اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وعده فرماندار سوادکوه برای پیگیری مطالبات کارگران دو کارخانه تولیدی

فرماندار سوادکوه درباره مطالبات کارگران«سبزنگار» و «گل‌سفید»، گفت: باید مطالبات آنها تا قبل از عید پرداخت شود و با تصمیم‌هایی که اخذ‌ شد و قول مدیران کارخانه، حقوق آنها تا پایان سال پرداخت می‌شود.

وعده فرماندار سوادکوه برای پیگیری مطالبات کارگران دو کارخانه تولیدی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، کلنگ احداث کارخانه «سبزنگار» و «گل‌سفید البرز» با چند سوله بزرگ در شهرک صنعتی شورمست سوادکوه در سال ۱۳۸۳ بر زمین زده شد و در سال ۱۳۹۲ با هدف روغن‌کشی از دانه‌های روغنی و تصفیه و بسته‌بندی انواع روغن‌ها به بهره‌برداری رسید.

 از این مجتمع به عنوان یک مرکز تولیدی بزرگ و دارای آینده درخشان با توجه به بازار فروش و تهیه مواد اولیه ی مدیران یاد می‌شد تا سال ۱۳۹۸ هم به خوبی کار می‌کرد و حقوق معوق کارگری هم نداشت.

سهامداران شرکت تابعیت کانادایی دارند و تا ۹۰ نفر کارگر در کارخانه کار کردند و شرکت‌های بزرگ روغن به صورت کارمزدی با این کارخانه فعالیت داشتند و مواد اولیه به صورت تریلی وارد کارخانه می‌شد و کامیون‌ها برای بارگیری تا ۲ روز منتظر می‌ماندند.

*مطالبه یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیونی

وضعیت حقوقی کارگران هم خوب بود تا اینکه داماد خانواده از اوایل سال ۱۳۹۹ به عنوان قائم‌مقام مدیرعامل وارد‌شد و حدود ۴ ماه کارخانه به دلیل کرونا فعالیت نداشت و حدود ۳ یا ۴ نفر در کارخانه حاضر بودند و سپس فراخوان جدید برای بازگشت کارگران صادر شد.

  فرد جدید خارجی با ادعای احیای کارخانه یا فروش به ایشان وارد کارخانه شد ولی مدیریت به گونه‌ای پیش رفت که کارخانه قادر به پرداخت پول آب، برق و گاز خود نبود و از آذرماه امسال تا بهمن‌ماه حقوق کارگری هم پرداخت نشد و در حال حاضر یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدهکاری مطالبات کارگری و سه ماه بیمه بدهکاری دارد و البته حقوق و بیمه اسفند‌ماه را هم باید به آن  اضافه کرد.

چندین شرکت بزرگ روغنی و بنیاد برکت برای خرید این کارخانه اقدام کردند ولی ظاهرا مدیریت جدید بر روی خریدار خارجی اصرار دارد و به نظر می‌رسد ضعف مدیریت و سواستفاده به عنوان دو عامل وضعیت کنونی شرکت مطرح است و در جلسه اخیر مدیریت کارخانه با فرماندار و در کمیسیون کارگری مقرر شد تا یکشنبه هفته آینده مطالبات کارگری پرداخت شود.

*مطالبه حقوقی

(ع.ب) یکی از کارگران کارخانه که از سال ۱۳۹۶ در این کارخانه کار می‌کند با اشاره به اینکه واردکنندگان بزرگ دانه‌های روغنی به صورت کارمزدی فعال بودند و به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کردیم تا اینکه قائم‌مقام جدید مدیرعامل با این بهانه که کارمزدی‌بودن به ما نمی‌صرفد و ما خودمان دانه‌ها را وارد می‌کنیم و قول‌های خوب رفاهی و خدماتی به ما کارگران دادند که باعث خوشحالی شد.

وی با بیان اینکه در گذشته با کمتر از ۲ هزار‌ تن بار استارت نمی‌زدیم ولی با مدیریت جدید از ما خواستند با ۱۰۰ تن استارت بزنیم که استارت‌ها و متوقف‌کردن‌ها به دستگاه‌ها ضرر می‌زند و دانه‌های روغنی با رطوبت بالا هم مزید بر علت بود و کار سه روزه برای ۶۰۰ تن را چند‌ماهه کار کردیم و رطوبت باعث قفل دستگاه می‌شد.

این کارگر کارخانه از طلب حقوقی خود از آذرماه تاکنون خبر داد.

*بررسی پرونده اخلال در نظام اقتصادی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه از رصد فعالیت‌های کارخانه‌های شهرستان خبر داد و گفت: مطالبات کارگری شرکت «سبزنگار» و «گل‌سفید البرز» در کمیسیون کارگری شهرستان بررسی و تصمیماتی برای آن اخذ‌ شده است.

سعدی عبدالهی افزود: دو پرونده عرضه خارج از شبکه کنجاله سویای این کارخانه در دادگاه انقلاب استان با عنوان اخلال در نظام اقتصادی در حال بررسی است.

* بدهی ۷۰ میلیارد تومانی

فرماندار سوادکوه با اشاره به دریافت تسهیلات بانکی کارخانه‌های سبزنگار و گل‌سفید‌البرز از بدهی ۷۰ میلیارد تومانی این کارخانه با جرائم و تاخیر‌ها به بانک خبر داد و گفت: در جلسه رفع موانع تولید، بخشودگی میزان جرایم با درصد پایین مصوب شد که توسط کارخانه عملی نشد.

عین‌الله طالبی از سومدیریت کارخانه و خریداری مواد اولیه و فعالیت کارمزدی در این کارخانه خبر داد و افزود: دیون کارگری به عنوان اولویت پرداخت بر طبق قوانین کار مطرح است و باید توسط مدیران کارخانه پرداخت شود.

وی از تخلفات عرضه خارج از شبکه و بررسی قضایی پرونده این شرکت خبر داد و گفت: در جلسه کمیسیون کارگری مقرر شد تا در یک‌بازه زمانی مطالبات کارگری پرداخت شود.

فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه مدیران کارخانه مسؤولیت پرداخت مطالبات را دارند و کارگران این کارخانه هم به عنوان کارگران متخصص با تجربه کاری هستند، خاطر نشان کرد: کارگران این کارخانه چهار ماه حقوق نگرفتند و رفتار محجوبانه داشتند و ما پیگیر کار هستیم و باید مطالبات آنها تا قبل از عید پرداخت شود و با تصمیم‌هایی که اخذ‌ شد و قول مدیران کارخانه، حقوق آنها تا پایان سال پرداخت می‌شود.

رئیس شورای تأمین شهرستان سوادکوه در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره تمهیدات لازم برای پرداخت شدن حقوق در موعد قانونی اعلام‌ شده، اظهار کرد: مقرر شد تا یکشنبه آینده برای پرداخت مطالبات اقدام شود و در غیر این صورت اداره کار اقداماتی بر طبق قانون کار انجام می‌دهد و پرونده موضوع در شورای تأمین بررسی می‌شود.

* چرایی و چگونگی به ضعف‌کشاندن کارخانه‌ای با توجیه اقتصادی

لزوم پرداخت مطالبات کارگری به عنوان اولویت اول موضوع پرونده شرکت «سبزنگار» و «گل‌سفید» است و بررسی چرایی و چگونگی به ضعف‌کشاندن کارخانه‌ای با توجیه اقتصادی و دارای بازار مصرف مناسب و نیز اخلال مدیریت آن با عرضه خارج از شبکه در سال جهش تولید از مواردی است که نیاز به بررسی بیشتر و عمیق‌تر دارد تا علاوه بر ضعف مدیریت، موضوع فساد مالی هم به عنوان یکی از گزینه‌های وضعیت نامناسب شرکت مورد نظر باشد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول