اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

واژه‌نامه همدانی منتشر شد

معاون فرهنگی حوزه هنری همدان از انتشار کتاب واژه‌نامه همدانی سندیتی بر گفتار و گویش همدانی اثر هادی گروسین خبر داد.

واژه‌نامه همدانی منتشر شد

تیمور آقامحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: کتاب «واژه نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش  همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه کتاب «واژه نامه همدانی» فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحاتی به گویش همدانی است گفت: این کتاب پس از سال‌ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانش‌نامه همدان منتشر شده است.

وی کتاب «واژه نامه همدانی» را دارای ۶۷۸ صفحه و چهار فصل اعلام کرد و افزود: فصل نخست به کلیاتی نظیر ویژگی‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدرها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم، واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.

تیموری فصل سوم را گزیده امثال و اصطلاحات و فصل چهارم را داستان‌های مثل‌گونه بیان داشت و گفت: نویسنده کتاب با ۵۶ سال تحقیق میدانی و گردآوری تک تک واژه ها، ضرب المثل‌ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه‌نامه همدانی» به چاپ رسانده است.

وی با اشاره به اینکه واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر، در گستره شهرستان همدان کاربرد دارند و از این منظر، یک منبع کاربردی به شمار می‌آید تصریح کرد: واژه‌ها و گویش‌ها، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق‌های دور و نزدیک است.

آقامحمدی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت‌نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد وجود ندارد اظهار کرد: از خصوصیات دانش‌نامه‌های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر و موارد این فرهنگ جامع است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول