اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

تبلیغات به شیوه شبکه های اجتماعی و شکل گیری وزارت حقیقت

عادات مردم در جستجوهای اینترنتی خود، پیشینه پست های ارسالی آنها در شبکه های اجتماعی و حتی جزئیات خریدهای روزمره از جمله انبوه اطلاعاتی هستند که در «نامه اعمال سایبری ما» به فروش گذاشته می شوند و آگهی سازان، هکرها و عوامل سیاسی می توانند برای فروش یک قهوه ساز، اخاذی کردن پول یا تغییر دادن زیرزیرکی رای ما در یک انتخابات از آنها بهره بگیرند.

تبلیغات به شیوه شبکه های اجتماعی و شکل گیری وزارت حقیقت

خبرگزاری فارس- گروه غرب از نگاه غرب: اگر به فکر فرو رفته اید که چطور است یک مرتبه سر و کله آگهی های مربوط به فر خوراک پزی در همه جای مرورگر اینترنتی تان ظاهر شده آن هم درست بعد از اینکه قبل از روز شکرگذاری گذشته ده دقیقه را صرف جستجو برای یک خرید یکی از ابزارهای مخصوص بوقلمون پزی کرده اید، پاسخ این است که شما – یا دقیق تر بگوییم، وسایلی که برای جستجو در اینترنت از آنها استفاده کرده اید- هدف تبلیغات میکرو قرار گرفته اید.
عادات مردم در جستجوهای اینترنتی خود، پیشینه پست های ارسالی آنها در شبکه های اجتماعی و حتی جزئیات خریدهای روزمره از جمله انبوه اطلاعاتی هستند که در «نامه اعمال سایبری ما» به فروش گذاشته می شوند و آگهی سازان، هکرها و عوامل سیاسی می توانند برای فروش یک قهوه ساز، اخاذی کردن پول یا تغییر دادن زیرزیرکی رای ما در یک انتخابات از آنها بهره بگیرند.
به گفته محققان دفاع سایبری راه حل این مشکل، ایجاد چارچوبی مقرراتی است که بتواند بعد از تجزیه و تحلیل و تقطیع محتوا، تناسب آنها را برای مصرف انبوه تعیین کند. پس صحبت از یک «وزارت حقیقت» است که بتواند هر اختلالی در وضعیت موجود را که ممکن است زاییده «غرب وحشی» پلتفرم های شبکه های اجتماعی باشد سرکوب کند.
درحال حاضر گنجینه داده هایی که از طریق شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهای الکترونیکی گردآوری می شود فضایی به کلی غیرقانونمند است و به خصوص هدف گیری میکروی کاربران، به دنبال ادعاهای بسیار مطرح شده «مداخله» روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها از سوی  مبلغان برگزیت در انگلیس و کارزار ترامپ برای جهت دهی طرز فکر رای دهندگان، بحث و گفتگوی گسترده ای را به وجود آورده است.
در پس زمینه این موضوع نیز بحث داغ رشد فزاینده فیس بوک، اپل و سایر مالکان پلتفرم ها مطرح است که عملکرد انحصارگرایانه شان در عرصه کسب و کار، هر روز که می گذرد در گوشه و کنار جهان بیشتر با مقاومت مواجه می شود. با این حال اربابان محتوای ما با  تثبیت موضع غالب خود هنوز کلید قلمرو کلان داده ها را در دست دارند و هر کسی را که بخواهد دکانی برای خود بر پا کند، باید به دستبوسی حلقه اربابان شرکت های بزرگ فناوری برود.
با آغاز به کار دولت بایدن تاکیدها بر امنیت سایبری به عنوان یک مسئله امنیت ملی شدت گرفته است. ویلیام برنز نامزد تصدی ریاست سازمان سیا در آخرین روز جلسه تایید خود در چهارشنبه گذشته به قانونگذاران گفت که تهدیدات سایبری «تهدیدی بزرگ تر از همیشه را متوجه جامعه می کنند» و وعده داد «توانایی های سیا را برای شناخت نحوه استفاده رقبا از فضای سایبری و سایر ابزارهای تکنولوژیک، پیش بینی، ردگیری و ممانعت از استفاده از آنها به حداکثر خواهد رساند.» کمیته اطلاعاتی سنا قبلا انتصاب برنز را در جلسه رای گیری پشت درهای بسته در روز سه شنبه مورد تایید قرار داده بود.
آنچه که برنز آن را «خطری که متوجه جامعه است » می داند و نسبت به آن هشدار می دهد، به تمرکز اصلی دانشمندان تحقیقاتی در «موسسه سایبری ارتش» تبدیل شده است، اندیشکده ای نظامی که در سال 2012 در آکادمی نظامی وست پوینت تشکیل شد و وظیفه آن مشارکت دادن پنتاگون و نهادهای فدرال در «اجتماعات سایری دانشگاه و صنعتی» برای ایجاد یک سرمایه اطلاعاتی به منظور تامین موثر دفاع سایبری برای ارتش است. در یک پادکست پرطرفدار صنعت امنیت سایبری به نام «سایبر وایر» که سرگرد جسیکا داوسون دکترای موسسه آمریکایی کانکرت آن را تهیه می کند، در مورد هدف گیری میکروی کاربران به عنوان شکلی از جنگ اطلاعاتی و ایده های حول این  گروه نظامی نسبتا جدید در ارتباط با  مهار تهدید آشکار هدف گیری میکرو برای جامعه گفتگو می شود.

مسئله مشروعیت 
داوسن به درستی تایید می کند که ما نمی دانیم عملیات های هدف گیری میکروی سیاسی نظیر آنچه که کمبریج آنالیتیکا در سال 2016 انجام داد، عملا چه تاثیری دارد و آیا واقعا می توانند به عنوان اشکالی از «دستکاری یا کنترل ذهن» عمل کنند یا نه. با این حال او اعتقاد دارد که این تهدیدی است که باید جدی گرفته شود. او  تاکید می کند که فقدان مقررات نظارتی در عرصه شبکه های اجتماعی در را به روی کارزارهای اعمال نفوذ خارجی و داخلی باز می گذارد که آنچه را که او آن را حوزه «شناختی آمریکا» می نامد «آلوده می کند.»
داوسون بین «بازیگران عادی که تنها به دنبال بالا بردن مشتری و پر مخاطب شدن هستند و بازیگران داخلی که به دنبال استفاده از این فضا برای قدرت و سود احتمالی هستند با بازیگران خارجی که به دنبال تضعیف و فرسایش ایالات متحده از درون هستند تمایز گذاشته و می گوید: «ما عملا راهی را نمی شناسیم که از این فضا بتوان به عنوان یک سلاح استفاده کرد.»
داوسون که به نقل از صفحه بیوگرافی اش در موسسه آمریکایی کانکریت علاقه مندی های تحقیقاتی خود را شامل «اخلاقیات، قوانین، فرهنگ و تغییر اخلاقی» ذکر کرده، آگهی سازان را از فهرست بازیگران تهدید کننده قلم می گیرد و خاطر نشان می کند که هدف گیری میکرو برای مثلا «پوشک بچه» استفاده ای کاملا بی ضرر از داده ها به عنوان یک کالاست که «احتمالا به هیچ کس آزاری نمی رساند.» از نگاه او شرکت هایی که می خواهند محصولی را به شما بفروشند به هیچ روی تهدیدی برای جامعه به  شمار نمی روند (البته مادامی که آمریکایی باشند). اما مشکلات زمانی به وجود می آید که به گفته داوسون معلوم شود این محصول یک ایدئولوژی و به خصوص یک ایدئولوژی خارجی باشد و تاکید می کند محتوایی که برای «تضعیف انسجام اجتماعی» طراحی شده باشد، بدترین تهدید را به وجود می آورد. 

وزارت حقیقت
در ارتباط با تدوین شیوه هایی که دولت از طریق آنها بتواند «قانونمند کند چه کسی اجازه دارد در درون فضای شناختی ایالات متحده تبلیغات کند یا نه»، داوسون تشکیل یک سازمان فدرال را پیشنهاد می کند که  بتواند آگهی سازانی را که تمایل دارند پیام این سازمان را در شبکه های اجتماعی ترویج دهند تایید کنند. داوسون پس ازلفاظی در مورد مشکلات ناگزیر مربوط به آزادی بیان که چنین سازمانی می تواند به بار آورد، تایید می کند که این «یک مشکل شوم است که باید حل شود» و با زدن یک طعنه چین هراسانه به مخاطبان خود اطمینان می دهد که «ما نمی خواهیم شروع به قانونگذاری هر چیزی کنیم که از حسگرهای هوش مصنوعی استفاده می کنند که مثلا شایعه شده چین از آنها استفاده می کند.»
داوسون خواستار یک «گفتگوی ملی برای رسیدن به این درک شده که آمریکا برای مجاز دانستن انتشار آگهی های تجاری در شبکه های اجتماعی چه باید کند و می گوید که این کار قبلا در مورد سیگار و الکل انجام شده است. او همچنین در اصل پیشنهاد تشکیل یک نهاد مشابه سازمان غذا و دارو را قبول می کند که وظیفه آن آزمایش و تایید الگوریتم ها پیش از به کار گرفته شدن آنها باشد.
آنچه که در این سخنان مفقود است توانایی مردم عادی برای استفاده از مهارت های تفکر انتقادی فردی خود برای ارزیابی محتوایی است که امکان دارد با آنها مواجه شوند. از نظر داوسون، برنز و سایرین در صنعت رو به رشد امنیت سایبری، «فضای شناختی آمریکا» با یک تهدید کننده  جدید رو به رو شده که نه از طریق آموزش و پرورش و گفتگوی آزادانه بلکه با حربه وضع مقررات سختگیرانه و سریع باید به جنگ آن رفت و تعیین کرد که شما به چه چیزهایی می توانید و به چه چیزهایی نمی توانید فکر کنید.
نویسنده: رائول دیگو (Raul Diego) فتوروزنامه نگار، پژوهشگر، نویسنده و فیلمساز مستند
منبع: https://b2n.ir/g57473

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول