اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حذف گوشت قرمز از سفره اقشار متوسط و نابسامانی ادامه‌دار بازار مرغ

دیرزمانی است مصرف گوشت قرمز در میان خانواده‌های قشر متوسط و پایین جامعه کاهش یافته و افزایش بی‌رویه قیمت این محصول سبب شده است مردم به مصرف گوشت مرغ بیش از پیش روی بیاورند.

حذف گوشت قرمز از سفره اقشار متوسط و نابسامانی ادامه‌دار بازار مرغ

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، گوشت و مرغ دو محصولی که از ضروریات محسوب می‌شود اما در سال جاری با چالش‌های بسیاری مواجه شده است. 

علاوه بر گوشت، نوسانات قیمت مرغ در سال جاری به علت عدم تامین به‌موقعِ نهاده دولتی، بازار این محصول را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در برهه‌های مختلف زمانی سبب شد مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شود. 

از وقتی که قیمت گوشت گوسفند معمولی به بالای صد هزار تومان برای هر کیلوگرم رسید و با افزایش چشمگیری مواجه شد، بسیاری ترجیح دادند گوشت قرمز را از سفره‌شان حذف کنند تا اینکه در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش قیمتی دوباره، درباره این محصول بودیم. 

یکی از مشکلاتی که درباره گوشت قرمز مطرح است نداشتن قیمت مصوب برای این محصول بوده، چنانچه به گفته مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی فارس گوشت گاو و گوسفند به دلیل عدم تخصیص نهاده دولتی قیمت مصوب هم ندارند؛ لذا به نظر می‌رسد تفاوت قیمت‌های قابل ملاحظه در این محصول هم به همین دلیل مشاهده می‌شود. 

صمد رنجبری با اشاره به اینکه قیمت این محصول بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری این محصول روالی دارد که سازمان حمایت باید مشخص کند ضمن اینکه اتحادیه صنف هم می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. 

وی با بیان اینکه نهاده دولتی به دام به‌ویژه دام سبک تعلق نمی‌گیرد گفت: اخیرا مقدار اندکی نهاده به دام‌ها تخصیص داده‌اند که قابل ملاحظه نیست و عاملی جهت تعیین نرخ مصوب نشده است. 

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی فارس اما از مقام دوم فارس در تولید گوشت قرمز در سطح کشور خبر داد و گفت: فارس در زمینه تامین گوشت قرمز برای استان مشکلی نداریم. 

کیومرثی با بیان اینکه میزان تولید سالانه گوشت قرمز در فارس ۵۶ هزار تُن است افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز نیز تابع افزایش قیمت‌های دیگر نظیر بالا رفتن حقوق کارگر، نهاده و ... است. 

وی گفت: این محصول علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان‌های دیگر از جمله تهران و اصفهان نیز صادر شده و نیازهای کشور را مرتفع می‌کند. 
اینها در حالی است که به نظر می‌رسد به دلیل قیمت بالای این محصول مقام دومی تولید گوشت قرمز برای مردم فایده‌ای ندارد چراکه تامین آن از عهده بسیاری از اقشار برنمی‌آید. 

از این رو افزایش تقاضای مرغ بسیار به چشم می‌آید. در این شرایط اما آنچه طی روزهای اخیر مشاهده شد افزایش قیمت مرغ، گران‌فروشی بالاتر از نرخ مصوب و کمبود قابل ملاحظه در بازار بود. 

کمبودی که دلیلش از خودداری کشتارگاه‌ها یا تولیدکنندگان از عرضه مرغ به بازار به دلیل امکان افزایش نرخ مصوب آب می‌خورد. 

کافی است سری به فروشگاه‌های عرضه مرغ در سطح شهر بزنید تا با فروش مرغ تعاونی رو به رو شوید، مرغی که عملا با این عنوان وجود ندارد و تایید شده نیست! 

طی روزهای اخیر فروش دو نوع مرغ در بازار باب شده است، مرغ تعاونی یک کیلو و چند صد گرمی با قیمتی حول و حوش ۲۰ هزار تومان به‌عنوان مرغ تعاونی و مرغ عادی با نرخ بیش از ۲۷ هزار تومان که آن هم بسیار کم است. 

در این راستا مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی فارس گفت: چیزی به‌عنوان مرغ تعاونی نداریم و فروش مرغ با این عنوان تخلف است.

رنجبری با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ همچنان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، گفت: درخواست‌هایی جهت افزایش نرخ مصوب مرغ به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است و امکان دارد نرخ مصوب افزایش یابد بر همین اساس کشتارگاه‌ها و تولیدکنندگان از عرضه مرغ به بازار سر باز می‌زنند به امید اینکه با افزایش نرخ مصوب بتوانند محصول خود را گران‌تر بفروشند لذا کمبودی که اخیرا در بازار مشاهده شده به این دلیل است. 

او در این باره اظهار داشت: نظارت و کنترل بر این زنجیره از تولید تا فروش همچنان وجود دارد و با متخلفان برخورد می‌شود لذا مردم نگران کمبود مرغ نباشند. 

وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی به خوبی صورت گرفته و کمبود مرغی را در بازار شب عید شاهد نخواهیم بود، تاکید کرد: رایزنی برای ارائه مرغ منجمد با قیمت کمتر جهت تنظیم بازار انجام شده است و با تزریق به بازار التهاب موجود را کاهش خواهد داد. 

در ادامه این گزارش با معاون بازرسی صمت استان فارس هم‌صحبت شدیم.

حسنی با بیان اینکه نابسامانی در بازار مرغ تابع عوامل مختلف است گفت: ناظران در همه مراحل از تولید تا کشتارگاه و توزیع و خرده فروشی حضور دارند و مراحل عرضه به بازار را رصد می‌کنند. 

وی افزود: طی یکی دو هفته اخیر و در پی ناهمگونی که شاهد بوده‌ایم ۷۷ پرونده تخلف در استان تشکیل شده است که بیشتر مربوط به کشتارگاه‌ها و در شهر شیراز بوده که جهت برخورد قانونی به تعزیرات ارسال شده است. 

گفتنی است در این آشفته‌بازار موجود ان هم در شب عید نوروز مردم بیش از همه از این ماجرا متضرر می‌شوند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول