اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

انتقاد ستاری از تولید انبوه مقالات کم‌اثر/ جوانان به میدان بیایند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با وجود هزینه زیادی که کشور در زمینه آموزش صرف می‌کند، اما چرا مردم تأثیر این آموزش و هزینه‌کرد را در زندگی خود نمی‌بینند؟ در حالی که آموزش به صورت مستقیم باید در GDP (تولید ناخالص ملی) و بهبود زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

انتقاد ستاری از تولید انبوه مقالات کم‌اثر/ جوانان به میدان بیایند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از سبد اول محصولات زندگی تبیان اظهار داشت: یکی از مسائلی که چندین بار بر آن تأکید کرده‌ام و امروز بار دیگر در این باره صحبت می‌‌کنم، موضوع هزینه‌های آموزشی در کشور و نتایج این هزینه‌کرد است. 

وی گفت: بارها این سؤال مطرح شده که با وجود هزینه زیادی که کشور در زمینه آموزش صرف می‌کند، اما چرا مردم تأثیر این آموزش و هزینه‌کرد را در زندگی خود نمی‌بینند؟ در حالی که آموزش به صورت مستقیم باید در GDP (تولید ناخالص ملی) و بهبود زندگی مردم تأثیرگذار باشد. 

ستاری ادامه داد: مطرح شدن چنین مسائلی نشان می‌دهد که باید به حوزه‌های مختلف علم از جمله علوم انسانی، مهندسی و پزشکی عمیق‌تر نگاه کنیم. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: هم‌اکنون ایران در زمینه تعداد مقالات در علوم مختلف جزو سرآمدان در دنیا است. رتبه کلی ایران در تعداد مقالات در جهان با یک پله بهبود، اکنون به 15 رسیده و به طور ویژه در بخش مقالات مهندسی همیشه جزو ده‌تای اول دنیا بوده‌ایم. در بخش علوم انسانی و هنر هم در مجموع رتبه‌ای بین 35 تا 40 را داشته‌ایم. اما تأثیر این مقالات و این علوم در زندگی مردم چه بوده است؟ 

ستاری: ادامه داد: می‌توان در حوزه بانکداری اسلامی کتاب‌های متعدد نوشت و کتابخانه‌ای با صدها جلد کتاب داشت، اما در جامعه وضع بانکداری اینگونه باشد. چرا نمی‌توانیم کتاب‌ها را در جامعه پیاده‌سازی کنیم. برای مثال وقتی از علوم انسانی صحبت می‌شود، همیشه کتابخانه را نشان می‌دهند و پژوهشگاه‌های متعددی پر از کتابخانه داریم. اثر این کتاب‌ها در جامعه کجاست؟

وی گفت: از سوی دیگر باید بتوانیم علوم انسانی را با علوم مهندسی و پزشکی ترکیب کنیم. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در حوزه مهندسی و پزشکی هم وضع مانند علوم انسانی است. در این حوزه‌ها هم مقالات علمی متعدد و رتبه‌های برتری در دنیا داریم، اما با این وجود می‌توانیم به تجهیزات پزشکی و دارو وابسته باشیم؛ یعنی علم را در جامعه پیاده‌سازی نکرده باشیم. 

وی گفت: اکنون تعداد صفحات فارسی در اینترنت چند برابر صفحات عربی است، این در حالی است که از نظر جمعیتی این نسبت برقرار نیست. اکنون تصور کنید این قدرتی که در زبان فارسی در اینترنت وجود دارد، در بخش‌های دیگر هم به وجود آید، مانند محصولات فناورانه از جمله بازی، انیمیشن و فیلم که قطعا اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

ستاری گفت: برای رقم خوردن این نتایج دلخواه باید از جوانان حمایت کنیم تا این دیدگاه را توسعه دهند. وضعیت فعلی کشور که حکومت و دولت چاقی ایجاد شده، تبعات اقتصاد نفتی است و گذر از این وضعیت و رسیدن به وضعیت کاهش اتکا به نفت، مانند میدان مبارزه‌ای است که جوانان پیشروان این میدان هستند. 

ستاری تأکید کرد: تنها با حمایت از جوانان در این راه می‌توانیم موفق شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول