اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

استفاده 90 درصد بازی سازان از حمایت های همگرا/اولویت های چهارگانه وزارت ارشاد برای ارزیابی بازی ها

معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای از استفاده 90 درصد بازی سازان از حمایت های همگرا خبر داد و افزود: ما با این حمایت ها نوعی وابستگی دولتی را برای بازی سازان ایجاد کرده ایم تا از مداخله مستقیم بنیاد ملی بازی های رایانه ای جلوگیری کنیم.

استفاده 90 درصد بازی سازان از حمایت های همگرا/اولویت های چهارگانه وزارت ارشاد برای ارزیابی بازی ها

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس،‌ ساختار حمایتی همگرا که این روزها در آستانه سومین سال فعالیتش قرار دارد عنوانی آشنا برای بازی سازان ایرانی است، این ساختار حمایتی پس از طی فرآیندهای فکری و نیازسنجی، اولین بار در سال 96 کارخود را آغاز کرد.

درسال 97 بازی‌سازان عضو مشمول حمایت شدند و در سال 99 از بین 119 متقاضی عضویت در این ساختار، در نهایت 68 استودیوی بازی‌سازی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حائز شرایط عضویت و دریافت رتبه شدند.

به همین بهانه با سید محمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت و گو کردیم تا به صورت شفاف از ساز و کار این ساختار حمایتی برای ما بگوید.

به جای محصول از تولیدکننده حمایت می کنیم

وی در ابتدای این گفت و گو به ضرورت شکل گیری ساختار حمایتی همگرا اشاره کرد و گفت: موضوع حمایت از فعالان صنعت بازی در کشور یکی از مأموریت های مهم و اصلی بنیاد ملی بازی های رایانه ای به شمار می رود و طی سال های گذشته حمایت های مختلفی از فعالان این عرصه صورت گرفته اما حمایت های مستقیم از بازی سازان بر عهده معاونت حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای است. 

سید حسینی افزود: مشروعیت‌سازی و تمرکز برتولید بازی‌های ویدئویی ایرانی و همچنین حمایت از شرکت ها و تیم های بازی ساز جزو اقدامات حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از ابتدای تأسیس تاکنون بوده و حتی زمان هایی هم به نشر بازی ها کمک کرده اما طی سال های اخیر حرکت بنیاد به سمتی رفته تا ساز و کاری هوشمند را برای این حمایت ها در نظر بگیرد.

در همین راستا تأسیس ساختار حمایتی همگرا در بنیاد و بررسی شرکت های متقاضی و تیم های عضو این ساختار‌، حمایت ها به شکلی سیستماتیک و متناسب با خدمات مورد نیاز برای بازی سازان صورت می گیرد، در واقع با این کار بنیاد ملی بازی های رایانه ای به جای حمایت از یک محصول خاص از تولید کننده حمایت می کند.

استفاده از خدمات حمایتی برای بازی سازان با عضویت در ساختار حمایتی همگرا

معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه با بیان اینکه با شکل‌گیری ساختار همگرا روند حمایتی بنیاد از بازی‌سازها  تغییر کرد، اظهار داشت: پیش از ایجاد ساختار حمایتی همگرا،‌ بنیاد ملی بازی های رایانه ای نوعی مداخله مصنوعی را در تولید بازی های سفارشی داشت و شرکت و تیم های بازی ساز در روند کار خود وابسته به بنیاد بودند که همین امر باعث مشکلاتی همچون اختلال در بازار بازی می شد اما پس از ایجاد ساختار حمایتی همگرا، هزینه مستقیمی از سوی بنیاد برای ساخت پروژه های مختلف بازی پرداخت نمی شود بلکه مطالبات شرکت ها و نهادهایی را که برای معرفی اهداف خود نیاز به ساخت بازی دارند را به اعضای همگرا اطلاع رسانی می کند و بنیاد هم به عنوان ناظر و در راستای حمایت از حقوق بازی سازان بر این فرآیند نظارت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمامی شرکت ها و تیم های بازی سازی که دارای شخصیت حقیقی و حقوقی هستند می توانند با عضویت در ساختار حمایتی همگرا از خدمات موجود استفاده کنند،‌ اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا چند مدل را برای عضوگیری در همگرا طراحی کنیم. تاکنون عضوگیری ها بر این اساس بوده که یا تیم ها از کانال های معتبر به ما معرفی می شدند و یا به شکل سنتی ثبت نام می کردند.

به روز رسانی خدمات حمایتی با توجه به نیاز بازی سازان

سید حسینی ادامه داد: در مدل اول تیم ها با ورود به رتبه غزال و بر اساس بودجه ای که در اختیارشان قرار می گیرد تحت نظارت کانال های معرف، از خدمات حمایتی همگرا استفاده می کنند و در مدل دوم هم،‌ حمایت ها بر اساس بودجه سالیانه صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده گسترده بوده و به نیاز بازی سازان بستگی دارد، افزود: حمایت های ما در سه دسته خدمات داخلی،‌ خدمات صادراتی و خدماتی مرتبط با بازی های جدی به بازی سازان ارائه می شود، البته باید در اینجا به این نکته هم اشاره کنم که خدمات صادراتی طی تفاهم نامه با مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری صورت می گیرد.

وی تأمین هزینه حضور بازی سازان در رویدادهای مختلف، ارائه خدمات آموزشی، ارائه خدمات زیرساختی همچون استفاده از موشن کپچر و ... را بخشی از خدمات ساختار حمایتی همگرا عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه نیاز بازی سازان به صورت مرتب در حال تغییر است ما تلاش می کنیم تا خدمات دیگر را هم در این دسته بندی جای دهیم.

 استفاده 90 درصد بازی سازان از حمایت های همگرا

معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای از استفاده 90 درصد بازی سازان از حمایت های همگرا خبر داد و افزود: ما با این حمایت ها نوعی وابستگی دولتی را برای بازی سازان ایجاد کرده ایم تا از مداخله مستقیم بنیاد ملی بازی های رایانه ای جلوگیری کنیم. در حال حاضر بسیاری از شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ عضو همگرا هستند.

البته هدف نهایی ما کاهش تعداد تیم ها و شرکت های عضو همگراست چرا که این امر نشان می دهد که آنها به بلوغ کاری رسیده اند و دیگر نیازی به حمایت های ساختار همگرا ندارند اما در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی، انجام این حمایت ها را در راستای توانمندسازی بازی سازان وظیفه خود می دانیم.

20 اسفندماه، آخرین فرصت ثبت نام بازی‌سازان در سومین دوره فعالیت ساختار حمایتی همگرا

وی در ادامه به فراخوان عضویت بازی‌سازان در سومین دوره فعالیت ساختار حمایتی همگرا اشاره کرد و گفت: ما در این فراخوان از تمامی فعالان صنعت بازی‌های ویدئویی که حداقل یک بازی در حال توسعه دارند دعوت کرده ایم تا با ثبت نام در همگرا از خدمات حمایتی این استفاده کنند و تا 20 اسفند ماه هم برای ثبت نام فرصت تعیین کرده ایم.

تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی پس از ثبت نام از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرند تا رتبه شان مشخص شود و بر اساس آن رتبه بتوانند تا یکسال از اعتبار خود استفاده کنند، 

رتبه‌های سیمرغ و هما مربوط به سطح یک همگرا هستند که شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی ذیل آن قرار می گیرند،‌ این شرکت‌ها از خدمات حمایتی ارائه‌شده معمول در این ساختار استفاده نخواهند کرد و امکانات و تسهیلات ویژه‌ای به منظور حمایت از نقش مربی‌گری، مشاوره و خدمت‌دهی آنها به رتبه‌های پایین‌تر همگرا اعطا خواهد شد و ثبت‌نام از این شرکت‌ها در طول سال به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

رتبه‌های ققنوس و شیردال در سطح دو همگرا هستند که عموماً تیم‌های «در حال رشد» ذیل آن قرار می گیرند، این گروه از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بین‌المللی با سطح اعتباری بالاتر از اعضای سطح سه بهره می‌برند و فقط امکان ثبت‌نام در موعد ثبت‌نام سالیانه را دارند.

 رتبه‌های هدیوش و یوز مربوط به سطح سه همگرا می شوند، این رتبه مخصوص تیم ها و شرکت های  «نوپا» است که از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بین‌المللی با سطح اعتباری پایین‌تر از اعضای سطح دو بهره می‌برند و فقط امکان ثبت‌نام در موعد ثبت‌نام سالیانه را دارند.


هدایت حمایت‌های همگرا به سمت افراد نخبه و مستعد حوزه بازی

 اعتبار حمایتی برای تیم های مستعد بین 20 تا 30 میلیون تومان است، برگزیدگان جایزه بازی های جدی هم در رتبه غزال قرار می گیرند و از کمک 25 میلیون تومانی بهره مند می شوند، ضمن اینکه در بحث استقرار، تبلیغات، نشر بازی، خدمات سروری و... به این تیم ها کمک می شود.رتبه غزال هم مربوط به سطح چهار همگرا می شود که تیم‌های بازی‌سازی «مستعد» را در برمی گیرد، ‌این تیم ها از طریق «مبادی همگرا» و در طی سال به این ساختار معرفی می‌شوند و بدون گذراندن مراحل ارزیابی به رتبه غزال می‌پیوندند که می‌توانند از خدمات حمایتی خاص و محدودتری نسبت به سطوح دو و سه بهره‌مند شوند. فهرست مبادی همگرا و سهمیه‌ای که برای معرفی تیم‌های مستعد بازی‌سازی دارند، توسط «شورای همگرا» به تأیید خواهد رسید.

سید حسینی هدایت حمایت‌های همگرا به سمت افراد نخبه و مستعد حوزه بازی را یکی از برنامه های مهم در سال جدید عنوان کرد و گفت: ما بازی سازان زیادی را داریمکه مستعد هستند اما کسی آنها را نمی شناسد و یا بالعکس در رویدادهای مختلف مطرح می شوند.

برنامه ما این است که علاوه بر این افراد برای خبرنگاران برتر رسانه، بازیکنان حرفه ای و استریمرها هم حمایت های ویژه ای داشته باشیم، همچنین به دنبال این هستیم تا در سال جدید از بازی آموزهای برتر انستیتو ملی بازی سازی هم حمایت کنیم.

وی حمایت از بازی پژوهان و بازی سازان بازی های جدی را یکی دیگر از اقدامات همگرا عنوان کرد و گفت: نگاه ما در سال جدید این است که همه به صورت یکسان به حمایت های ساختار همگرا دسترسی داشته باشند، این حمایت ها با توجه به نیاز بازی سازان به روز رسانی خواهد شد تا در نهایت طی 5سال آتی به یک سیستم حمایتی درست دست پیدا کنیم.

اولویت های چهارگانه وزارت ارشاد مبنای ارزیابی بازی ها

وی حضور در رویدادهای بین‌المللی مرتبط بازی‌های جدی، مشاوره‌ تخصصی بازی جدی و تحقیقات اثربخشی را از جمله برنامه های مشخص ساختار حمایتی همگرا برای حمایت از بازی های جدی عنوان کرد و گفت: ما محتوای بازی های تولید شده را از جهت فرهنگی هم مورد ارزیابی قرار می دهیم که معیار این ارزیابی ها هم چهار موضوع اولویت داری است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده و شامل انعکاس پیشرفت‌های دانش و فناوری کشور، توجه به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری و مبارزه با فساد و بی‌عدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاط اجتماعی می شود.

در واقع هدف اصلی در این ارزیابی ها این است که در یک بازی ویدیوئی چند محور از اولویت های اعلامی وزارت ارشاد لحاظ شده و آیا این بازی توانسته موضوعات مورد نظر را بدون گرفتن جنبه سرگرمی آن و به شکلی درست به تصویر بکشد یا نه.

همه چیز در مورد کمپین «بازینو» در نوروز 1400

وی در ادامه به کمپین بازینو اشاره کرد و گفت: حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان ایرانی بازی های ویدئویی همواره به عنوان یکی از مهمترین مأموریت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای مطرح بوده و بر این اساس، بنیاد ملی بازی های رایانه ای با هدف جذب کاربر برای بازی های موبایلی باکیفیت ایرانی و به تبع آن افزایش درآمد استودیوهای بازی سازی ایرانی و همچنین فراهم کردن زمینه گسترده آشنایی کاربران ایرانی با این بازی ها، اقدام به برنامه ریزی و برپایی کمپین «بازینو» برای نوروز سال 1400 کرده است.

 

سید حسینی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، پس از فراخوان، تمامی بازی سازان ایرانی که حداقل یک محصول در یکی از فروشگاه های ایرانی عرضه دیجیتال بازی های موبایلی ارائه کرده باشند،  می توانند در این طرح شرکت کنند.

پس از ثبت درخواست ها، شورای ارزیابی، با توجه به شاخص های بازی های متقاضی شرکت در کمپین به انتخاب بازی های نهایی اقدام خواهد کرد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای، عناوین بازی های منتخب را به صورت عمومی اعلام می کند.

تبلیغات بازی های منتخب در این کمپین، از طریق تمامی کانال های عرضه محتوای تبلیغاتی برای کاربران به نمایش در می آید و کاربر با کلیک و انتخاب هر یک از ورودی های طراحی شده برای کمپین به صفحه میزبان در سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای هدایت خواهد شد تا از طریق این صفحه به لینک دریافت و نصب بازی های شرکت کننده در این کمپین در یکی از فروشگاه های عرضه دیجیتال بازی های موبایلی دسترسی پیدا کند.

وی تأکید کرد:‌ برای دریافت بهترین نتیجه از این کمپین، شورای ارزیابی کمپین اقدام به بررسی شاخص های کیفیت بازی ها متناسب با حضور در کمپین نوروزی «بازینو» می کند،‌ برخی از این شاخص ها عبارتند از مدت زمان انتشار بازی، امتیاز بازی در فروشگاه ها، تعداد نصب فعال بازی، مدل درآمدی بازی و ... 

شاخص های اعلامی در قالب یک پرسشنامه، برای تمامی بازی سازان متقاضی شرکت در کمپین ارسال خواهد شد تا نسبت به ارائه اطلاعات مرتبط اقدام کنند،‌ علاوه بر شاخص های ذکر شده، بازی هایی که امکان برگزاری مسابقات آنلاین برای نوروز و طراحی هنری و بازی ویژه ای برای نوروز 1400 داشته باشند نیز در انتخاب بازی ها برای کمپین نوروزی «بازینو» موثر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول