اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

عدم انتقال کرونا از ماهی قرمز/ نگهداری لاک‌پشت‌های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی ممنوع است

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی احتمال انتقال بیماری کرونا (کووید ۱۹) از طریق ماهی قرمز را رد کرد و گفت: نگهداری و خریدوفروش لاک‌پشت‌های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی ممنوع است.

عدم انتقال کرونا از ماهی قرمز/ نگهداری  لاک‌پشت‌های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی ممنوع است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر محسن ‌نژاد با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و اشتیاق برخی شهروندان برای تهیه ماهی قرمز برای سفره‌های هفت‌سین، از اجرای دستورالعمل صادره از سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش ایمنی شهروندان و مراکز پرورش آبزیان در این استان خبر داد.

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: در این راستا کنترل حمل‌ونقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگان‌های ذی‌ربط جهت جلوگیری از حمل‌ونقل محموله‌های فاقد گواهی حمل  انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون‌های آبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می‌کند که بر این اساس نگهداری آن‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و مراکز عرضه ماهیان زینتی، با متخلفان برخورد خواهد شد.

‌نژاد یادآور شد: برخی از انواع این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک هستند که اکثر بوم زیسهای طبیعی کشور را نابود  می‌کنند که سرآمد آن‌ها انواع لاک‌پشت‌های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی است.

وی تأکیدکرد: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت‌اند که نه‌تنها می‌توانند این بیماری‌ها بدون علائم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل کنند بلکه می‌توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز باشند.

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی اشاره کرد و افزود: در این طرح ضمن افزایش نظارت‌ها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه‌برداری شده  و آزمایش‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی انجام خواهد گردید و همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارت‌ها در حمل‌ونقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله‌های ماهیان زینتی ازجمله ماهی قرمز اقدام گردد.

نژاد یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان به‌عنوان متولی بهداشت و بیماری‌های دام و ازجمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه‌های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک در انسان و سلامت مصرف‌کنندگان است که در نظر دارد مشابه سال‌های اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز نماید. 

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول