اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پهنه‌های سبز میراث جهانی تخت جمشید درختکاری شدند

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بر ضرورت حفاظت بهتر و بهره‌برداری هدفمند از پهنه‌های سبز تخت جمشید از طریق برون‌سپاری تاکید کرد.

پهنه‌های سبز میراث جهانی تخت جمشید درختکاری شدند

به گزارش خبرگزاری فارس در شیراز، حمید فدایی، امروز  به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی در آیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید به صورت مجازی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: تخت‌جمشید به دلیل ظرفیت زیست محیطی و طبیعی خود در کنار ارزش های تاریخی به عنوان یک چشم انداز و منظر تاریخی طبیعی مطرح می باشد.

وی افزود: ظرفیت های زیست محیطی این منطقه به دلیل واقع شدن در مجاورت رودهای پر آب کر و سیوند و حاصلخیزی خاک شرایط ویژه ای را برای دشت مرودشت در طول تاریخ در شکل گیری حوزه تمدنی آن رقم زده است بنابراین توجه ویژه به پهنه سبز این دشت تاریخی،  حفاظت از آن و بهره گیری آن در اقتصاد مبتنی بر گردشگری پایدار حایز اهمیت ویژه ای است.

فدایی ادامه داد: در منظر فرهنگی این مجموعه میراث جهانی و در همجواری تختگاه از چندین دهه قبل با کاشت گونه های سبز نظیر درختان کاج امروزی، پهنه سبزی ایجاد شده است که به عنوان بوستان یا پردیس تخت جمشید خوانده می شود و به عنوان جنگلی مصنوع، امروزه از جمله ظرفیت های طبیعی همجوار با تخت جمشید محسوب می شود.

فدایی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ و بهره‌برداری از پهنه های سبز محوطه جهانی تخت جمشید، بیان داشت: این محدوده سبز به  جهت پوشش بسیاری از مداخلات مجاور با تختگاه تخت جمشید و کمک در بهینه نمودن هوای پیرامونی محوطه، لزوم توجه مراقبتی و ساماندهی بهتر را یادآور می گردد و البته هر چند که در طول سالیان گذشته به دلیل کم توجهی و عدم مراقبت‌های صحیح و اصولی نسبت به این پهنه سبز، آسیب هایی گریبانگیر آن شده است، اما در چند سال گذشته تا به اکنون با مداخلاتی که هم در بخش حقوقی و هم در رابطه با اصلاحات نگهداری و حفاظت بهتر داشتیم، توانستیم که بخش قابل توجهی از این پهنه سبز را با آبیاری منظم و اقدامات مراقبتی نظیر دفع آفات، علف زنی، پاکنی و همچنین با نهال کاری به جای درختان قطع شده، اقدامات نجات بخشی را انجام دهیم و این موضوع را نسبتاً مدیریت کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تأکید بر لزوم بهره برداری هدفمند از این پهنه سبز به ویژه در صنعت گردشگری اظهار داشت: ظرفیت ایجادشده پهنه سبز، فرصت ارزشمندی را در اختیار ما می‌گذارد که امیدواریم بتوانیم بزودی با تهیه بسته سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، هم هزینه‌های نگهداری و حفاظت را به نوعی کاهش دهیم و هم با برون‌سپاری و البته نظارت مناسب، ضمن حفظ و توسعه آن نیز بتوانیم مقصد گردشگری تعریف شده و مسئولانه ای را در محور اختصاصی تخت جمشید برای گردشگران ایجاد و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز در ادامه با تاکید بر سنت نیکو و تعالیم اسلامی که نسبت به درخت و پدیده‌های طبیعی وجود دارد، مطرح کرد: درخت نمادی از حیات، زایندگی و جاودانگی را بیانگر است که هم در قرن‌های متمادی پیشین این فرهنگ را در نقش برجسته های تخت جمشید شاهد هستیم و هم در دوران پرافتخار اسلامی در کاربری گوناگون و در مکان‌های مختلف این ارزش های طبیعی را می‌بینیم.

بهمن مردانی، ادامه داد: در فرهنگ باستانی و فرهنگ اسلامی ما این رابطه متقابل انسان و طبیعت وجود داشت که امروزه پاسداشت آن به ویژه در منطقه سبز پیرامونی میراث جهانی تخت جمشید نیز اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست به ویژه از آثار ایجاد شده طبیعی در محور ورودی تخت جمشید، گفت: هرچند امروز به صورت نمادین حدود ۱۰۰ اصله نهال کاری را انجام دادیم اما این فرهنگ باید در تمامی بخش‌های جامعه تعمیم داده شود و این انتظار و خواهش را داریم که گردشگران با رویکرد مسئولانه نسبت به بهره برداری و استفاده از فضاهای ایجاد شده برخورد نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرهیز از آتش کردن، جلوگیری از ریختن زباله و رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی و هر آن چیزی که موجب آسیب کمتری به این پهنه سبز می‌شود، اهمیت دارد و امیدواریم در آتی بتوانیم گردشگری مسئولانه و بهره‌برداری هدفمندی را از این محدوده طبیعی، داشته باشیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول