعیت این مرکز، نیاز و مزیت‌های نسبی منطقه باید تصمیم‌گیری شود.

رحیمی با تأکید بر اینکه ساماندهی تنها یکی از ۸ طرح اجرای آمایش مراکز و مؤسسات آموزش عالی است، بیان کرد: طرح ساماندهی نیز در دو مدل الحاقی و تجمیعی انجام می‌شود، به‌طوری‌که اولویت اصلی ما برای مرکز آموزش عالی کاشمر در موضوع ساماندهی مدل تجمیعی است.

وی با اشاره به اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر باقوت همچنان به کار خودش ادامه خواهد داد، اظهار کرد: در طرح ساماندهی برای مرکز کاشمر، موضوع ادغام با یک موسسه آموزش عالی در جنوب خراسان رضوی را نداریم و اگر مرکز کاشمر در مدل الحاقی هم قرار بگیرد قطعاً آن موسسه‌ای که از آن نام‌برده می‌شود نخواهد بود.

رئیس ستاد آمایش آموزش عالی کشور تثبیت فضای فیزیکی، تنظیم مجدد رشته‌ها، ارتقای کیفی، ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، رشد و فناوری و تحقیقات و نیز فعال بودن اعضای هیأت علمی را برای رشد و توسعه مرکز آموزش عالی کاشمر ضروری دانست و یادآور شد: باید یک تنظیم مجدد در رشته‌ها انجام شود به‌طوری‌که علاوه بر ارتقای کیفی در آموزش و تحقیقات رشته‌های مرتبط بتوان به مزیت‌های نسبی و نیازهای منطقه بزرگ ترشیز پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ترشیز یک منطقه کشاورزی و قطب تولید کشمش در کشور است، بر ضرورت ایجاد واحدهای پژوهشی متناسب با نیاز و ظرفیت منطقه تأکید کرد و ادامه داد: در این مرکز علاوه بر فعال کردن یک واحد پژوهشی در حوزه کشمش باید مرکز نوآوری کشمش نیز راه‌اندازی شود.

رحیمی با یادآور اینکه ایجاد رشته‌های جدید و فعالیت‌های علمی و پژوهشی باید بر اساس مزیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه باشد، اذعان کرد: اگر واقعاً نیاز منطقه به‌گونه‌ای باشد که در آینده نیاز به ایجاد رشته‌های جدید باشد ازنظر وزارت علوم هیچ‌گونه منعی وجود ندارد، ولی باید ارتقای کیفی رشته‌های موجود به‌گونه‌ای باشد که مرکز آموزش عالی کاشمر بتواند وارد دوره‌های تحصیلات تکمیلی شود.

وی بابیان اینکه در طرح آمایش مراکز آموزش عالی در جنوب خراسان رضوی به دنبال این هستیم که دانشگاه‌های گناباد، تربت‌حیدریه و مرکز آموزش عالی کاشمر به دلیل نبود امکانات و عدم نیاز اجازه ندهیم به‌صورت مستقل رشد کنند، گفت: برنامه‌ای هم برای حذف این مراکز آموزش عالی نداریم و تنها به دنبال تجمیع این دانشگاه‌ها هستیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات  ارتقای کیفی، رشته‌های متناسب با نیاز منطقه و صرفه‌جویی اقتصادی را از اهداف طرح ساماندهی عنوان و تصریح کرد: قرار است در جنوب خراسان رضوی یک دانشگاه جامع با سه پردیس گناباد، تربت‌حیدریه و کاشمر ایجاد شود و در چارچوب یک دانشگاه جامع در راستای توسعه و رشد کمی و کیفی گام برداشته شود.

وی با تأکید مجدد بر اینکه برای کاشمر در طرح آمایش مراکز و مؤسسات آموزش عالی موضوع انحلال و ادغام مطرح نیست ابراز کرد: توسعه کامل فضا و امکانات آموزش عالی تنها با کمک و همراهی شهرها محقق می‌شود.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: معتقدم اگر آمایش نداشته باشیم دائماً دچار آزمایش خواهیم بود و این آزمایش نیز همواره آزمون‌وخطاست.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین بابیان اینکه آمایش را به هدایت هوشمندانه معنا می‌کنم نه تعطیلی و ادغام، ابراز کرد: من آمایش را هم می‌پذیرم و هم با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از انحلال و ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر صحبت کردم.

وی اجرای طرح آمایش را یک کار معقولانه دانست و تأکید کرد: برای جلوگیری از ادغام مراکز آموزش عالی طرحی در مدت ۴۸ ساعت به امضای ۱۰۶ نماینده مجلس رسیده است.

نماینده ترشیز ادامه داد: ادغام یا انحلال یک شهرستان را بدون در نظر گرفتن وضعیت منطقه، جمعیت، وسعت منطقه، متناسب‌سازی جذب و نیازهای منطقه انجام شود جز ایجاد ناامنی علمی، ایجاد بحران اجتماعی و سرخوردگی خیرین علمی نتیجه به دست نخواهد آمد.

وی بابیان اینکه هدایت به آمایش معنا کردن را می‌پذیریم، اما اگر آمایش و ساماندهی را به ادغام و انحلال معنا کنید، به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیریم، تأکید کرد: اگر قرار باشد مباحثی که در این جلسه مطرح می‌شود ختم به ادغام یا انحلال مرکز آموزش عالی کاشمر شود، جامعه علمی را خدشه‌دار کردیم.

نیک‌بین با اشاره به اینکه پیشرفت کشور به علم است، افزود: اگر در جامعه به علم و عالم بها دادیم، قطعاً پیشرفت خواهیم کرد، اما اگر جامعه علمی خدشه‌دار و ناراحت شد بدانید که اولین پله سقوط را برداشتیم.

در این نشست حجت‌الاسلام امینی امام‌جمعه بردسکن، حجت‌الاسلام رضایی امام‌جمعه کوهسرخ، مسلم ساقی فرماندار کاشمر، حجت‌الاسلام میثم خزاعی رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر، میثم خزاعی استاد و عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر در سخنان جداگانه‌ای به بیان دغدغه‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه در راستای حفظ استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر و کمک به رشد و توسعه کمی و کیفی این مجموعه دانشگاهی پرداختند.

گفتنی است؛ مخاطبان در سامانه «فارس من» نیز چندی پیش سوژه‌ای با عنوان «تنها دانشگاه مستقل دولتی ترشیز در آستانه حذف شدن است!» را ثبت کردند که خبرگزاری فارس پیگیری موضوع را از نماینده مردم منطقه ترشیز در قالب مطلبی با عنوان «ثبت طرح ۲ فوریتی در سامانه مجلس برای جلوگیری از ادغام یا انحلال دانشگاه کاشمر» منتشر کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول