اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بی‌تحرکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مازندران گفت: بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان است و ارتباط قدرت‌مندی بین کاهش تحرک و شیوع مشکلات جسمی وجود دارد.

بی‌تحرکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان

به خبرگزاری فارس مازندران، دکتر اوشیب‌ نتاج متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی به‌عنوان یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان خبر داد و اظهار کرد: یک چهارم مردان فعالیت فیزیکی ندارند، افزایش بی‌تحرکی عمومی در جامعه تشدید شده است.

وی گفت: پیشرفت صنعتی و فناوری که ماشین آلات عهده‌دار فعالیت‌ها در منزل، مسیر رفت و آمد، محل کار و زمان خرید و تفریح شده است و پیشرفت خدمات پزشکی که منجر به افزایش طول عمر افراد سالم و بیمار شد نیز منجر به کاهش سطح فعالیت فیزیکی آن‌ها شده است.

اوشیب نتاج با ذکر این نکته که بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان است، ادامه داد: ارتباط قدرت‌مندی بین کاهش تحرک و شیوع مشکلاتی مثل پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، حوادث عروقی، افزایش وزن و چاقی، اختلالات خواب، پوکی استخوان و دردهای اسکلتی عضلانی مثل کمردرد، سرطان‌ها به‌ویژه کولون و پستان، زندگی وابسته در سالمندان، افزایش مرگ و میر "۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش مرگ و میر به هر علت"، وجود دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه جهت حفظ و ارتقای سلامت عمومی، این معضل باید به روش افزایش تحرک، معکوس شود، تاکید کرد: کاهش مدت زمان فعالیت‌های نشسته همچون تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، موبایل، و انجام چند کار با فعالیت فیزیکی روزمره مثل استفاده از پله، پیمودن مسیری به‌صورت پیاده و برای ارتقای سلامت بسیار مفید است.

وی اذعان داشت: همچنین انجام ورزش مطلوب و منظم با هدف کسب تناسب سلامتی برای کاهش خطرات بیماری‌ها و مرگ و میر، نیز از ضروریات این امر است، ورزش‌های آمادگی هوازی حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته پیاده‌روی، دوچرخه، فوتبال، والیبال و ورزش های آمادگی عضلانی حداقل دو بار در هفته و ورزش‌های تعادلی حداقل سه بار در هفته جهت سالمندان و افرادی که تست تعادلی مختل دارند یا در خطر سقوط هستند، پیشنهاد می‌شود.

این متخصص اذعان داشت: ورزش اثرات سودمندی روی قلب، جسم و ذهن دارد و در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر دار مثل هیپر تانسیون ، دیابت، کاهش علائم افسردگی و اضطراب، تقویت تفکر، یادگیری، مهارت و قضاوت، کاهش خطر سقوط و شکستگی و حفظ وزن مناسب مفید است.

وی در پایان با ذکر این نکته که در کل ورزش باعث افزایش تندرستی عمومی می‌شود، افزود: در سطح جهانی، یک چهارم مردان" در مورد خانم ها بیشتر است" فعالیت فیزیکی ندارند و ۶۰ درصد هم فعالیت ناکافی دارند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول