اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

روسیاهی متجاوزان در آستانه هفتمین سال تجاوز به یمن

پیروزی های اخیر مبارزان یمنی و نخ نما شدن سیاست های ریاکارانه متجاوزان در حمایت از مردم یمن، روسیاهی دیگری برای متجاوزان در آستانه هفتمین سال جنگ علیه مردم یمن رقم زده است.

روسیاهی متجاوزان در آستانه هفتمین سال تجاوز به یمن

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی شاهسونی کارشناس مسائل بین الملل در آستانه ورود به هفتمین سال تجاوز سعودی ها به یمن در یادداشتی درباره آخرین تحولات مربوط به این کشور نوشت: حدود هفت سال پیش در 26 مارس 2015 بود که کشورهای مرتجع منطقه به سرکردگی عربستان سعودی و با حمایت آمریکا و کشورهای غربی با یک عملیات هوایی تحت عنوان طوفان قاطعیت تهاجم همه جانبه علیه مردم مظلوم یمن و محاصره این کشور را آغاز کردند. هدف اصلی این عملیات که با مشارکت تقریبا همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان آغاز شد، بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به قدرت بود اما نه تنها این هدف محقق نشد بلکه اکنون و در آستانه هفتمین سال تجاوز به یمن و علیرغم حمایت ها و مشارکت مستقیم آمریکا در این تجاوز، همچنان مردم یمن مقاومت کرده و حتی پاسخ کوبنده ای به متجاوزان می دهند.

متجاوزان، ریشه بحران در یمن

اگرچه حکومت استبدادی علی عبد الله صالح، فساد گستره در فقیرترین کشور حوزه خلیج فارس، بی ثباتی و ناامنی داخلی، فرار سرمایه، تنزل و فرسایش شدید زیست محیطی، بیکاری و ناامنی غذایی از مهمترین عوامل داخلی شکل گیری بحران یمن است اما با این وجود نقش عوامل داخلی در شکل گیری بحران یمن اما می توان گفت که بحران یمن تنها ناشی از نقش آفرینی عوامل و بازیگران داخلی نیست بلکه ناشی از نقش آفرینی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای  همانند عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس،آمریکا و رژیم صهیونیستی است. به طوری که نقش تجاوزگرانه عربستان سعودی و دغدغه های استراتژیک آمریکا در طول شش سال گذشته مهمترین عامل پایایی و تداوم بحران یمن است.

اشراف نظامی انصارالله

 پاسخ کوبنده اخیر انصارالله یمن به متجاوزان نشان داد که هیچ تجاوزی از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن بی‌پاسخ نمی‌ماند. بر همین اساس نیز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای روز جمعه 15 اسفندماه گفت: یگان پهپادی نیرو‌های یمنی توانست مواضع مهم دشمن را با سه فروند پهپاد صماد ۳ و قاصف ۲ k هدف قرار دهد. این در حالی است که یک روزقبل نیز یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شرکت سعودی آرامکو را در جده با موشک بالدار قدس ۲ هدف قرار داده بودند. همزمان با این عملیات، پایگاه هوایی الملک خالد در منطقه خمیس مشیط در جنوب عربستان آماج حملات پهپادی قرار گرفت. این عملیات در واکنش به ادامه محاصره حملات متجاوزان سعودی به ملت یمن انجام شد. اما تشدید حملات مقاومت یمن به حیاتی‌ترین تاسیسات سعودی و مهمترین ستون اقتصاد این کشور و فرودگاه‌های نظامی آن بیانگر توانمندی ارتش یمن در اجرای حملات دردناک به عربستان برای لغو محاصره و جنگ ضد ملت یمن است. حملات موشکی و پهپادی جدید حامل این پیام است که یمن به لحاظ نظامی کنترل اوضاع را به دست گرفته است.

آمریکا عامل اصلی تجاوز به یمن

اکنون در آستانه هفتمین سال تجاوز به یمن دیگر برکسی پوشیده نیست که آمریکا عامل اصلی تجاوز، جنگ و محاصره علیه یمن است هرچند از زمان آغاز تجاوز به یمن نیز مقامات سعودی از هماهنگی با دولت وقت آمریکا برای تجاوز به یمن سخن می گفتند. در همین راستا عادل الجبیر وزیر مشاور سعودی شش ماه پیش از حمله به یمن گفته بود که برای حمله به این کشور، در حال آماده سازی و مشورت با کاخ سفید هستیم. با این حال دولت جدید آمریکا هرچند نمایشی در تلاش است برای حفظ وجه حقوق بشری خود به هر شکل ممکن چهره خود را در باتلاق یمن جور دیگری نشان دهد.

بزرگترین فاجعه انسانی جهان

بدون شک متجاوزان به یمن مرتکب بزرگترین جنایت علیه ملت یمن شده و به اعتراف اکثر نهادهای بین المللی، بزرگترین فاجعه انسانی را پس از جنگ جهانی دوم در یمن رقم زده اند، حتی در گزارش‌های ویژه سازمان جهانی غذا نیز به شاخص‌های خطرناکی درباره اوضاع یمن اشاره شده است. بنابراین در صورتی که آمریکا و همپیمانان آن واقعا بخواهند مشکلات این کشور را برطرف کنند، باید ابتدا دست از تجاوز و محاصره علیه ملت یمن بردارند مساله ای که مطالبه اول مردم یمن نیز است.

شدیدترین قحطی ساخت بشر در تاریخ جهان

حملات ائتلاف سعودی - آمریکایی در طولشش گذشته به یمن، افزون بر کشتار هزاران نفر، سبب نابودی زیر ساخت‌ها و تحمیل فقر شدید، قحطی و گرسنگی بر مردم این کشور شده است. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود درباره بحران یمن اعلام کرد که این کشور جنگ زده و فقیر در معرض شدیدترین قحطی تاریخ جهان قرار دارد. در این گزارش تاکید شده که یمن اکنون با دشوارترین و شدیدترین بحران قحطی انسانی در چند دهه اخیر جهان مواجه است. ناامنی در یمن بدترین قحطی ساخته بشر است که جهان تاکنون به خود دیده است. بر پایه اعلام سازمان ملل، ۱۶ میلیون شهروند یمنی یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور اکنون از قحطی و گرسنگی شدید رنج می‌برند و پنج میلیون دیگر در آستانه قحطی شدید هستند. در همین زمینه، «مارک لوکوک» مسئول امدارسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد که نزدیک به ۸۰ درصد از مردم یمن به کمک‌های غذایی نیاز دارند و ۴۰۰هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند.

ادامه بهانه جویی ها برای کمک نکردن به یمن

همه کشور های متجاوزی که موجب وضعیت فلاکت بار برای یمن ایجاد کرده اند اخیرا با شرکت در کنفرانس «کمک کنندگان به یمن» ادعای کمک به مردم یمن را دارند. اما این کشورهای این بار نیز تنها به شرکت در این گونه نشست ها اکتفا کردند به طوری که حتی سازمان ملل متحد نیز از کمک های آنها ناامید شده است. به طوری که  تعهدات مالی کشور‌های کمک کننده به یمن به دو میلیارد دلار نرسید. آن هم در حالی که پیش بینی می‌شد کمک‌ها به بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون دلار برسد. این اقدام به منزله بی اعتنایی کامل بریتانیا و به طور کلی کشورهای غربی حامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن به وضعیت فاجعه بار انسانی در این کشور فقیر و جنگ زده است. در واکنش به این اقدامات ناامید کننده برای حمایت از یمن، "اندرو میچل" عضو پارلمان بریتانیا با نگران کننده خواندن کاهش کمک ها به یمن گفت: "بریتانیا در اوضاع یمن نقش دارد زیرا بخشی از ائتلاف جنگ در یمن به فرماندهی عربستان بوده است،  ما نمی توانیم دستان خود را از این فاجعه انسانی بشوییم. بنابراین طبیعتا این کمک های نمایشی نمی تواند جلوی ایجاد قحطی گسترده در یمن را بگیرد و توقف تجاوز به یمن بهترین کمک به مردم این کشور خواهد بود.

توقف تجاوز، بهترین کمک به یمن

علیرغم همه ادعاهای مطرح شده برای حمایت از مردم یمن اما به نظر می رسد بهترین و بزرگترین کمکی که آمریکا و کشورهای همپیمان آن می توانند به یمن کنند همان توقف تجاوز به یمن است؛ در همین راستا  محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به برگزاری نشست موسوم به کشور‌های کمک کننده به یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: بزرگترین کمک به مردم یمن، توقف تجاوز و لغو تحریم هوایی و محاصره کشنده علیه ملت یمن است و تحقق همه این موارد نیازمند تصمیم گیری کسانی است که خود را کمک کننده به یمن می‌خوانند و در عین حال در تجاوز آمریکایی، سعودی، اماراتی و متحدان آن‌ها علیه یمن مشارکت می‌کنند.

نتیجه گیری: در آستانه هفتمین سال تجاوز به یمن، وقوع بزرگترین قطحی ساخت بشر در طول تاریخ و وضعیت فاجعه بار حقوق بشر در یمن، بهانه جویی مدعیان حقوق بشر و نخ نما شدن سیاست های خثمانه متجاوزان برای همه مردم جهان در کنار اشراف نظامی انصارالله در میدان نبرد و پیروزی های رزمندگان یمنی، متجاوزان را بیش از گذشته در تنگنا قرار داده است. پاسخ کوبنده مبارزان یمنی به متجاوزان نشان داد هیچ تجاوزی از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن بی‌پاسخ نمی‌ماندو قدرت بازدارندگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حدی افزایش یافته است که ادامه جنگ به نفع ائتلاف سعودی نیست تا جایی که توانمندی‌های نظامی یمن به سطح بسیار پیشرفته‌ای رسیده است که عربستان سعودی دیگر توان رویارویی با آن را ندارد. تحولاتی که روسیاهی متجاوزان را رقم زده و نویدبخش پیروزی نهایی مردم یمن بر متجاوزان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول