اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نخستین پرواز گرگان-اکتائو در فروردین 1400 برقرار می‌شود/ تائید 3 هزار اسناد کنسولی در گلستان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان از برقراری نخستین پرواز گرگان-اکتائو در فروردین 1400 خبر داد و گفت: باوجود موانع اداری و سنگ‌اندازی‌های مختلف، مجوز این پرواز اخذ شد و بلیط‌ها فروخته می‌شود.

نخستین پرواز گرگان-اکتائو در فروردین 1400 برقرار می‌شود/ تائید 3 هزار اسناد کنسولی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ذوالفقار امیرشاهی ظهر امروز در نشست خبری با تشریح عملکرد و اقدامات نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان اظهار کرد: نخستین پرواز گرگان-اکتائو مصادف با روز جمهوری اسلامی ایران در فروردین 1400 برقرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گلستان جزو استان‌های مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: این استان به دلیل تنوع جغرافیایی، اقلیم، کشاورزی و ترانزیت بین‌المللی از امتیازات بالایی برخوردار است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان بیان کرد: استان گلستان کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر عبور و مرور کالا، حمل و نقل و مسافر در بخش صادرات و واردات کشور است.

امیرشاهی افزود: اگر اتفاقی در فضای بین‌المللی سیاسی رخ دهد تنها گریزگاه ارتباطات منطقه شمال ایران «استان گلستان و گذرگاه اینچه‌برون» است.

وی با اشاره به ترسیم نقشه راه در چارچوب سه مفهوم برنامه‌محوری، اثربخشی و نتیجه‌محوری در نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ابراز کرد: فردی کار کردن منجر به خلاءهای جدی در بودجه و نیروی انسانی و امکانات به وجود می‌آورد و آسیب‌زاست.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان گفت: با وجود امکانات کم و کمبود نیروی انسانی برنامه‌های ما بر اساس سه اصل مذکور پیگیری می‌شود.

امیرشاهی افزود: در بخش سیاسی و بین‌المللی به منظور گسترش روابط حدود ۱۰۰ ملاقات با مقامات ارشد استان، شهرستان‌ها و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه صورت گرفت و پیگیری‌های مکرر که منجر به نتایج خوب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری شده است.

وی از امضای تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد مهدویت استان به منظور ارتباط با علما، مبلغان، طلاب در بخش مسائل مذهبی خبر داد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان گفت: چهار مذاکره ویدئوکنفرانسی با استاندار بالکان کشور ترکمنستان  و سرکنسولگری کشورمان در اکتائو با حضور استاندار گلستان برگزار شد که نتیجه آن برقراری پرواز گرگان-اکتائو در فروردین ۱۴۰۰ است.

* دعوت از استاندار بالکان برای گسترش همکاری‌ها و اعزام هیات اقتصادی و تجاری گلستان به آن استان

امیرشاهی بیان کرد: با وجود موانع اداری و سنگ‌اندازی‌های مختلف، مجوز این پرواز اخذ شد و بلیط‌ها فروخته می‌شود.

وی گفت: دعوت‌نامه برای استاندار بالکان تنظیم و ارسال شد مبنی بر محورهایی که قابلیت همکاری با استان گلستان دارند هیات اقتصادی و تجاری به گلستان اعزام کنند و راه برای روابط اقتصادی و تجاری بین تجار استان و بالکان ایجاد شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان ابراز کرد: با وجود شیوع گذرگاه اینچه‌برون را در بخش ریلی باز نگه داشتیم و هر روز در حال افزایش حمل‌ونقل ریلی است و به‌زودی بخش زمینی باز خواهد شد.

امیرشاهی ادامه داد: بازدید میدانی از شرقی‌ترین نقطه مرزی از «خشتلی» تا «اینچه‌برون» که مرزهای ما سنگلاخی و پرتگاهی هستند انجام گرفت، نقاط مرزی را بازدید کردیم و مسائل مربوط به قاچاق رصد شد که این موارد تبدیل به کتابچه خواهند شد.

وی از تشکیل شورای روابط خارجی استان خبر داد که مسائل سیاسی، ‌اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با ارگان‌های حاکمیتی در بخش خصوصی و دولتی رصد می‌شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان گفت: شناسایی ظرفیت‌های استان با همکاری بخش خصوصی و دولتی و معرفی آن به کشورهای هدف انجام گرفت، اکثر منابع در بخش کشاورزی و فنی‌مهندسی را شناسایی کردیم و به کشورهایی که علاقمند به همکاری با استان گلستان بودند معرفی شدند.

امیرشاهی با اشاره به اینکه کار دیپلماسی صبورانه و مداراگرانه است، گفت: این کار سختی و طاقت‌فرسایی و پیچیدگی خاصی دارد که با صبر و مدارا می‌توان به نتیجه رسید و کشور خارجی را مجاب کرد تا افق همکاری‌ها تقویت شود.

وی از اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌های تجاری و بازرگانی با کشورهای مختلف خبر داد و گفت: به‌طور مرتب بولتن مذهبی خطبه‌های سیاسی ائمه جمعه را تدوین کردیم و تحولات روابط خارجی به آنها اطلاع داده می‌شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان با اشاره به فعالیت در بخش‌های فرهنگی‌، هنری، علمی و گردشگری از برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر بزرگ قزاقستان خبر داد و افزود: مرکز فرهنگی «ابونصر فارابی» را در قزاقستان افتتاح کردیم.

امیرشاهی از بازدید پیست سوارکاری گنبدکاووس با هدف استقرار دبیرخانه بین‌المللی سوارکاری منطقه‌ای برای مسابقات کورس اسب‌سواری با دنیای خارج خبر داد و تصریح کرد: این دبیرخانه در گرگان مستقر می‌شود که با استقرار آن 2 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و صدها شغل دیگر هم از قبال آن می‌تواند ایجاد شود.

وی از تلاش برای برگزاری شکوه‌مند چهاردهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین خبر داد و گفت: دو پیام صلح و دوستی از سفیر چین و سوئیس در این جشنواره دریافت کردیم.

* حدود ۳۵ هزار مهاجر افغانستانی در استان گلستان زندگی می‌کنند/ خدمات‌رسانی به 12 هزار قزاق ساکن در استان گلستان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان با اشاره به ارائه خدمات کنسولی به مردم استان بیان کرد: مردم مختلفی با نمایندگی وزارت امور خارجه استان گلستان سروکار دارند، اسناد چهارگانه، اختلافات خانوادگی، مسائل زندانیان و تجار انجام می‌شود.

امیرشاهی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ هزار مهاجر افغانستانی در استان گلستان زندگی می‌کنند، گفت: ۴ هزار نفر آنها آمایش نشده‌اند که در سال ۱۴۰۰ آن را آماده خواهیم کرد.

به گفته وی ۱۲ هزار قزاق در استان گلستان هستند که مسائل آنها در این نمایندگی رتق ‌و فتق می‌شود.

* انجام و تائید بیش ‌از ۳ هزار اسناد کنسولی در بخش حقوقی، قضایی، تجار و مهاجرین

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان از انجام و تائید بیش ‌از ۳ هزار اسناد کنسولی در بخش حقوقی، قضایی، تجار و مهاجرین خبر داد.

امیرشاهی گفت: هرچه تلاش کنیم خودمان را مدیون خون شهدا و کسانی می‌دانیم که در راه استقلال و امنیت کشور فداکاری کردند اگر مسوولی کوتاهی کند در پیشگاه پروردگار شرمنده خواهد شد و مجازات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان؛ تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری و اجتماعی است، افزود: ما متولی اجرایی نیستیم و روابط بین کشورها را تسریع می‌کنیم تا تحولات مؤثری در استان ایجاد شود.

امیرشاهی بر ضرورت وجود نمایندگی وزارت امور خارجه در استان تاکید کرد و گفت: مسوولان استان باید توجه بیشتری کنند شرایط حساس کشور و استان و درک کنند تا قدم‌های مؤثری برای حل مشکلات برداریم.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول