اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لزوم اجرای سیاست های مالی کلان تحریم ناپذیر/ عدم همگرایی علت موفق نبودن ایجاد پول منطقه ای

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: برای ایجاد اتحادیه پولی منطقه ای باید بین کشورهای همسایه و منطقه رابطه متقابل سیاسی، فرهنگی و تجاری وجود داشته باشد.

لزوم اجرای سیاست های مالی کلان تحریم ناپذیر/ عدم همگرایی علت موفق نبودن ایجاد پول منطقه ای

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مینو کیانی راد امروز در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: نقش بانک مرکزی چین در رهبری سیاست های مالی چین بسیار آشکار است، اگرچین توانست با کره شمالی در حالی که این کشور در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارد و از نظر اف ای تی اف هم در لیست سیاه قرار دارد، مراودات بانکی و تجاری داشته باشد، پس ایران هم می تواند الگو بگیرد تا وضعیتمان از آنچه که هست بهتر شود. 

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: لذا باید در ابتدا منظومه تجاری مشخص و مدونی را برای کشور تعریف کرد و پس از آن با شناسایی بانکها و ظرفیت های بانکی و مالی کشورهای منتخب که از اصلی ترین وظایف اصلی بانک مرکزی است، سیاست های کلان مالی و بانکی طولانی مدت و تحریم ناپذیر را عملی کرد. 

* مذاکره نباید منجر به کنار گذاردن اقدامات قبلی شود

کیانی راد با بیان اینکه مذاکره اساس یک ابزار بسیار خوب برای تعامل با کشورها است، گفت: اما اینکه در مذاکرات منافع بلند مدت خود و یا منافع دیگران را در نظر بگیریم بسیار مهم است 

وی با اشاره به برجام اظهار داشت: مذاکرات مربوط به برجام که به برجام ختم شد تقریبا از دهه 80 آغاز شد و این مذاکرات دوره‌های مختلفی داشت و در نهایت در سال 94 به نتیجه ای با عنوان برجام رسید، بنابراین مذاکره روش خوبی است به شرطی که منافع کشور در آن دیده شود. 

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بیان داشت: لذا اگر نگاه ما به مذاکرات و برجام اینگونه باشد که تمام مطالعات و زحمات قبلی کنار گذاشته شود به امید اینکه در آینده اتفاق خوبی بیفتد، نتیجه حاصل نمی شود. 

وی افزود: زمانی در خلال سال های 90 و 91 که تحریم های همه جانبه علیه ایران اعمال شد ستادی با عنوان تدابیر ستاد تدابیر اقتصادی در شورای عالی امنیت کشور تشکیل شد که عملکرد آن تا حدودی موفقیت آمیز بود و در آن زمان توانست موفق باشد و در بسیاری از جاها نیز برای مقابله با تحریم ها کمک کرد اما در جاهایی هر دستگاهی که می خواست خلافی کند و قانون را دور بزند به سراغ ستاد تدابیر ویژه می آمد در واقع این ستادمحلی برای دور زدن قانون شده بود و به این ترتیب این ستاد از هدف دور شد. 

* اروپایی ها شکل دهی به سازوکارهای مستقل از دلار را آغاز کردند

وی گفت: کشورهای اروپایی از سال 1960 به فکر استقلال نظام مالی خود از دلار افتادند و بدین ترتیب نظریه منطقه بهینه پولی را عملیاتی کردند و منشا تمام این اقدامات اروپا را می توان ناشی از همگرایی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای اروپایی دانست که چنین موفقیتی را برای اروپا در حوزه استقلال از دلار رقم زد. 

وی درباره استفاده از پول واحد منطقه ای در غرب آسیا اظهار داشت: زمانی می توان از پول واحد منطقه ای استفاده کرد که همگرایی و اتحاد عمیقی میان کشورهای منطقه  وجود داشته باشد زیرا در غیر این صورت استمرار نخواهد داشت و مثمر ثمر نخواهد بود. 

کیانی راد بیان داشت: لذا اگر قرار است اتحادیه پولی منطقه ای ایجاد شود باید بین کشورهای همسایه و کشورهای طرف تجاری رابطه متقابل سیاسی، فرهنگی و تجاری وجود داشته باشد و این رابطه از هم باز نشود. 

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بیان داشت: در مورد واحد پول منطقه ای تجربیات زیادی وجود دارد به عنوان مثال یک زمانی سازمان های همکاریهای اقتصادی اکو این موضوع را برای کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه مطرح کردند اما موفق نشد و یا این موضوع از سوی کشورهای گروه سازمان همکاریهای اسلامی و بانک توسعه اسلامی برای ایجاد یک واحد پول اسلامی بین مالزی، پاکستان، عربستان و حتی ایران مطرح شد اما در نهایت به دلیل عدم همگرایی، این واحد پول ایجاد نشد. 

وی در مورد حساب سپرده طلا بیان داشت: قبل از تحریم ها یکی از شیوه های بانک مرکزی برای سپرده گذاری در کشورهای خارجی بود.

کیانی راد بیان داشت: به حساب های طلا هیچگونه سود و بهره ای داده نمی شود و بعضا بابت نگهداری از چنین سپرده هایی کارمزد نیز دریافت می شود و البته ممکن است حتی چنین حساب هایی دچار انسداد یا محدودیت از جانب کشور های نگهدارنده نیز شود. 

وی با تاکید بر اینکه بانکداری سایه باید شفاف برای خودمان و تاریک و خاکستری برای دشمنان باشد، گفت: ایران باید تا جایی که امکان پذیر است از ظرفیت همه پیام رسان ها منطقه ای برای انجام انواع تبادلات استفاده کند و به حفظ امنیت اطلاعات مالی حساس خود بپردازد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول