اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ترکش‌های بجا مانده از زلزله ۷/۳ ریشتری در چوار/ انتظار 4 ساله برای ترمیم منازلی که فروریخت

پس از گذشت 4 سال از رانش در منطقه نام‌چگاه چوار ایلام به دنبال زلزله کرمانشاه اهالی این منطقه کماکان بی‌سرپناه بوده و خواستار اعطای تسهیلات برای بازسازی منازل‌شان هستند.

ترکش‌های بجا مانده از زلزله ۷/۳ ریشتری در چوار/ انتظار 4 ساله برای ترمیم منازلی که فروریخت

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: سال‌هاست از حادثه رانش زمین در منطقه نام‌چگاه چوار می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کمک و تسهیلاتی مبنی بر ساخت منازل خسارت دیده مردم صورت نگرفته و همین امر باعث دغدغه‌های چندین ساله این مردم و ساکنین شده است.

زلزله ۷/۳ ریشتری کرمانشاه علاوه بر خساراتی که در برخی مناطق استان ایلام به همراه داشت سبب رانش‌هایی در برخی نقاط از جمله منطقه نام‌چگاه بخش چوار شد که تخریب کامل ۶ منزل مسکونی را به همراه داشت.

بی‌توجهی، عملی نکردن وعده‌ها پس از چند سال، عدم پیگیری مشکلات و نبود اعتبارات برای بازسازی این واحدها سبب گلایه ساکنین واحدها شده است. 

بازسازی دوباره این واحدها، همکاری و تصمیم گیری برای مرتفع کردن این منازل و ورود شهرداری و راه و شهرسازی به این موضوع می‌تواند مشکلات واگذاری زمین به کسانی که منازل خود را طی رانش از دست داده‌اند، حل کند.

ماه‌ها، روزها و سال‌ها سپری شد و در این خصوص مسوولین تنها به دادن وعده‌ها اکتفا کردند که سر انجامش بی‌پناهی چندین خانواده مظلوم و کارگر که توان پرداخت اجاره بها را ندارند شده است.

مسوولین تنها به دادن وعده‌ها اکتفا کردند

توجه به مطالبات به حق این مردم باعث شد جمعی از ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با گزارشکر فارس خواستار تعیین تکلیف نهایی و مرتفع کردن مشکلات منازل مسکونیشان شدند.

تکلیف ۶ خانواری که حاصل زحمات چند ساله خود را طی رانش از دست داده‌اند پس از گذشت 4 سال مشخص نیست و همچنان در انتظار پیگیری مسوولان هستند.

لزوم پیگیری و جدیت مسوولین برای حل مشکل

عباس خانمحمدی رئیس شورای شهر چوار در این خصوص در گفت‌وگو با فارس گفت: شهر چوار به علت نداشتن فاضلاب شهری از دیرباز با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و رانش زمین در این منطقه نیز یکی از مشکلاتی است که می‌تواند علت آبهای سطحی و وجود فاضلاب‌های شهری در سطح زمین باشد؛ به همین علت زمین و خاک چوار مساعد رانش است و  باید برای اجرا و تسریع فاضلاب شهری اقدام و در این راستا جدیت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: در آبان ۹۶ که زلزله به وقوع پیوست به طبع آن در شهر چوار نیز رانش زمین اتفاق افتاد که ۶ منزل مسکونی در رانش به کلی تخریب شد و از آن زمان تا کنون وعده‌های بسیاری به آنها داده شد که هیچکدام عملی نشده و حتی این خانواده‌های آسیب دیده چند ماهی در گوشه شهر در زیر چادر اسکان داشتند و به صورت درد آوری زندگی می‌کردند.

تالمات روحی و روانی ساکنین واحدهای تحریب شده

رئیس شورای شهر چوار بیان کرد: این خانواده‌ها در اثر تالمات روحی و روانی دچار مشکلات زیادی شدند به حدی که تعدادی از آنها در بیمارستان بستری شدند.

وی گفت: زمینی با مصوبه شورا و تاییدیه فرمانداری در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفت که این زمین معارضین زیادی داشت و کار برای آنها با مشکلات پیچیده‌ای روبرو شد؛ در سال ۹۹ و با تلاش‌های صورت گرفته زمین‌هایی نیز در اختیار آنها قرار گرفت که می‌طلبد مسوولان استانی توجه بیشتری به این خانواده‌ها داشته باشند و با اعطای تسهیلات به این خانواده‌ها صاحب سرپناه شوند.

واگذاری یک قطعه زمین به افراد آسیب دیده

جهانگیر چراغی شهردار شهر چوار در گفت‌وگو با فارس گفت: تکلیف ۶ قطعه زمین روشن شده است دغدغه‌ای بابت زمین از سوی مالکین وجود ندارد، مشکل سند و پروانه کار ساختمان نیز مرتفع شده و مالکین باید در این خصوص پیگیری دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی افزود: سال ۹۶ بود که کمیته بحران تصمیم گرفتند به این افراد آسیب دیده یک قطعه زمین واگذار کنند که بالاخره در سال ۹۹ این موضوع با پیگیری‌های صورت گرفته محقق شد.

زلزله ۷/۳ ریشتری کرمانشاه علاوه بر خسارت‌هایی که داشت سبب رانش‌هایی در برخی نقاط از جمله منطقه نام‌چگاه بخش چوار شد؛ در سال ۹۹ و با تلاش‌های صورت گرفته زمین‌هایی در اختیار صاحبان قرار گرفته است و میطلبد مسوولان توجه بیشتری به این خانواده ها کنند و با اعطای تسهیلات به آنها بتوانند هر چه زودتر آنها را به آرزویشان که سرپناهی بیش نیست برسانند.

انتهای پیام/970813/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول