اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سرانه آب گلستان پایین‌تر از متوسط کشوری است/ ضرورت بهره‌وری با شیرین کردن آب دریا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سرانه آب استان سالانه به ازای هر نفر یک‌هزار و 250 مترمکعب است که نسبت به متوسط کشور پایین‌تر است.

سرانه آب گلستان پایین‌تر از متوسط کشوری است/ ضرورت بهره‌وری با شیرین کردن آب دریا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمحسن حسینی امروز در همایش روز ملی آب ۱۳ اسفند اظهار کرد: گلستان استان کم‌آبی است و ما با محدودیت منابع آبی در استان مواجه هستیم و عاقلانه‌ترین کار سازگاری با این کم آبی است و باید از این آب بهترین استفاده را داشته باشیم.

* حدود ۷۰ درصد بارش‌های گلستان تبخیر می‌شود/ سرانه آب استان گلستان در سال به ازای هر نفر یک‌هزار و ۲۵۰ مترمکعب است که نسبت به متوسط کشور پایین‌تر است

وی با اشاره به بارش سالانه در استان گلستان تصریح کرد: سالانه حدود ۴۵۰ میلیمتر بارندگی و ۹ میلیارد متر مکعب بارش در استان گلستان است که حدود ۷۰ درصد این بارش تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: آبی که به عنوان آب تجدیدپذیر در استان وجود دارد حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب است و آب قابل برنامه‌ریزی ۷/۱ میلیارد مترمکعب است و سرانه آب استان در سال به ازای هر نفر یک‌هزار و ۲۵۰ مترمکعب است که نسبت به متوسط کشور پایین‌تر است.

حسینی بر لزوم بهره‌وری در حوزه آب تاکید و بیان کرد: شیرین کردن آب دریا،  استفاده از آب‌های شور و لب‌شور، انتقال آب از حوضه‌های مجاور و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف از جمله راهکارها است.

وی افزود: ۸۰ درصد عمده آب استان در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد شرب، سه درصد صنعت استفاده می‌شود و ما با همین پتانسیل آب موجود باید آب شرب، صنعت، کشاورزی و ... را برای جمعیت ۲ میلیون نفر استان تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: یکی از مصارف عمده آب استان در بخش کشاورزی است و به ازای هر متر مکعب آب ۴/۱ دهم کیلوگرم در استان گلستان محصول تولید می‌شود که در تلاش هستند این بهره‌وری را به ۶/۱ دهم برسانند.

حسینی گفت: میزان سنجش عملکرد محصول در هکتار مربوط به کشور‌های اروپایی است که از آب کافی برخوردار هستند، اما زمین برای کشاورزی کم دارند، در حالی که کشور کم آبی مثل ایران باید قیاس بهره‌وری در بخش کشاورزی با منابع آب باشد و تولید محصول کیلوگرم در متر مکعب محاسبه شود.

وی ادامه داد: آب امانتی است در دست ما که باید از آن درست استفاده کنیم، حفاظت و بهره‌برداری از آب باید به طور صحیح انجام شود، معتقد هستیم اگر کار به دست اهلش سپرده شود کارها با سرعت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: در بخش موزه نیز هدف ما بهره‌وری آب است که آنچه در گذشته بود را به امروز پیوند دهیم.

همایش روز ملی آب با حضور هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان، محمد نجفی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،  حسین تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار شد.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول