به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی، داریوش امانی در جریان سفر خود به خراسان رضوی، از محوطه مرز دوغارون بازدید کرد.
وی در خصوص مدیریت واحد مرزها در کشور گفت: براساس مصوبه دولت و دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص مدیریت واحد مرزی و اختیارات ویژه به پایانه های مرزی، در سه ماه گذشته اختیاراتی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای داده شد که براین اساس قرار بر این شد تا اقدامات موثری در مرزها صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اشکالات در پایانههای مرزی در کشور را استقرار بسیاری از دستگاههای اجرایی در نقطه صفر مرزی برشمرد و ادامه داد: همین امر سبب ایجاد ناهماهنگی، ترافیک و گرفتاریهای زیادی در محوطه مرزی شده است.
وی افزود: این موارد به طوری است که در برخی از مرزها حدود ۱۶ دستگاه و ارگان در همان منطقه به فعالیت میپردازند که این خود مستلزم مدیریت واحدی در این مناطق جهت ایجاد هماهنگی است.
امانی اضافه کرد: در خصوص این امر در شورای ساماندهی مرزها بحثهای اساسی مطرح میشود تا فرآیند ها در مرزها اصلاح شود و به خواسته فعالان بخش خصوصی در خصوص سرعت بخشی ارائه خدمات در مرز جامع عمل بپوشانیم، چرا که مرز محل عبور است و نه توقف؛ بر همین اساس تلاش ما این است که این فرآیندها و کارهای اداری و تشریفاتی و سایر موارد غیرضرور مستقر در منطقه مرز به پس کرانهها منطق شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر مرز بازرگان برای اجرای طرح مدیریت واحد به عنوان اولین مرز در کشور در نظر گرفته شده است، افزود: پیشبینی میشود در اردیبهشت ماه سال آتی طرح مدیریت واحد پایانههای مرزی در این مرز اجرایی شود.
وی همچنین در خصوص افزایش گذرگاههای مرزی ایران با پاکستان نیز به افتتاح و بازگشایی مرز ریمدان به عنوان دومین مرز بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: با راهاندازی مرز ریمدان میتوان شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی بود چرا که ۲ کشور ایران و پاکستان دارای روابط دیرینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی بوده و در ۲۶ اسفند ماه سال جاری سومین مرز زمینی با این کشور نیز در پیشین افتتاح خواهد شد.
امانی همچنین در خصوص تجهیز جادههای کشور به دستگاههای الکترونیکی نیز گفت: سازمان براساس برنامههای دانشمحور گام برداشته و ساماندهی جادههای مرزی یکی از مهمترین برنامههای پیش روی این سازمان در سال آینده است و با توجه به اینکه خراسان رضوی چهار مرز رسمی با کشورهای همسایه دارد جادههای منتهی این استان به مرزها توسعه خواهند یافت.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در خصوص مرز دوغارون نیز گفت: گمرک مرزی دوغارون یکی از مهمترین و فعالترین کانونهای اقتصادی کشور به شمار میرود که از نظر استراتژیک، صادرات و حوزه مسافری از جایگاهی ویژه برخوردار است.
وی به قدمت فضاهای موجود اداری و خدماتی در پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی و بازسازی پایانه مرزی دوغارون در دستور کار قرار دارد که عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد و امید است با این اقدام بتوان گامهای موثر در حوزه افزایش خدمات و ارتقای تعامل بین ایران و افغانستان برداشت.
امانی با بیان اینکه مرز دوغارون به عنوان یکی از مرزهای قدیمی ایران با افغانستان محسوب میشود، افزود: نیاز است در اسرع وقت طرح جامع در این مرز پیاده شود و اقداماتی از قبیل ایجاد سالن مسافربری جدید، بازسازی سایر ساختمانها و پارکینگها و سایر امکانات زیربنایی ایجاد شود که همه این موارد در برنامههای تدوین شده برای این مرز وجود دارد و بودجه آن هم پیش بینی شده است.
بازنگری در طرح جامع مرز دوغارون
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در این دیدار با تصریح اینکه مرز دوغارون هم از لحاظ ترانزیت و هم صادرات و واردات مهمترین مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان است، افزود: بخشی از مشکلات در این مرز به ساختارهای موجود و حاکم در کشور افغانستان بر میگردد، بهطوریکه صورت جلسات کمیته مشترک این مرز نشاندهنده عدم احتمام جدی از طرف افغانستانی بابت ساماندهی و ارتقای کیفیت خدمترسانی در مرز دوغارون است؛ بهطوریکه به عنوان مثال تنها موضوع اضافه کردن یک باسکول در سمت افغانستان در بیش از ۴ جلسه مطرح و پیگیری میشود و به نتیجهای نیز نمیرسد.
جواد هدایتی با اشاره به آتشسوزی اخیر در مرز اسلام قلعه، بیان داشت: پس از وقوع حادثه آتشسوزی در سمت افغانستان در محوطه این مرز، در سمت ایران ارادهای شکل گرفت تا به سراغ بازنگری طرح جامع مرز دوغارون برویم و با ایجاد ساختاری جدید، تحرکپذیری مرز را افزایش دهیم، در همین زمینه باید بخشی از فعالیتهای مرزی را به پس کرانه منتقل کنیم.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸