اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار «جباراف» با مقامات قزاق؛ تعمیق روابط محور رایزنی

رئیس جمهور قرقیزستان در سفر به «نورسلطان» با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار کرد.

دیدار «جباراف» با مقامات قزاق؛ تعمیق روابط محور رایزنی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در سفر «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سفر به «نورسلطان» با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار کرد.

در دیدار جباراف با «نور سلطان نظربایف» اولین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان، در مورد تعمیق بیشتر همکاری‌های دوجانبه بین کشورها تبادل نظر کردند.

نظربایف ضمن خوشامدگویی تاکید کرد: مردم قرقیزستان در انتخابات ریاست جمهوری به وی اعتماد زیادی ابراز کردند و برایش در ساختن آینده‌ای روشن برای مردم قرقیزستان آرزوی موفقیت کرد.

 رئیس جمهور قرقیزستان نیز احترام خود را نسبت به نظربایف، به عنوان دولتمردی مقتدر ابراز داشت که به لطف سیاست داخلی و خارجی متعادل وی، قزاقستان در عرصه‌های بین المللی موقعیت برتری کسب کرده است.

وی تاکید کرد که مردم قرقیزستان هرگز کمک مداوم قزاقستان را در دوره‌های دشوار فراموش نخواهند کرد.

جباراف آمادگی خود را برای توسعه روابط مشترک ابراز و خاطرنشان کرد: هیچ مشکل غیرقابل حلی با ملتی که زبان و سنت‌های مشترک بسیار داریم، وجود ندارد.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: ضمانت‌های قابل اطمینان برای محافظت از حقوق سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذران قزاق خواهد داد.

 رئیس دولت قرقیزستان ابراز اطمینان کرد تلاش‌های نظربایف با هدف تأمین امنیت، ادغام بین المللی و رونق اقتصادی منطقه آسیای مرکزی در تاریخ ثبت خواهد شد.

جباراف همچنین از سهم وی در ایجاد مشارکت استراتژیک و روابط دوستانه بین دو کشور بسیار قدردانی کرد و افزود: برای ما افتخار بزرگی است که اولین سفر دولتی به قزاقستان برادر را انجام دادیم. ما نیز با حمایت شما تلاش خواهیم کرد که روابط گرم برادرانه‌ای را که بین دو ملت ایجاد شده  را حفظ و توسعه دهیم.

رئیس جمهور قرقیزستان نیز به نوبه خود برای نظربایف، آرزوی سلامتی، عمر طولانی و موفقیت در کار و صلح و سعادت برای مردم قزاقستان کرد.

جباراف همچنین از موزه «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور اول قزاقستان بازدید کرد. این موزه به زندگی و کار نظربایف اختصاص داده شده و در اول اکتبر سال 2020 افتتاح شده است.

شایان ذکر است که این موزه به مساحت 40 هزار متر مربع دارای وسایل منحصر به فرد از مجموعه شخصی اولین رئیس جمهور قزاقستان و نمایشگاه‌هایی در مورد شکل گیری دولت قزاقستان است.همچنین در این موزه هدایا اعطایی به نظربایف نگه داری می‌شود.

در این سفر رئیس جمهور قرقیزستان با «نورلان نگماتواین» رئیس مجلس قزاقستان دیدار کرد.

رئیس پارلمان قزاقستان خاطرنشان کرد سفر جباراف در یک زمان خاص - در سی‌اُمین سالگرد استقلال قرقیزستان و قزاقستان - صورت گرفت.

وی افزود: قرقیزستان شریک اصلی قزاقستان در منطقه است.

نگماتواین تاکید کرد قزاقستان همچنان به توسعه روابط سنتی برادری با مردم قرقیزستان متعهد است و قصد دارد به گسترش فعالانه و تعمیق همکاری و مشارکت دوجانبه ادامه دهد.

رئیس مجلس افزود: هیچ اختلاف سیاسی بین دو کشور وجود ندارد و روابط دوجانبه به طور پیوسته در حال توسعه است.

وی افزود: اولین رئیس جمهور قزاقستان، همیشه بر اهمیت ویژه تعامل با قرقیزستان تاکید می‌کند و «قاسم ژامرت توکایف» رئیس جمهور کشور همچنین برای تعمیق همکاری‌های مشترک اهمیت بسیاری قائل است.

نیگماتولین تأکید کرد: مردم قرقیزستان و قزاقستان مدتهاست که با پیوندهای برادری ، دوستی و حسن همجواری پیوند خورده‌اند. من معتقدم که مردم ما باید به اصلاح سنت‌ها و ارزش‌ها ادامه دهند.

در پایان جلسه ، رئیس مجلس به همراه هیات قرقیزستانی از ساختمان مجلس بازدید کردند.

در این سفر رئیس جمهوری قرقیزستان با نخست وزیر جمهوری قزاقستان «عسکر مامین» دیدار کرد.
در این دیدار در مورد توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، گسترش تعاملات فرهنگی و انسانی و سایر موضوعات در دستور کار مشترک تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول