اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی یک ماه زودتر شارژ شد/ صفر شدن کسری مخازن خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۵ کسری مخازن در استان صفر خواهد شد، گفت: با توجه به بارش کم و خطرات ناشی از آن برای زراعت کشاورزان، شارژ چاه‌های کشاورزی را از اسفندماه انجام دادیم تا در ماه پایانی امسال بتوانند از سهمیه سال آینده استفاده کنند.

چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی یک ماه زودتر شارژ شد/ صفر شدن کسری مخازن خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۵

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد علایی اظهار کرد:  نیاکان ما در ۷ هزار سال گذشته به تجربه یافته بودند که اگر می‌خواهند بمانند و زندگی کنند باید با کم‌آبی بسازند و کم‌آبی و خشک‌سالی چیزی نیست که بخواهیم علیه آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در گذشته به دلیل توسعه ناپایدار، آب را بی‌پایان می‌دانستیم، گفت: طبق آمار ارائه‌شده ۹۵ درصد از آب مصرفی استان از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

وی یادآور شد:  در دو سال گذشته طرح سازگاری با کم‌آبی در استان مطرح شد که بر اساس آن تمامی شخصیت‌های حقیقی، حقوقی و به‌خصوص فرهیختگان و اساتید دانشگاه‌ها که به‌عنوان هواداران محیط‌زیست شناخته می‌شوند، باید در تهیه این طرح حضورداشته و نظر خود را مطرح کنند.

علایی بابیان اینکه این طرح برمبنای شیوه مدیریت مشارکتی، شفافیت، صداقت، اخلاق، قانون مداری و حفظ حرمت مردم است، عنوان کرد: اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بر پایه راست‌گویی شکل می‌گیرد، به همین منظور تلاش کردیم به آنچه وعده داده می‌شود، در عمل نیز نشان داده شود.

وی بابیان اینکه در اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی کشاورزان ناظر عملکرد ما هستند، عنوان کرد: خوشبختانه طی این دو سال دستاوردهای فرخنده‌ای در مدیریت منابع آبی داشتیم که در کنفرانس یونسکو که سال آینده در  فرانسه برگزار خواهد شد، نیز ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن استان صفر خواهد شد یعنی تنها از میزان آب بارندگی برای تأمین آب استان استفاده شود و تا سال ۱۴۲۰ به آب تجدید پذیر برسیم یعنی از ۷۵ درصد آن استفاده کنیم تا در سال‌های خشکی مانند امسال دغدغه کمبود آب نداشته باشیم.

وی بابیان اینکه دیگر مجوز و پروانه حفر چاه جدید صادر نخواهد شد، اظهار کرد: ما با کمک مردم و بدون دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی این مسئله را با کشاورزان در میان گذاشتیم، دو سال زمان برد تا کشاورزان به ما اعتماد کردند.

علایی عنوان کرد: سال گذشته هزار و ۵۰۳ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد که از محل آن ۴۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد،  همچنین ۴۲۴ میلیون مترمکعب آب از اضافه برداشت پروانه‌ها، خود کشاورزان صرفه‌جویی کردند.

وی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی استان  اضافه کرد:  اولین استانی هستیم که آب را حجمی تحویل می‌دهیم و از محل خود شرکت رصد می‌شود، یعنی مانند کارت بنزین کارت شارژ آب وجود دارد که کشاورز آن را شارژ و استفاده می‌کنند و وقتی تمام شد کنتور آب را قطع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور آب به‌صورت سهمیه‌بندی در اختیار کشاورزان قرار گرفت که به‌موجب آن  ۴۶۴ میلیون مترمکعب آب سال گذشته نسبت به سال‌های قبل کمتر برداشت شد، ادامه داد: ۲۶۶ میلیون کیلووات ساعت برق چاه‌های کشاورزی پارسال کمتر برداشت کردند به گواهی شرکت‌های توزیع برق استان و مشهد، ۲۴ درصد کف شکنی و ۱۸ درصد تغییر محل چاه‌ها کاهش یافت، درآمد حاصل و صرفه‌جویی از این سه بخش حدود ۳۶ میلیارد تومان در استان است.

وی بابیان اینکه  ۵۲ درصد شکایت کشاورزان نسبت به سال گذشته از شرکت کاهش پیداکرده است، گفت: ما در استان محدودیت شدید آب‌داریم اما محدودیت زمین نداریم، کسانی که قبل از ممنوعیت دشت‌ها برای آن‌ها پروانه صادرشده در پروانه حجمی آمده است، معادل آن حجم ما برای آن‌ها کارت شارژ آب صادر می‌کنیم تا بتوانند آب به همان میزان برداشت کنند.

علایی بابیان اینکه در سال جاری تاکنون میزان بارندگی یعنی از یک مهر تا ۸ اسفند،  ۴۲.۵ میلی‌متر بود، عنوان کرد: سال گذشته در همین بازه زمانی ۹۸ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و میانگین درازمدت ۵۰ ساله ما از اول مهر تا ۶ اسفند ۸۳.۷ میلی‌متر بوده یعنی نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد کاهش بارندگی داریم و نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۵۰ درصد کاهش میانگین داشته‌ایم.

وی بابیان اینکه در سال گذشته در همین بازه زمانی ۷۱۸ میلیون مترمکعب آب در ۳۵ سد موجود بود و در سال جاری ۷۵۵ میلیون مترمکعب آب در سدها داریم، افزود: در سال گذشته ۴۶ درصد سدها در همین بازه زمانی پر بوده و امسال تا امروز ۴۸ درصد پر است یعنی وضعیت سدها نسبت به بارندگی بهتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکنون رابطه شرکت و کشاورزان بسیار دوستانه است، بیان کرد: به‌این‌علت که سال گذشته کشاورزان برادری خود را به ما ثابت کردند، در سال جاری به علت اینکه مدت‌ها است بارش قابل‌توجهی نداشته‌ایم و این مسئله برای زراعت کشاورزان خطرناک است درنتیجه ما شارژ آب سال ۱۴۰۰ را از ۴ اسفند ۹۹ آغاز کرده‌ایم یعنی اجازه استفاده از سهمیه سال ۱۴۰۰ در ماه آخر سال ۹۹ را صادر کرده‌ایم. 

وی بابیان اینکه پدران و مادران ما بحران‌های بسیاری را تاکنون بدون امکانات مدیریت کرده‌اند، برای بحران کم‌آبی که اکنون به وجود آمده است مردم نباید نگران باشند زیرا نگرانی چیزی را حل نمی‌کند، تقدیر الهی را باید تدبیر کنیم، عنوان کرد: از تمامی شهروندان و روستاییان درخواست داریم تا آب شرب را درست مصرف کنند، به علت شیوع ویروس کرونا مصرف آب بالا رفته است و این موضوع به بحران تبدیل‌شده است.

علایی بابیان اینکه حوزه صنعت خوشبختانه بازیافت و بازچرخانی آب را به‌خوبی انجام می‌دهند، ادامه داد: در استان صنایعی داشتیم که آب مصرفی آن‌ها تقریباً یک‌سوم شده است که ۸۵ درصد آب استان در حوزه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه بهترین مدیران آب، کشاورزان هستند، گفت:  همچنین از کشاورزان درخواست می‌کنیم تا در سال جاری محصولات پر آب طلب کشت نکنند، زیرابه هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و نباید به دلیل خشک‌سالی مخازن آب‌های زیرزمینی را که مربوط به خود و نسل‌های آینده است از بین ببریم زیرا این مسئله قابل‌قبول نیست. در این شرایط سخت باید همگی دست‌به‌دست هم دهیم و به کشاورزان کمک کنیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول