اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

حکایت چراغ خاموش کرونا به سالن‌های سینما و صنعتی که نیمه‌جان شده است

سینما از جمله بخش‌هایی است که سخت‌ترین و بیشترین ضربه را از کرونا خورده است، پدیده نوظهوری که همچنان پایان آن مشخص نیست و در این میان افراد فعال در این حوزه با وجود دریافت کمک‌های مالی و تسهیلات کم‌بهره، اما همچنان بلاتکلیف منتظر بازگشت به روزهای امن گذشته و خروج از بن‌بست اقتصادی ناشی از کرونا هستند.

حکایت چراغ خاموش کرونا به سالن‌های سینما و صنعتی که نیمه‌جان شده است

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، روزهای پایانی سال ۹۸ بود که با شیوع کرونا در اغلب شهرهای ایران، چراغ سالن‌های نمایش و سینماها خاموش شد، برنامه‌ریزی‌ها برای اکران فیلم‌های نوروزی لغو و صنعت سینما نخستین ضربه‌های کرونا را بر پیکره خود احساس کرد.

اگرچه پاندمی کرونا خسارات جبران‌ناپذیری را بر بخش‌های مختلف وارد کرد، اما بدون تردید بخش فرهنگی هنری نخستین حوزه خسارت دیده بود که از همان روزهای نخست شیوع، طعم تلخ تعطیلی را چشید و بسیاری از فیلم‌سازان، تولیدکنندگان، سینماداران و کارکنان سالن‌های سینما را از کار بیکار کرد.

در چنین شرایطی استقبال مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صفر رسید، اگرچه در مقاطعی و با تغییر رنگ برخی شهرها امکان حضور شهروندان در سالن‌های سینما فراهم می‌شد، اما درنهایت  این میزان استقبال به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسید و همچون سال‌ها و ماه‌های گذشته به حضور گسترده مردم همراه نبود.

بدون شک صنعت سینما از جمله بخش‌هایی است که سخت‌ترین و بیشترین ضربه را از کرونا خورده است، پدیده نوظهوری که همچنان پایان آن مشخص نیست و در این میان افراد فعال در این حوزه با وجود دریافت کمک‌های مالی و تسهیلات کم‌بهره، اما همچنان بلاتکلیف منتظر بازگشت به روزهای امن گذشته و خروج از بن‌بست اقتصادی ناشی از کرونا هستند.

 

حال و روز سینما خوب نیست

در همین راستا فیلم‌ساز و کارشناس حوزه سینما با اشاره به تعطیلی سالن‌های نمایش لرستان طی یک‌سال گذشته، به فارس گفت: سال گذشته در همین روزها بود که با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران و به تبع شهرهای لرستان، تمامی فعالیت‌های هنری و فرهنگی از جمله اکران فیلمهای نوروزی و جشن‌های پایان سال لغو شدند.

غلامرضا نعمت‌پور با بیان اینکه حال و روز سینمای ایران و استان خوب نیست، گفت: کرونا ضربه بسیار مهلکی را بر  پیکره صنعت سینما وارد کرده و خسارات جبران‌ناپذیری را بر آن متحمل ساخته است.

وی بیان داشت: با تعطیلی سینماها، بسیاری از عوامل تولید فیلم و همچنین افراد فعال در گیشه و سالنهای سینما بیکار شدند و آسیب زیاد مالی بر آنان وارد شد.

این فیلم‌ساز مطرح لرستانی با بیان اینکه در حوزه تولید فیلم کوتاه تولید محتوا داشته‌ایم، افزود: با این وجود در حوزه سینما بسیار متضرر شدیم، چرا که درآمد این بخش از فروش فیلم و حضور تماشگر در سالن‌های نمایش حاصل می‌شود.

نعمت‌پور با اشاره به حمایت‌های وزارت ارشاد مبنی بر پرداخت تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان حوزه سینما، گفت: این در حالی است که برخی فیلم سازان در جریان این کمک دولت نبودند،‌ضمن اینکه این میزان مبالغ قطعا پوشش خوبی برای جبران خسارت‌ها نبوده و نیست.

 

حمایت‌ها از فعالان حوزه سینما بیشتر شود

کارشناس حوزه سینما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد لرستان بر حمایت بیشتر وزارت ذی‌ربط به هنرمندان خسارت‌دیده از کرونا تاکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه زمان پایانی برای این بیماری مشخص نیست، از این‌رو انتظار می‌رود کمک‌ها به فعالان حوزه سینما بیش از پیش افزایش یابد.

این فیلم‌ساز برگزیده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، نبود تجهیزات فنی را مهمترین مشکل فیلم‌سازان لرستانی برشمرد و از هزینه‌های بالای تولید فیلم به دلیل نبود این تجهیزات خبر داد.

وی با انتقاد از صداوسیما به جهت انحصاری کردن تولیدات فیلم، بیان داشت: متاسفانه صداوسیما با قرارداد بین دستگاه‌های دولتی مانع فعالیت بخش خصوصی و فیلم‌سازان آزاد کرده و موجب بیکاری این قشر از جامعه شده است.

نعمت‌پور با بیان اینکه سینما هنری هزینه‌بر است و نیازمند امکانات می‌باشد، بر لزوم تخصیص اعتبارات بیشتر به این حوزه تاکید و درخواست کرد مسوولان نسبت به تحقق این مهم توجه بیشتری کنند.

ورود خوب انجمن سینمای جوان

این کارشناس حوزه سینما به ورود خوب انجمن سینمای جوان در حمایت مالی و معنوی از فیلم‌سازان شهرستانی اشاره و خاطرنشان کرد: طی ۲ سال گذشته منابع مالی خوبی به شهرهای خرم‌آباد و بروجرد تزریق شده و این موضوع سبب رشد بیشتر فیلم‌سازی و توسعه چرخ اقتصاد در لرستان گردیده است.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود یک درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی جهت تولید فیلم اختصاص پیدا کند تا ضمن درآمدزایی، چرخه فیلم نیز رونق بگیرد.

 

خسارت بالای کرونا به حوزه فرهنگی و هنری لرستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به خسارت بالای کرونا به حوزه فرهنگی و هنری استان، به فارس گفت: از روزی که کرونا به طور رسمی در کشور شیوع پیدا کرد، به تبع فعالیت‌های فرهنگی هنری در مراکز تجمعی همچون سینما نیز تعطیل شد.

احمدحسین فتایی، نخستین حوزه خسارت دیده از کرونا را حوزه فرهنگ و هنر عنوان و تصریح کرد: در اسفندماه سال گذشته مجوزها و مقدمات کنسرت‌های موسیقی، جنگ‌های شادی و اکران فیلم‌های نوروزی صادر شد، با این وجود تمامی این اقدامات با شیوع کرونا لغو شدند.

وی بیان داشت: اگرچه طی یک سال گذشته در مقاطعی اجازه فعالیت به برخی سالن‌های سینما در شهرهایی با وضعیت شیوع کمتر داده شد، اما میزان اسقبال مردم به ۱۰ درصد نیز نرسید و جبرانی برای خسارت‌های وارد آمده نشد.

استقبال 10 درصدی مردم از سینما

فتایی با اشاره به اکران فیلم‌های جشنواره فجر امسال در شهرستان بروجرد، گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتل‌های بهداشتی، استقبال از این بخش نیز مطلوب نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص حمایت‌ها، افزود: دولت تسهیلاتی در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌بینی کرده، اما بدون شک جبران همه خسارت‌ها نمی‌شود.

وی با اشاره به خسارت ۳۰ میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگی هنری استان، گفت: این میزان برآورد شده برای  ۶ ماهه ابتدایی امسال بوده و قطعا طی ماه‌های اخیر این میزان افزایش داشته است.

فتایی اظهار کرد: حمایت‌ از فعالان سینما مختص یک شهر و استان نیست و در سطح ملی و وزارت‌خانه بایستی پیگیری شود، از این‌رو انتظار می‌رود نسبت به تحقق این موضوع توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول