اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و تاجیکستان در آینده نزدیک

وزرای امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و در مورد دیدار رؤسای جمهور دو کشور تبادل نظر کردند.

دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و تاجیکستان در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سران نهادهای دیپلماتیک دو کشور در فضای دوستی و حسن تفاهم متقابل مسائل مهم در تعامل دوجانبه و همچنین دستور کار منطقه‌ای و بین المللی را بررسی کردند.

در این گفت‌وگو ، تبادل نظر کاملی درباره سازماندهی دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک صورت گرفت.

با توجه به برنامه‌های پیش بینی شده در سال جاری، طرفین در مورد سازماندهی رویدادها در سطوح بالا و عالی، از جمله در چارچوب نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی، نشست سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردند.

در این زمینه، وزیر امور خارجه تاجیکستان همتای قرقیزی خود را برای شرکت در کار نهمین کنفرانس وزرای «قلب آسیا – روند استانبول» که در تاریخ 30 مارس سال جاری در شهر دوشنبه برگزاری می‌شود، دعوت کرد.

طرفین در بخش دیگر این گفت و گو مسائل مربوط به تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی دو کشور را مورد توجه ویژه قرار دادند.

در این راستا، سران نهادهای دیپلماتیک تاجیکستان و قرقیزستان بر اهمیت استفاده کامل از پتانسیل کمیسیون بین دولتی تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی دو کشور و همچنین اجرای تعهداتی که قبلا طرفیت بر عهده گرفته بودند، که امکان تضمین حل سریع مسائل مرزی را فراهم می‌کنند، تاکید کردند.

دو طرف همچنین در مورد همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور تبادل نظر و موضوع حمل و نقل و ارتباطات را بررسی کردند.

در این راستا، وزیر امور خارجه تاجیکستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت گسترده ترانزیتی دو طرف، از جمله اعطای موقعیت بین المللی به گذرگاه مرزی «کارامیک» مستقر در مرز دو کشور، تاکید کرد.

با هدف گسترش بیشتر و تعمیق روابط دوجانبه پیشنهاد شد تا مسئله برگزاری اجلاس آتی کمیسیون بین دولتی در زمینه بررسی جامع موضوعات و همچنین برگزاری مشاوره‌ها در سطح معاونان وزارتخانه‌های امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان در سال 2021 میلادی، بررسی شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول