اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| ده‌ها هزار امضا برای تعویق آزمون‌های اسفند؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

ده‌ها هزار مخاطب با تأسیس پویش‌های متواتری در فارس‌من خواستار تعویق آزمون‌های ماه اسفند بدلیل شیوع دوباره کرونای انگلیسی شدند.

فارس‌من| ده‌ها هزار امضا برای تعویق آزمون‌های اسفند؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ بیماری بالا گرفته؛ کرونای انگلیسی حسابی همه را گرفتار کرده. چاره‌ای نیست؛ در چنین شرایطی البته باید از تجمعات غیرضرور اجتناب کرد. جمعی از دانشجویان و داوطلبان آزمون‌های مختلف هم برای همین دغدغه دارند؛ از این‌که نکند شرکت در جلسه دردسرساز باشد. یک آزمون نه چندان ضروری همه را کرونایی کند. ولی متقاضیان کدام آزمون‌ها خواستار تعویق هستند؟ واکنش مسؤلان چیست؟

 

زیر چکمه‌های کرونا؛ کدام داوطلبان می‌گویند آزمون تعویق شود؟

گذشته از احتمال بیماری، استرس ناشی از آن از دیگر استدلال‌های داوطلبان برای تعویق آزمون‌ها است. این‌که ساعت‌ها زیر ماسک و پوشش آن هم در فضای بسته کنار کلی داوطلب دیگر مشغول پاسخگویی باشی. این‌که از ابتدای آزمون درگیر استرس انتقال بیماری باشی و ده‌ها موضوع دیگر. برای همین داوطلبان با تأسیس کمپین‌های پرشماری در فارس‌من خواستار تعویق آزمون‌های غیرضرور هستند.


وزارت بهداشت؛ دانشجویان رشته‌های مختلف مرتبط با پزشکی آزمون‌های متعددی را همین ماه اسفند دارند. از آزمون جامع رشته‌های مختلف گرفته تا آزمون پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی. کمپین‌های متعددی هم برای تعویق هرکدام از آنها در فارس‌من به ثبت رسیده؛ مثلاً این پویش که مفصلاً استدلال متقاضیان تعویق کلیه آزمون‌های وزارت بهداشت را به‌شرح زیر لیست کرده:

اول این‌که دانشجویان در بسیاری از این آزمون‌ها قبول می‌شوند؛ درصد قبولی بالای ۹۵ درصد است. دو این‌که آزمون در همه شهرها برگزار نخواهد شد. همین ترددهای بین شهری برای دانشجویان هزار مشکل پدید خواهد آورد؛ کمترین آن ریسک بیماری و انتشار کرونای انگلیسی است. سوم این‌که خوابگاه‌های مناسب یا بهداشتی برای اقامت دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های کشور وجود ندارد.

 

استدلال چهارم آن‌ها این است که وزارت بهداشت می‌تواند به‌جای برگزاری آزمون، دانشجویان را براساس سوابق تحصیلی به‌گزین کند. این یعنی اساساً اصرار یا ضرورتی برای برگزاری امتحان نیست. و چند استدلال ریز و درشت دیگر. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید، یا دوست دارید از کمپین آنها حمایت کنید این پیوند در اختیار شما است. این کمپین هم ویژه آزمون علوم پایه پزشکی و دندان‌پزشکی است که هزاران امضا هم جمع‌آوری کرده است.

 

آزمون وکالت؛ آزمونی که برای بسیاری از دانش‌آموخته‌های حقوق حیاتی است. اصلاً دروازه ورود آنها به فضای حرفه‌ای کسب‌وکار است. البته که این آزمون قرار بود ۲۸ آذر امسال برگزار شود. تعویق شد؛ دقیقاً بدلیل همان شرایط حاد کرونایی. قرار شد اسفندماه برگزار شود. حالا اما با بالا گرفتن دوباره ماجرای ویروس انگلیسی مخاطبان با تشکیل یک کمپین تازه در فارس‌من خواستار تعویق دوباره آن هستند.

 

کنکور دکترای ۱۴۰۰؛ این هم از آن آزمون‌های مهم است. کنکوری که بویژه برای دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی اهمیت فراوانی دارد. حالا داوطلبان فراوانی اغلب تحصیل‌کرده و درس‌خوان برای شرکت در کنکور دکتری مشغول رقابت‌اند. کرونای انگلیسی اما در کمین آنها هم هست؛ مثل بیشتر داوطلبان دیگر آزمون‌های جامع. مثل همه مردم. برای همین پویش‌های پرشماری در فارس‌من برای تعویق آزمون ثبت کردند.

مثلاً این کمپین که به بیانیه وزارت بهداشت برای تعویق آزمون دستیاری پزشکی دقیقاً بدلیل مخاطرات کرونا استناد می‌کند. این‌که آزمون دستیاری دست‌بالا ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر متقاضی داشت؛ کنکور دکتری ولی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر. برای همین به حکم عقل برگزاری آن از آزمون دستیاری خطرناک‌تر است. حرفی که البته پر بی‌راه نیست. مطالبه آنها همین الان صدها حامی هم دارد.

این پویش هم از مسؤلان می‌خواهد کنکور دکتری را تا دست‌کم مرداد ۱۴۰۰ تعویق کنند؛ چرا؟ تا وقتی روند واکسیناسیون به حد قابل قبولی از جمعیت کشور برسد. مهم‌ترین استدلال حامیان این پویش برای عقب افتادن آزمون انتشار خطرناک کرونای انگلیسی در کشور است. ویروسی که به‌گفته پژوهشگران ده‌ها بار از کرونای گذشته مسری‌ و کُشنده‌تر است. در چنین شرایطی طبعاً ازدحام داوطلبان در سالن آزمون در فضای بسته اصلاً معقول نیست.

استدلال حامیان این پویش اما از همه جالب‌تر است؛ مشکلات فراوانی که برای دانشجویان ارشد در یک سال گذشته ایجاد شد! از قبیل آموزش‌های مجازی، تعطیلی دانشگاه‌ها و کلاً معضلات کرونایی. برای همین وقت بیشتری جهت آماده‌سازی و دوره دروس برای کنکور لازم دارد.

 

آزمون استخدامی؛ آش انقدر شور شده که آن‌ها هم کمپین زدند! آزمونی که قبلاً برگزار شده؛ داوطلبان اما می‌گویند زیر فشار کرونا نتوانستند به‌خوبی پاسخگوی سؤالات مطروحه باشند. برای همین با تأسیس یک کمپین در فارس من خواستار تجدید آزمون و برگزاری آن در شرایط بهینه شدند. بلکم افراد بیشتری در یک رقابت عادلانه بتوانند مشارکت کنند. مطالبه آنها از این پیوند قابل ارزیابی است.

 

واکنش‌ها؛ پاسخ مسؤلان به مطالبه داوطلبان چیست؟

سنجش وزارت بهداشت که کلاً اعتقادی به تعویق نداشت؛ وقتی همکاران من در گروه اجتماعی خبرگزاری ماجرای مطالبه داوطلبان را پیگیری کردند. وی به خبرنگار فارس گفت: «آزمون‌های پیش‌کارورزی، علوم‌پایه پزشکی و دندانپزشکی، جامع داروسازی و ارتقای دانش‌آموختگان داروسازی بر اساس زمان‌بندی پنجشنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. وزارت بهداشت تصمیمی برای تعویق آنها ندارد.»

مهم‌ترین استدلالی که وی در مخالفت با خواسته دانشجویان ارائه کرد البته غیرحضوری بودن آزمون‌هاست: «مبنای برگزاری آزمون‌ها، شیوه الکترونیک تعیین شده. ممکن است در دانشگاهی امکان برگزاری آزمون به صورت الکترونیک نباشد، آزمون به صورت کاغذی و بارعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. اگر ستاد ملی کرونا تصمیم دیگری برای تعویق آزمون‌ها گرفت، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

 

سازمان سنجش هم اعتقادی به تعویق آزمون دکتری نداشت؛ زرین‌آبادی سخنگوی این سازمان به‌خبرنگار فارس گفت: «آزمون در زمان مقرر برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام طبق روال هر ساله انجام شده و تغییر محسوسی در آزمون دکتری ۱۴۰۰ نداشته‌ایم که داوطلبان از آن بی‌اطلاع باشند؛ بنابراین آزمون طبق روال هر سال در موعد مقرر برگزار خواهد شد.»

 

همه داوطلبان اما خواستار تعویق کنکور هستند؟

البته که نه؛ همزمان با کمپین‌های متواتری که خواستار تعویق آزمون‌های مختلف هستند، مطالبات پرشمار دیگری در مخالفت با آنها هم تأسیس شده‌اند. مطالباتی که اتفاقاً خلاف دسته‌اول موافق برگزاری کنکور سر زمان تعیین‌شده البته با مراقبت‌های پزشکی و مراعات پروتکل‌های بهداشتی است. مثلاً این پویش که معتقد است تعویق کنکور حق داوطلبان را ضایع خواهد کرد.

در بخشی از این کمپین آمده: «واقعاً چه کسانی از عقب افتادن کنکور سود می‌برند؟ واقعاً نمی‌دانند با عقب افتادن کنکور ۹۹ حق کسانی که در طول سال زحمت کشیده بودند ضایع شد؟ مگر با تعویق کنکور کرونا از بین می‌رود که این استدلال را می‌آورند که کنکور مساوی است با کرونا؟ خب کنکور هر وقت هم عقب بیفتد کرونا وجود دارد و از طرفی از بین رفتن آسایش روانی صدها هزار دانش‌آموز خسته از درس را نمی‌بینید؟»

 

کمپین بعدی هم خواستار برگزاری همه آزمون‌ها البته با مراعات کامل پروتکل‌های بهداشتی است؛ استدلالی که ارائه می‌کند از این قرار است: «در جامعه ما اکثراً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همچنین قانون خاصی جهت رعایت پروتکل‌ها به صورت همگانی وجود ندارد پس لغو آزمون تنها به ضرر شرکت‌کنندگان است. سازمان برگزاری آزمون می‌تواند مراکز بیشتری برای برگزاری آزمون در نظر بگیرد.»

در ادامه این پیشنهادات می‌نویسد: «آزمون در چند روز متوالی برگزار شود. اکثر شرکت‌کنندگان در شرایط سنی هستند که دارای مشاغل ذهنی از جمله مهمترین آنها استخدام در ارگانی به دلیل وضعیت اقتصادی و تورم وقت می‌باشند، لغو آزمون عملاً باعث تضییع حق اینجانبان می‌گردد. با توجه به گفته ستاد کرونا استفاده از دو عدد ماسک سه لایه می‌تواند ۹۵/۶ ابتلا به کرونا را کمتر کند و الزام به استفاده از دو عدد کرونا برای تمامی شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها.»

 

تک‌تک مطالبات شما روی چشم ماست؛ پیگیری آنها از مسؤلان مرتبط ضروری‌ترین دستور کار خبرنگاران خبرگزاری است. موضوع آزمون‌های سراسری اما به این سادگی‌ها هم نیست؛ مخالفان موافقان فراوانی دارد. همکاران من در روزهای آتی پیگیری خواسته‌های شما را ادامه خواهند داد. هرچه خیر است آرزو داریم برای همه داوطلبان همه دانشجویان ساکنان این جغرافیای عزیز رخ دهد. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول