اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ثبت ملی فرآوری نخود ممقان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از ملی شدن فرآوری نخود ممقان خبر داد.

ثبت ملی فرآوری نخود ممقان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید مرتضی نیرومند اسکویی در حاشیه بازدید از کارگاه‌های فرآوری نخود در ممقان در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف و رسالت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در قالب برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع کوچک و متوسط می‌باشد.

وی افزود: سازمان متبوع به عنوان تنها نهاد پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه خوشه‌های کسب و کار از طریق شرکت‌های تابعه استانی اقدام به این موضوع می‌نماید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ابراز داشت: در حال حاضر تعداد 41 خوشه کسب و کار در استان شناسایی شده و از این تعداد هشت خوشه عملیاتی و تحویل نهاد فراگیر گردیده است.

نیرومند تصریح کرد: پنج خوشه کسب و کار شامل خوشه صنایع چوبی و مبلمان شهرستان مرند، خوشه تجهیزات نفت و گاز تبریز، خوشه فرش و تابلو فرش تبریز، خوشه نخودچی ممقان و خوشه حوله‌بافی تبریز که در سال ۱۳۹۸ به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب و موفق به اخذ تندیس و لوح از دست معاون اول رئیس‌جمهور گردید نیز در مرحله اجرایی می‌باشند.

وی با بیان اینکه خوشه نخودچی ممقان یکی از خوشه‌های فعال استان می‌باشد، متذکر شد: در سال ۱۳۹۷ پروژه توسعه خوشه نخودچی ممقان اجرایی گردید و حدود یک‌هزار و ۳۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان سالانه بیش از ۸۰ هزار تن نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌نماید.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد نخودچی آجیلی کشور در بخش ممقان تولید می‌شود که ۴۰ درصد محصول فرآوری شده به مصرف داخلی رسیده و ۶۰ درصد مابقی به کشورهای اروپایی خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می‌گردد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های عمل خوشه نخودچی ممقان ثبت ملی فرآوری نخود ممقان بوده که خوشبختانه با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت پذیرفته شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی و فعالان خوشه مذکور از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و اتحادیه نخودپزان ممقان، نخودچی ممقان موفق به قرارگیری در فهرست آثار ملی ایران گردید.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول