اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

نشست بررسی حقوقی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی/ معاون وزیر ارتباطات: تکنولوژی هراسی ما را با چالش روبرو می‌کند

معاون وزیر ارتباطات گفت: ما سال‌های سال راهبردمان ‌صرفا تکنولوژی‌هراسی بوده است لکن پافشاری برای عدم تغییر ما را در چالش‌هایی وارد می‌کند که چالش‌هایی غیرضروری هستند.

نشست بررسی حقوقی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی/ معاون وزیر ارتباطات: تکنولوژی هراسی ما را با چالش روبرو می‌کند

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ نشست «بررسی حقوقی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» ظهر امروز با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری و اطلاعات، کمیل خجسته مدیرعامل موسسه تبیان و تعدادی از پژوهشگران حوزه حقوق کودک در محل پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد.

معاون وزیر ارتباطات در این نشست با اشاره به اینکه وقتی از کودک حرف می‌زنیم از نسل آینده جامعه سخن می‌گوییم، اظهار کرد: کودک کسی است که قرار است در آینده زندگی کند، پس باید ببینیم آینده چگونه است و او را برای آینده تربیت کنیم و هسته رقابت اقتصاد، اجتماعی و سیاسی در آینده با فناوری اطلاعات گره خورده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی مفاهیم دچار دگرگونی شده‌اند گفت: در حال حاضر دیگر تفکیک تولیدکننده و مصرف‌کننده ممکن نیست و در حال حاضر ما با افرادی در فضای دیجیتال مواجه هستیم که همزمان تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند.

ناظمی باید بیان اینکه اینترنت دیگر رسانه نیست، تشریح کرد: واژه سواد رسانه‌ای دیگر واژه درستی نیست؛ چرا که زمانی که اینترنت صرفا یک رسانه بود گذشته است و حالا اینترنت نگاشت دنیای واقعی ما در دنیایی دیگر است و بسیار گسترش یافته است.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات با تأکید بر اینکه در حال حاضر آموزش کودک از والدینش جدا نیست، گفت: آموزش کودک و والد باید به صورت همزمان صورت بگیرد، چرا که امروزه به علت سرعت پیشرفت فناوری بسیار پیش می‌آید که سواد دیجیتال کودک از والدینش پیشی می‌گیرد.

وی در ادامه با تقسیم فضای دیجیتال به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا به تبیین برخی راه‌حل‌های پیشنهادی وزارت ارتباطات در خصوص آن‌ها پرداخت.

معاون وزیر ارتباطات درخصوص حوزه زیرساخت‌ها گفت: تفکیک شبکه عمومی از شبکه کودک مانند آنچه در انگلستان و کشورهای دیگر هم عملی شده است، تنوع در کارکردهای این دو شبکه از لحاظ فیلترینگ، قیمت و محتوای اختصاصی از جمله راهکارها برای صیانت کودکان در این حوزه است.

وی افزود: به علاوه فضا دادن به شرکت‌های خصوصی و رگولاتری آن سبب کاهش قیمت و بالارفتن کیفیت این حوزه خواهد شد.

ناظمی با بیان اینکه اتصال شبکه مختص به کودک به دانشگاه‌ها و سازمان‌های پژوهشی در کنار اتصال مدارس به شبکه، گفت: پوشش سراسری عملا غیر ممکن است، لکن ما در حال حاضر ۹۴ دصد کشورمان تحت پوشش اینترنت است و تنها ۶ درصد فقدان پوشش داریم که این آمار در امریکا ۴ درصد فقدان پوشش است. به همین دلیل با ایجاد اتاق‌های فناورانه در مدارس برای تحقق پوشش حداکثری دانش‌آموزان تلاش کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به ایده سیم کارت دانش آموزی، آن را یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی دانست و اظهار کرد: ما چند سال پیش پیشنهاد سیم کارت دانش آموزی با دسترسی به اینترنت محدود را به آموزش و پرورش دادیم که یکشنبه گذشته مورد موافقت قرار گرفت. این سیم کارت‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال صادر می‌شود و اینترنت آن‌ها تنهای به سایت‌های خاصی دارد.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم پذیرش تغییرات و انطباق با آن‌ها گفت: ما سال‌های سال راهبردمان ‌صرفا تکنولوژی‌هراسی بوده است لکن پافشاری برای عدم تغییر ما را در چالش‌هایی وارد می‌کند که چالش‌هایی غیرضروری هستند. متاسفانه بعضی استفاده‌های مردم به اشتباه فیلتر می‌شوند و بعد که استفاده از فیلترشکن رایج می‌شود و اینترنت بدون محدودیت در اختیار کودک قرار می‌گیرد ما با مشکلات تازه‌ای مواجه می‌شویم.

ناظمی در ادامه در خصوص لایه خدمات خلق بازار به جای پروژه‌سازی را از اصول مهم این حوزه دانست و اظهار کرد: متأسفانه ما به جای اینکه بستر را برای پلتفرم‌ها و مجموعه‌های خصوصی فراهم کنیم و به تنظیم مقررات و رگولاتوری بپردازیم، برنامه‌های انحصاری ایجاد کرده‌ایم و این بستر گسترش و پیشرفت را از بین می‌برد.

وی در ادامه در لایه محتوایی با تأکید بر اینکه فقدان محتوای خوب مساوی با انتشار محتوای بد خواهد بود،‌گفت: متولیان تولید محتوای ما اغلب دنبال پروژه هستند، نه تولید محتوا اما ما باید تنوع در تولید کنندگان را در نظر بگیریم و به سلایق احترام بگذاریم. نمی‌شود به همه گفت که تنها یک نوع کتاب آموزشی و محتوای آموزشی داشته باشند و تنوع در محتوا یعنی احترام به سلیفه و ایجاد رقابت.

معاون وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به نقش فوق‌العاده بازی بر کودک خاطرنشان کرد: یکی از تولیدهای محتوای اصلی برای کودک بازی است که ما آن را از دست داده‌ایم و در این حوزه هم بایدبا ایجاد بستر مناسب برای خلق محتوا، زمینه را برای خلق محتوای مناسب بار افراد مختلف ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست کمیل خجسته مدیرعامل موسسه تبیان با بیان اینکه همه ما پیش از آنکه سمتی داشته باشیم، پدر و مادر هستیم اظهار کرد: نقشه اقدام آقای ناظمی بسیار خوب است و باید برویم آن را اجرا کنیم اما همه ما سختی دیوانسالاری را تجربه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه فضای دیجیتال یک پدیده ساده نیست، گفت: تغییر فناوری درک بشر از خود را تغییر داده است و ما در طول تاریخ شکست‌های متعددی به خاطر عدم وجود تکنولوژی خورده‌ایم و باید بپذیریم که تهدیدهایی وجود دارد و در تغییرات صنعتی در مفاهیم انسانی نیز تغیراتی به وجود می‌آید.

خجسته با اشاره به موضوع IQ بیان کرد: مفهوم IQ و هوش پس از شکل‌گیری مدارس را تغییر داد و مدارس براساس آن شکل گرفتند و حالا که چند سالی است EQ مطرح شده است نظام آموزشی نیز دارد با آن تغییر می‌کند.

وی افزود: ما داریم وارد یک زندگی دیجیتال می‌شیم که دال آن فقط کارآفرینی نیست و بسیاری قصد دارند این زندگی را تصرف کنند و فرهنگ ایرانی این تسلط را نمی‌پذیرد.

مدیرکل تبیان با بیان اینکه دعوای ما برسر انسان شایسته است گفت: برای انسان شایسته برنامه‌های بسیاری ریخته‌اند و بسیار فعالت می‌کنند که نمونه‌اش سند ۲۰۳۰ است که در بودجه امسال هم به آن اشاره شده بود که البته در بین عموم مردم بسیار مبتذل فهم شد.

وی با توجه به ضعف قدرت ما در فضای دیجیتال گفت: تلگرام را شورای عالی امنیت بست چرا که ما نتوانستیم حرفمان را به تلگرام بقبولانیم اما امریکا اعمال قدرت کرد و دروف مجبور شده که گرام را ببندد، البته ما انتقال‌ها و جابجایی‌های خوب هم داشته‌ایم و برای مثال خیلی خوب توانستیم از waze یه نشان کوچ کنیم ولی این موضوع درباره تلگرام رخ نداد.

خجسته در پایان با تأکید بر اینکه هرچیزی که استقلال ما را مخدوش کند باید با آن برخورد کنیم، بیان کرد: آن‌ها از ما بسیار جلو هستند، سند ۲۰۳۰ سندی وسیع است و ۱۷ زیرسند دارد و بسیار تلاش می‌کنند که آن را حاکم کنند لکن ما باید سوار کنیم که بر این فضا مسلط شویم و بر این اسب دنیای دیجیتال سوار شویم و این فضا بهره ببریم.

در ادامه این جلسه عاطفه ذبیحی مدیرگروه حقوق خانواده پژوهشکده حقوق خانواده پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید بر حساسیت صیانت از کودک گفت: ما برای حمایت از کودکان در فضای مجازی قانون خاصی نداریم ولی قوانین عامی مانند قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی را داریم که قابل اعمال هستند. با این حال نیاز به رفع این خلا وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول