اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) در قم برگزار شد

جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران حوزوی و مذهبی سراسر کشور ضمن تجلیل از تولیدکنندگان 15 اثر برگزیده ایرانی و غیرایرانی این جشنواره در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) در قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) امشب با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران حوزوی و مذهبی سراسر کشور ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی اسفندیار دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از تولیدکنندگان آثار برای این جشنواره عنوان کرد: تا تاریخ 30 بهمن سال جاری در مجموع 108 اثر در رشته‌های مختلف از جمله شعر، نثر ادبی، کوتاه‌نوشت، یادداشت، گزارش و داستانک از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی اضافه کرد: از میان آثار دریافتی در مجموع 15 اثر به انتخاب داوران جشنواره برگزیده شده است که این آثار پس از ویراست به صورت مکتوب منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) اذعان کرد: این جشنواره را می‌توان نخستین جشنواره حق‌التألیفی دانست یعنی علاوه بر برگزیدگان جشنواره از سایر افرادی که برای جشنواره اثری ارسال کرده‌اند نیز تجلیل می‌کند.

اسفندیاری ضمن ابراز خرسندی از تولید چند آثار به زبان‌های عربی، آذری، سریلانکایی، هندی و ... گفت: افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات در راستای معرفی شخصیت حضرت ابوطالب(ع) می‌تواند گامی مؤثر برای زدودن غبار گمنامی از دریای وجود ایشان باشد.

وی توسعه نگارش و تألیف در بین اهالی حوزه ضروری برشمرد و گفت: کرونا با محدودیت‌هایی که به همراه داشت بسیاری از اقشار را در چنگال نوشتن قرار داد و امروزه بیش از گذشته اهمیت تألیف بر حوزویان روشن شده است.

 

حمایت از اسلام با معرفی حضرت ابوطالب(ع)

حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اهمیت پردازش به ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) در آثار متنی عنوان کرد: کسی که امروز برای خارج ساختن حضرت ابوطالب(ع) از گمنامی قلم بزند در حقیقت به معرفی بهتر حضرت علی(ع) کمک ساخته و این یعنی دفاع از اسلام.

وی عمده دلیل هجمه به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) از سوی دشمنان اسلام را کینه آنان نسبت به امام علی(ع) برشمرد و گفت: دشمنان که در جست‌وجوهای خود هیچ اشکالی در مورد امیرمؤمنان نیافتند هجمه به پدر بزرگوار ایشان را دستاوریز تخلیه کینه‌های درونی خود ساختند.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه شخصیت بزرگ امام علی(ع) را بهترین سند برای معرفی پدر ایشان یعنی حضرت ابوطالب(ع) دانست و گفت: این دو شخصیت بزرگ اسلام با وجود گذشت 1400 سال از اسلام اما همچنان گمنام هستند و خوب معرفی نشده‌اند از این رو ضرورتی است نویسندگان هر چه بیشتر و بهتر برای معرفی آنان قلم بزنند و به این وسیله از اسلام حمایت کنند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین جواد محدثی پژوهشگر و نویسنده حوزوی نیز در ادامه این برنامه عنوان کرد: در صفحه 625 جلد دوم کتاب مستدرک الوسائل از قول امام علی(ع) آورده شده است که اشعار ابوطالب(ع) را فرا بگیرید، بازخوانی کنید و به فرزندان خود یاد بدهید.

وی ادامه داد: این حدیث امام علی(ع) نکات مختلفی را در بر دارد از جمله اینکه اشعار خوب را باید بازخوانی و منتشر کرد و به کودکان آموخت تا با مفاهیم آن رشد پیدا کنند.

این پژوهشگر برجسته حوزوی اذعان کرد: در اشعار حضرت ابوطالب(ع) علوم فراوانی نهفته است که این نیز به اهالی شعر این درس را می‌دهد که اشعار نباید فقط لفظ بازی باشند بلکه باید معانی بلند، مفاهیم علمی، محتوای غنی و پشتوانه فرهنگی، علمی، هنری و ... را در بر داشته باشند.

حجت‌الاسلام محدثی توجه محافل فرهنگی به اشعار حضرت ابوطالب(ع) را ضروری برشمرد و گفت: توجه به اشعار حضرت ابوطالب(ع) عمل به توصیه امام علی(ع) مبنی بر آموزش و نشر این اشعار است که مفاهیم یکتاپرستی در آن موج می‌‍‌زند.

در بخش پایانی این جشنواره از تولید‍کنندگان ایرانی و غیرایرانی 15 اثر برگزیده قدردانی شد.

انتهای پیام/78005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول