اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

راهکارهایی برای توسعه تجارت ایران و امارات/ حذف مقررات سخت گیرانه صادرات در زمان برگزاری اکسپو

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات ضمن اشاره به موانع و مشکلات تجارت دو کشور ایران و امارات گفت: تسهیل صادرات در زمان برگزاری رویداد اکسپو توسط وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و گمرک با حذف مقررات سخت گیرانه یکی از راه های توسعه تجارت بین دو کشور است.

راهکارهایی برای توسعه تجارت ایران و امارات/ حذف مقررات سخت گیرانه  صادرات در زمان برگزاری اکسپو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس فرشید فرزانگان امروز در یک نشست خبری در مورد وضعیت تجارت ایران و امارات گفت: کشور امارات بیش از متوسط رشد جهان حجم واردات دارد و در سال 2019 حدود یک و نیم درصد از ارزش واردات جهان متعلق به کشور امارات بوده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات افزود: مناطق آزاد دبی مشوق های حمایت اقتصادی و مالی را برای شرکت های فعال در آنها راه اندازی کرد که این بسته شامل 5 محور که شامل پرداخت و تسهیل پرداخت های مالی بود. 

وی با بیان اینکه  نمایشگاه 2020 دبی برای یک سال به تعویق افتاد، بیان داشت: مرجع نظارت بر نمایشگاه جهانی پیشنهاد امارات را برای به تعویق انداختن نمایشگاه اکسپو 2020 دبی به مدت یکسال به دلیل مشکلات ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا تایید کرده است و بنابراین این نمایشگاه در اکتبر 2021 آغاز می  شود. 

وی افزود: اقتصاد دوبی بیشتر بر پایه خدمات تجارت، حمل و نقل، خدمات پشتیبانی و بازرگانی، خرده فروشی، صنعت گردشگری، ساخت املاک و مستغلات  است. 

فرزانگان بیان داشت: ارزش واردات امارات در سال 2019 در مجموع 260 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی این کشور 65 میلیارد دلار و صادرات مجدد آن 140 میلیارد دلار بوده است. 

وی در ادامه با اشاره به آمار گمرک دوبی در باره صادرات ایران به امارات بیان داشت: صادرات ایران در سال 2014 به امارات 4.1 میلیارد دلار در سال 2015 به ارزش 4.9 میلیارد دلار و در سال 2017 به ارزش 7.4 میلیارد دلار و در سال 2017 به ارزش 6.7 میلیارد دلار و در سال 2028 به ارزش 5.9 میلیارد دلار بوده است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات بیان داشت: تجارت امارات با ایران طی 12 ماهه سال 1398 براساس آمار گمرک جهوری اسلامی ایران نیز به ارزش 13.4 میلیارد دلار بوده است. 

وی با بیان اینکه امارات دومین شریک تجاری ایران در سال 98 بوده است بیان داشت: تجارت ایران با چین در سال 98 به ارزش 20.7 میلیارد دلار و ارزش تجارت ایران در همان سال با ترکیه 9.9 میلیارد دلار بوده است. 

فرزانگان بیان داشت: صادرات ایران در 11 ماهه سال 1399 به امارات به ارزش 4 میلیارد و 100 میلیون دلار و واردات ما طی مدت مذکور از امارات به ارزش 8 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. 

* موانع توسعه تجارت ایران و امارات

وی  گفت: سخت گیری بانک مرکزی امارات بر حساب های بانکی ایرانیان، ضعف در ناوگان و زیرساختهای حمل و نقل زمینی - ریلی و دریایی، کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای کانتینری یخچال دار، عدم وجود زیرساخت های سردخانه ای کافی برای حفظ بازارهای صادرات محصولات کشاورزی صادراتی، نبود ثبات در روند و محیط صادرات محصولات از نظر وضع قوانین و مقررات متعدد از جمله موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی ایران و امارات است. 

فرزانگان افزود: عدم پایش مستمر وضعیت رقابتی و مزیت نسبی کالاها در برابر رقبای دیگر بازار هدف، لزوم انعقاد و فعال سازی موافقت نامه های تجارت ترجیحی و آزاد، سیاست گذاری و بخشنامه های متعدد محدودیت زای بانک مرکزی نیز از دیگر موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی ایران و امارات است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات به راهکارهای پیشنهادی توسعه تجارت خارجی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: تسهیل سفرهای فعالین اقتصادی، ارتباط بانک های ملی و صادرات ایران با چند بانک اماراتی، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه دائمی یا فصلی محصولات تولید ایران، تسهیل صادرات در زمان برگزاری رویداد اکسپو توسط وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و گمرک با حذف مقررات سخت گیرانه صادرات، راه اندازی میز صنعت و تجارت در پیوند با اتاق مشترک و اتاق ایران در محل سفارت و پیوستن به افی ای تی اف برای نقل و انتقال مالی در شعب ایرانی مستقر در امارات از جمله این موارد است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول