اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تلاش برای اعطای مشوق صادراتی به صادرکنندگان/ احتمال کاهش سطح رفع تعهد ارزی صادرات به سوریه

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق گفت: رایزنی هایی با برخی مسئولان انجام شده تا در راستای صادرات به سوریه مشوقهایی به صادرکنندگان به این کشور پرداخت شود.

تلاش برای اعطای مشوق صادراتی  به صادرکنندگان/ احتمال کاهش سطح رفع تعهد ارزی صادرات به سوریه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسن دانایی فر امروز در همایش فرصت های همکاری با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: روابط بین ایران و جمهوری اسلامی ایران به بیش از 4 دهه می‌رسد و روابط ایران با سوریه قبل از انقلاب هم به طور مشخص و واضحی وجود داشته است. 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران  با سوریه و عراق افزود: طی سه سال اخیر بعد از برگشت آرامش قابل توجه به جامعه سوریه و شروع بازسازی اولیه و فراهم آوردن مقدمات بازسازی پس از جنگ رسیده ایم لذا می توانیم در دو مرحله دراین زمینه اقدام کنیم؛ یکی مرحله سازمان دهی و ساختارسازی و دوم مرحله بهره برداری از ساختارهای درست شده است. 

وی افزود: در طول دو و نیم سال گذشته و پس از سفر جهانگیری در سال 97 به سوریه سنگ بنای مرحله سازمان دهی و ساختار سازی در سوریه شروع شد که از جمله آن می توان به شکل گیری اتاق مشترک و تشکیل مرکز تجارت ایرانیان در سوریه اشاره کرد که این تنها مرکز اتاق بازرگانی خارج از ایران است. 

مشاور معاون رئیس جمهور بیان داشت: مشابه اتاق بازرگانی یک مرکز برای حضور شرکت های دانش بنیان نیز در سوریه خریداری شده است و موضوع حضور مجموعه های خصولتی ما نیز فراهم شده است. 

* مشکلات حمل کالا به سوریه در حال مرتفع شدن است

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه بیان داشت: موضوع حمل و نقل همیشه جز دغدغه ها بوده است و موضوع ترانزیت هم مورد توجه بوده و با توجه به اینکه عراق دو هفته قبل بحث ترانزیت را ابلاغ کرد لذا نوید آن می رود که از دو نقطه خسروی و مهران بتوانیم به مرزهای زمینی سوریه در بوکمال متصل شویم و این موضوع هم از نظر سرعت در صادرات و هم از نظر کاهش قیمت وضعیت جدیدی را برای ما به ارمغان دارد. 

دانایی فر با اشاره به جلسات متعدد با کشتیرانی بیان داشت: لذا مقرر شده تا از 20 هر ماه  به صورت منظم یک کشتی صادراتی به سمت سوریه حرکت کند که بنا به اطلاعات تاکنون 60 درصد از ظرفیت اولین کشتی که قرار است در 20 اسفند به سمت سوریه حرکت کند پر شده است. 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه بیان داشت: در زمینه هوایی نیز انتقال کالا همواره دغدغه بود است لذا پیرو این موضوع از یک شرکت برای افزایش یک پرواز قول  گرفته شده است که امیدواریم عملیاتی شود. 

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه گفت: لذا این اقدامات نشان می دهد که مرحله سازمان دهی را تا حدود زیادی پشت سر گذاشته ایم و الان زمان آن رسیده است که از سازمان دهی استفاده کنیم و شتاب دهیم و بهره برداری کنیم و بتوانیم خلاء و فاصله معنا داری که بین رابطه امنیتی، سیاسی و فرهنگی ما با رابطه اقتصادی در سوریه وجود را دارد را برطرف کنیم. 

وی افزود: آسیب شناسی روابط ایران و سوریه نشان می دهد که عمدتا روابط ما رابطه دولت با دولت بوده است و این نمی تواند پایدار باشد ما در ستاد اعتقاد داریم که آن چیزی که می تواند باعث جهش، شتاب، ماندگاری و پایداری شود نقش بخش خصوصی است و به همین دلیل طی دو و نیم سال گذشته تمام قد در خدمت بخش خصوصی تلاش کرده ایم تا آنچه که امکان پذیر است را در خدمت بخش خصوصی قرار دهیم و به بخش خصوصی اصالت دهیم. 

دانایی فر بیان داشت: کشتیرانی، راه ترانزیت و حمایت از شرکت هایی که تمایل به تهاتر دارند در دستور کار ما قرار دارد و لذا تلاش هایی را برای اعطای برخی از مشوق ها داشته ایم و صحبت هایی نیز  در این باره با معاون اول رئیس جمهور جهانگیری، رئیس بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای مربوطه بخصوص وزارت صمت و همچنین وزیر راه و شهرسازی انجام شده است که امیدواریم به زودی این مشوق ها اعلام شود که نمونه آن می تواند کاهش سقف تعهدات ارزی با سوریه باشد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول