اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ایران جزو معدود پالایشگرهایی بود که علیرغم شیوع کرونا تولید خود را حفظ کرد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: بعد از شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای بنزین، ایران جزو معدود پالایشگرهایی بود که ظرفیت تولید خود را کاهش نداد که این موضوع ناشی از افزایش ظرفیت 500 میلیون لیتری مخازن ذخیره‌سازی بنزین بود.

ایران جزو معدود پالایشگرهایی بود که علیرغم شیوع کرونا تولید خود را حفظ کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مراسم بهره‌برداری از 3 خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی گفت: پروژه خط لوله از جنبه اقتصاد بنگاه، اقتصاد ملی و مسئولیت‌های اجتماعی توجیه‌پذیر است. خط لوله شازند ـ قم ـ ری ظرفیت انتقال 300 هزار بشکه در روز را دارد. اگر این خط لوله احداث نمی‌شد، باید نفت‌گاز مورد نیاز این منطقه را از طریق حمل جاده‌ای تأمین می‌کردیم.

وی گفت: هزینه انتقال با نفتکش جاده‌پیما 200 تومان در هر تن کیلومتر است. در حالی که هزینه انتقال از طریق خط لوله 18 تومان به ازای هر لیتر می‌باشد. مابه التفاوت این دو مبلغ روزانه 1.6 میلیارد تومان صرفه اقتصادی برای شرکت ملی پالایش و پخش به همراه دارد که مجموع رقم آن در طول یک سال 600 میلیارد تومان می‌شود.

صادق آبادی اظهار داشت: خط لوله نائین ـ کاشان ـ ری نیز با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید که اگر با نفتکش جاده‌پیما این میزان سوخت منتقل می‌شد، باید 200 تومان در هر تن کیلومتر هزینه صرف می‌کردیم  که از طریق خط لوله این هزینه به 18 تومان کاهش خواهد یافت. یعنی در این پروژه نیز صرفه‌جویی اقتصادی سالانه 600 میلیارد تومان حاصل می‌شود. این محاسبات برای خط لوله تبریز ـ خوی ـ ارومیه نیز صادق است.

*صرفه‌جویی 4 هزار میلیارد تومانی با بهره‌برداری سه خط لوله

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در مجموع اجرای این سه پروژه حدود 2000 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد که در سطح اقتصاد ملی باعث کاهش هزینه‌ها در بودجه دولت می‌شود. البته غیر از تفاوت در هزینه حمل و نقل، بحث تفاوت در هزینه نوع سوخت مصرف شده نیز مطرح است، زیرا با اجرای این 3 طرح گاز جایگزین نفت‌گاز می‌شود و برای تأمین سوخت مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در نتیجه با جایگزینی گاز به جای نفت‌گاز برای هر یک از این سه طرح 650 میلیارد تومان درآمدزایی می‌شود. یعنی در مجموع با جایگزینی خط لوله به جای نفتکش جاده‌پیما و جایگزینی گاز به جای نفت‌گاز 4000 میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

صادق‌آبادی گفت: در جنبه مسئولیت‌های اجتماعی نیز احداث این خط لوله معادل 1500 تانکر عملیاتی است و با توجه به رفت و آمد این تانکرها در جاده‌ها ما مجموعا 5000 تانکر باید استفاده کنیم که در این صورت تبعات اجتماعی نظیر ترافیک در جاده‌ها، آلودگی زیست محیطی و خطر ناشی از حمل سوخت کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: بعد از شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای بنزین، ایران جزو معدود پالایشگرهایی بود که ظرفیت تولید خود را کاهش نداد. ما توانستیم در آن دوران مخازن ذخیره‌سازی بنزین نائین ـ کاشان ـ ری و انبار ارومیه را در انتهای سال 98 به بهره‌برداری برسانیم. از این طریق 500 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی کشور اضافه شد و در سرویس آوردن این مخازن باعث شد که ما ظرفیت پالایش کشور را حفظ کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول