اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرورت مستندسازی تجربه‌های آموزش در دوران کرونا

وزیر آموزش و پرورش گفت: جمع‌آوری شواهد و مستندات از آموزش در دوران کرونا بسیار حائز اهمیت است و این وضعیت باید مستندسازی شود تا از تجربه‌های آن در آینده بهره‌مند شویم.

ضرورت مستندسازی تجربه‌های آموزش در دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محسن حاجی میرزایی در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز، با بیان اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل می‌کردیم، اظهار کرد: این وضعیت که دانش‌آموزان به مدرسه نروند ساده بیان می‌شود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که موجب فشار بر روی معلم، دانش‌آموز و والدین می‌شود، چرا که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظامی که برای ده‌ها سال طبق روش‌های معینی معلم پرورش داده بود به یکباره در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش می‌داد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت.

وی گفت: این بحران جدی و تغییر چشمگیری که همه ارکان آموزش را درگیر می‌کند، هم زمان سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را نیز مورد تهاجم قرار می‌دهد، و این درست است که اگر دانش‌آموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار می‌گیرد اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم همچنان سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در مخاطره است.

حاجی میرزایی با اشاره به آسیب‌هایی که قشر محصل جامعه را درگیر می‌کند گفت: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانش‌آموزان است و شرایط خانواده‌ها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسب‌تری دارند آسیب جدی‌تری می‌بینند.

 وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست، در آموزش حضوری معلم رو در رو از دانش‌آموز سوال می‌پرسد و یا آزمون کتبی می‌گیرد و می‌تواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد می‌شود، ادامه داد: حال و هوای معلم و دانش‌آموزان در آموزش مجازی متفاوت است و جدا از دسترسی‌ هر فرد، حال و هوای آن‌ها نیز طبیعی و مطلوب نیست و خانواده‌ها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی می‌شود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت ها و دغدغه های دیگر جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد، اظهار کرد: باید مراقبت ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش‌آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه‌هایشان کمک کنیم؛ ایجاد انگیزه، مهارت فوق العاده ای می‌خواهد که ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده هایشان را بشنویم و رسانه های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.

ارائه ۱۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۲۶ مقاله در قالب پوستر

دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس نیز در این مراسم گفت: برای این همایش ۱۵ محور تدوین شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت، به نحوی که ۲۲۵ مقاله در قالب این محور ها به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد در مجموع ۱۴۴ مقاله برای ارائه مورد قبول داوران قرار گرفت.

 محمود امانی طهرانی ادامه داد: چنین همایشی در باب یادگیری یک نیاز اصیل و مهم برای همه کسانی است که در این زمینه دغدغه دارند.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: شکل‌گیری این همایش ابتدا به صورت خود جوش در بین معلمان شکل گرفت و به تدریج با افزایش دامنه کمی و کیفی آن، مسئولین اداره کل آموزش و پرورش فارس که بیشترین دغدغه در زمینه تعلیم و تربیت و مسئله یادگیری داشتند، حامی اجرای آن شدند.

 وی با اشاره به شکل گیری کمیته علمی این همایش و برگزاری جلسات مستمر در این زمینه ، گفت: برای این همایش ۱۵ محور تدوین شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت، به نحوی که ۲۲۵ مقاله در قالب این محورها به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد در مجموع ۱۴۴ مقاله برای ارائه مورد قبول داوران قرار گرفت.

امانی طهرانی افزود: از مجموع مقالات پذیرفته شده جهت ارائه در این همایش، ۱۸ مقاله به صورت ارائه سخنرانی و ۱۲۶ مقاله نیز به صورت ارائه پوستر انجام خواهد شد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس، فرصت برای ارائه تجربه زیسته معلمین در زیست بوم جدید را یکی از جذاب ترین محور های این همایش معرفی گرد و افزود: این محور بسیار مورد توجه قرار گرفت ،به نحوی که در این زمینه ۳۸ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شدکه از این تعداد ۴ مقاله به صورت سخنرانی و۳۱ تجربه نیز به صورت ارائه پوستر ارائه می شود.

وی گفت: بیشترین محوری که  در این همایش مورد توجه گرفته ، محور فرصت ها ، چالش ها و راه کارهای تربیت رسمی در فضای مجازی بود که با ۵۶ مقاله و ۲۰ درصد مقالات دریافتی، در صدر قرار گرفت و پس ازآن نیز محور راه کار های توسعه حرفه ای معلمان با ۳۰ مقاله در رتبه دوم قرار گرفت.

امانی طهرانی سومین محور پرشمار در ارسال مقالات را محور آسیب‌های رشدی و رفتاری یادگیرندگان در دوران کرونا عنوان کرد و گفت: در این محور ۲۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و آنچه لازم است گفته شود این است که آنقدر که در این مدت یک سال به موضوع آموزش پرداخته شده به این موضوع توجه و تمرکز کافی نبوده و در مرحله بعد قطعا با این موضوع درگیری بیشتری خواهیم داشت.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش ، محور سنجش و ارزشیابی را با ۱۸ مقاله، موضوع کلی تحول و الگوهای یادگیری ۱۷ مقاله و شیوه های کیفیت بخشی به آموزش در فضای مجازی با تاکید بر شبکه شاد با ۱۵ مقاله را در رتبه های بعدی محور های مورد توجه مخاطبین این همایش دانست.

دستاوردهای این همایش می تواند موجب هم‌افزایی در حوزه تعلیم شود

رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس نیز گفت: اگر در بحران های مختلف، فرصت ها و تهدید ها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نگردد، ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران ها به دست می آید.

 فرهاد اسماعیلی افزود: هر بحرانی تهدیدها ، چالش ها و فرصت هایی دارد و کشور ما ایران عزیز نیز بحران های بسیاری به خود دیده و همواره توانسته از  این چالش ها با افتخار بیرون آید .

وی افزود: تاکنون توانسته ایم این بحران ها را به فرصت های خوبی تبدیل کنیم ، از جمله آن می توان به بحران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که با تهدید ها و چالش های خود ، توانست جوهره وجودی و ظرفیت های انسان ها را نشان دهد و توانمندی های زیادی را بالفعل نماید .

اسماعیلی گفت: در بحران همه‌گیری کویید ۱۹ نیز با توجه به گستردگی آن و تاثیر بر عرصه های مختلف همچون سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی ، عرصه آموزش نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت که در این زمینه نیز در کشورما ، با حضور به موقع معلمانی بزرگ، توانمند و پرشور، توانستیم آسیب های آن را به حد اقل برسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس و رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس ادامه داد: در این بحران معلمان به عنوان بخش اصلی و خط مقدم نظام تعلیم و تربیت، به صورت خود جوش با تمام ظرفیت های وجودی خود در میدان مبازره حاضر شده و تواستند دستاوردهای خوبی را کسب نمایند.

وی بروز بحران های مختلف را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر در بحران های مختلف، فرصت ها و تهدید ها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نگردد، ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران ها به دست می آید.

اسماعیلی برگزاری این همایش را در همین راستا دانست و گفت: بر همین اساس و به دلیل اهمیت موضوع ، این همایش چه به صورت کلی و چه در زمینه محورهای آن، مورد توجه نخبگان تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته است و تلاش می کنیم تا دستاوردهای آن به صورت مستند تهیه و با انتشار آن موجب هم افزایی در زمینه تعلیم و تربیت کشور و حتی سایر کشور های جهان شویم.

گفتنی است همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا با محوریت «فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» در شیراز ، در بستر شبکه شاد به میزبانی آموزش و پرورش استان فارس در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۹ برگزار می گردد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول